Subject: FW: 11381 km 4,47-6,91 jalgratta-ja jalgtee eskiis
From: "Merike Joonsaar" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Mon, 25 May 2026 11:38:55 +0300

Tere,

Palun mulle, korduv.

Tervitades

Merike

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Monday, May 25, 2026 11:32 AM
To: Merike Joonsaar <[email-masked]>
Subject: RE: 11381 km 4,47-6,91 jalgratta-ja jalgtee eskiis

Tere

Ohutussaart oleme kaalunud ning leiame, et selle rajamine ei ole 
põhjendatud. Oleme arvestanud, et tegemist on kõrvalmaanteega, 
liiklussagedus 1334 aut/ööp, katte laius teeületuskohas on ~5.6-6.0m ning 
kergliiklejate arv on kuni 50/ööp. Lisaks pidasime silmas, et maantee 
terviklikku rekonstrueerimist lähiajal ei ole oodata ning eesmärk on 
võimalikult mõistliku investeeringuga luua eraldi kergliiklustee, mis tagab 
kergliiklejatele mugavad ja ohutud tingimused liiklemiseks.

Meie argumendid, miks tuleks ohutussaarest loobuda, on järgmised:

1.	Nõuete kohaselt ei pea antud tingimustes üldse eraldi kergliiklusteed 
projekteerima (määruse „Tee projekteerimise normid“ tabel 39) ning liiklejad 
võivad asuda sõidukitega ühises liiklusruumis. Kuna luuakse omaette 
kergliiklustee nõuetekohase valgustatud teeületuskohaga (ehk siis nõutust 
niigi oluliselt paremad tingimused), siis maantee laiendamine ja ohutussaare 
projekteerimine ei ole antud olukorras põhjendatud.
2.	Teeületuskohas on kokku kaks sõidurada, katte laius ~5.6-6.0m. 
Ohutussaare rajamisega pikendame tarbetult tee ületamise teekonda ning 
sõiduteel viibimise aega. Ohutussaare näol (kuhu tulevad veel lisaks 
valgustusmastid) tekitame sõidukitele täiendava ohu. See ei ole otstarbekas.
3.	Liikluskeskkond enne ja pärast teeületuskohta ei toeta ohutussaare 
rajamist. Tegemist maapiirkonnaga, maanteel kiirus 60km/h, sõidukitel on 
eesõigus. Tee ääres asuvad mitmed (ohtlikud) puud ja suured kivid, valgustus 
puudub. Enne ja pärast teeületuskohta, sh Laitse keskuses, ei ole pikalt 
ühtegi ülekäigurada ega ohutussaart. Liikluse rahustamise meetmed ei ole 
antud lõigus rakendatud. Seega järsk täiendav põikamine teeületuskohas ning 
taksituteks olev ohutussaar võib olla autojuhtidele üsna ootamatu ja ohtlik. 
Projekteeritavad lahendused peavad vastama liikluskeskkonnale ning looma 
tajutavad tingimused, mida hetkel ainult ohutussaare rajamisega ei ole 
võimalik tagada.
4.	Tegemist on maapiirkonnas asuva ja üsna kitsa mustkattega 
kõrvalmaanteega. Katte laiendamine toob kaasa olulise ja kuluka sõidutee 
rekonstrueerimise (tõenäoliselt 50-100m koos muldkeha laiendamise ja uue 
katendi ehitamisega), mis võrreldes niigi suure kergliiklustee välja 
ehitamise investeeringuga oleks omavalitsusele ebaproportsionaalselt 
koormav.
5.	Kehtivad nõuded (määrus „Tee projekteerimise normid“ ning TRAM 
juhendmaterjal) lubavad antud olukorras erandeid, seega meie paktuud 
lahendus ei ole vastuolus normdokumentidega.

See puudutas märkust nr 3. Vajadusel oleme valmis oma lahendust ja 
seisukohta täiendavalt põhjendama ja arutama. Muid märkusi kaalume ja püüame 
arvesse võtta.

Lugupidamisega

Pavel Karev

Infrada OÜ

55530349

From: Merike Joonsaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: esmaspäev, 18. mai 2026 14:53
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: FW: 11381 km 4,47-6,91 jalgratta-ja jalgtee eskiis

Tere.

Tänan eskiisi eest.

Edastan liikluskorralduse ja hoolde spetsialistide tagasiside, millega 
palume edaspidi arvestada.

1.	Piirdega lõigul piirde lahendus võiks olla sümmeetriline piire või 
jalakäija kaitselatiga piire, et ei jääks teravaid postide servasid.
2.	Kergliiklustee üleviimine teisele poole riigiteed peaks toimima kurvist 
veel kaugemal, et liiklusohutuse kaalutlustel tagada parem nähtavus.
3.	Normid §49  tabel  44 „Tee ja läbiva kergliiklustee marsruudi 
lõikumisviisid“  järgi  (liiklussagedus 1334 a/ööp, kiiruspiirang 60 km/h) 
tuleb hinnata ohutussaare vajadust. Vajadusel tuleb projekteerida.
4.	Teised lõigud (riigitee ääres, tähispostidega): Mitte teha nii suuri 
kruusapeenraid. Kitsad eraldusribad teha kindlustatud kattest kuid mitte 
asfaldist, sest haljastus seal kasvama ei hakka ja kruusapeenar võidakse 
tühjaks sõita. Kasutada painduvate püsttähiste asemel tähisposte.

Näiteks siin oleval pildil: Sellist laia kruusapeenart ja nii pikalt ei ole 
mõistlik teha.

Saate eskiisi alusel projekteerimisega edasi liikuda.

P.S. Lisan samad ettepanekud ka EHRi.

Vabandan, et vastus puhkuse tõttu viibis.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, April 24, 2026 3:57 PM
To: Merike Joonsaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: 11381 km 4,47-6,91 jalgratta-ja jalgtee eskiis

Tere

Oleme eskiisi üle vaadanud ja täpsustanud: 
<https://drive.google.com/drive/folders/1HEfYLuNnI3nWuK8oclRGYTcuqBZWFhS5?usp=drive_link> 
26002 Munalaskme-Laitse JJT

Olulisem muudatus on JJT nihutamine Vana-Ansari kinnistul (PK 12+15…12+90) 
ning JJT viimine teisele poole teed Magaski kinnistuga külgnevas osas (PK 
23+70…24+59). Mõlemad on tingitud vajadusest arvestada olemasoleva 
säilitatava hoonestusega ning tagada nõuetekohane lahendus.

Lisaks oleme üle vaadanud eraldamise viisid ning meie ettepanek on kasutada 
kummiposte, v.a lõpus PK 23+70…24+45, kus maantee plaanikõveriku välisservas 
oleks otstarbekam kasutada siiski piiret. Piire ja postid on projekteeritud 
4,0m kaugusele sõidutee teljest.

Vajadusel oleme neid lahendusi valmis täiendavalt selgitama ja arutama.

Palun Transpordiameti arvamust, et saaksime antud lahendusega jätkata. 
Järgmise sammuna, kui asukoht on eelnevalt kooskõlastatud, sooviks määrata 
vajalik geoloogiliste tööde maht.

Lugupidamisega

Pavel Karev

Infrada OÜ

55530349

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: kolmapäev, 4. märts 2026 13:50
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: 11381 km 4,47-6,91 jalgratta-ja jalgtee eskiis

Tere.

Tänan eskiisi eest.

Eskiisi staadiumis hindame vaid ohutusriba laiuse vastavust normidele. 
Valdavalt on projekteeritud  7m laiune ohutusriba. Laius on sobiv sademevete 
immutamiseks, lume vallitamiseks ning kergliiklejatele kasutusmugavuse 
tagamiseks.

Samuti anname esmast tagasisidet kergliiklustee kavandamisele riigitee 
muldesse, so põrkepiirdega lahendusele. Geoloogiliste uuringute vajadus!

Tagada tuleb põrkepiirde vajalik kaugus sõiduteest, so sõidutee teljest 4m 
(nagu on näidatud tüüplõikel). Edaspidisel projekteerimisel vajab vahekaugus 
asendiplaanidel täpsustamist.

Asendiplaan 1

Kas nii lühikesel lõigul eraldamine põrkepiirdega on proportsionaalne ja 
põhjendatud või soovitame kaaluda muid eraldavaid meetmeid projekteerija 
ettepanekul.

Asendiplaan 2

Tagada põrkepiirde kaugus sõidutee teljest 4m (nagu on tüüplõikel). 
Põrkepiire peab algama enne ohtliku koha algust, st põrkepiire tuleb 
kavandada pikemalt (vähemalt põrkepiirde minimaalses katsetatud pikkuses).

Asendiplaan 3

Visuaalsel hinnangul on kergliiklustee ja põrkepiire kavandatud sõiduteele 
liiga ligidale. Samuti tuleb arvestada, et sisekurvis on sõiduteel laiendus.

Magaski kinnistule projekteeritud mahasõit on probleemne -  liiklusohutuse 
kaalutlustel ei saa nõustuda, et sõiduk tagurdab riigiteele, sh üle 
kergliiklustee. Samuti ei ole tagatav nähtavus lõikumisel kergliiklusteega.

Saate eskiisi alusel projekteerimisega edasi minna.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Tuesday, March 3, 2026 4:51 PM
To: MNT Teed < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Cc: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; 'Gerthard Tints' < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Munalaskme-Laitse JJT eskiis

Tere

Projekteerime Saue Vallavalitsuse tellimusel Munalaskme-Laitse jalgratta- ja 
jalgteed ning esitame arvamuse avaldamiseks eskiislahenduse: 
<https://infradaou-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/pavel_infradaou_onmicrosoft_com/IgDXxOgTaxNpQYUp2cynDVnFARj5S2axcAdZ0wvZ-iQ92qs> 
26002 Munalaskme-Laitse JJT

Transpordiameti väljastatud põhiprojekti koostamise nõuded on lisatud 
manusesse.

Jääme ootama tagasisidet.

Lugupidamisega

Pavel Karev

Infrada OÜ

55530349