Subject: Ed: Isikunimeseaduse eelnõu
From: "Triin Siimpoeg - HMK" <[email-masked]>
To: "Estra Lutus - HMK" <[email-masked]>
Date: Mon, 18 May 2026 15:19:00 +0300

Hei

Mulle saadeti otse selline pöördumine. Kas selle võiks registreerida ja
saata maja sees arvamiseks?

Terv

Triin Siimpoeg
osakonnajuhataja
Harju Maakohus

  _____

Saatja: Helena Lepper <[email-masked]>
Saadetud: esmaspäev, 18. mai 2026 14:24
Adressaat: Triin Siimpoeg - HMK <[email-masked]>; Triin Niinemets
- TMK <[email-masked]>; Angelina Abol - VMK
<[email-masked]>; Kadri Mälberg - PMK <[email-masked]>
Koopia: Ulvi Klaar <[email-masked]>; annika.nommikaydin
<[email-masked]>
Teema: Isikunimeseaduse eelnõu

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Edastame üle vaatamiseks isikunimeseaduse eelnõu, mis sisaldab ka sätteid,
mis reguleerivad kohtu võimalusi teatud asjades isikunime küsimuse üle
otsustada.

Palume võimalusel tutvuda eelnõu asjakohaste sätetega ning anda teada, kas
need on sobilikud või vajaksid täiendamist. Vajalikud sätted on e-kirjas
ka välja toodud ja eelnõus markeeritud värviliselt.

Oleme tänulikud, kui edastate tagasiside hiljemalt 22.maiks.

Nimeseaduse kohaselt võib kohus lapse põlvnemisasja lahendamisel anda
lapsele uue perekonnanime (§ 8.1 lg 2), abielu lahutamisel taastada isiku
avalduse alusel tema varem kantud perekonnanime (§ 11 lg 1), lapsendamisel
võib kohus lapsendaja avalduse alusel anda lapsele uue eesnime ja
lapsendaja perekonnanime (§ 13 lg 1).

Isikunimeseaduse eelnõus oleme täpsustanud, milliseid nimesid saab kohus
perekonnaasjade menetlemisel anda: põlvnemise tuvastamise hagi
rahuldamisel võib kohus anda lapsele isa perekonnanime (§ 10 lg 2);
põlvnemise vaidlustamise hagi rahuldamisel võib kohus anda lapsele ema
perekonnanime (§ 10 lg 3); lapsendamisel võib kohus anda lapsele uue
isikunime lähtudes sünnil nime andmise sätetest (§ 11 lg 1 ja § 9);
lapsendamise kehtetuks tunnistamisel võib kohus anda lapsele
lapsendamiseelse isikunime (§ 11 lg 2); abielu või kooselulepingu
kehtetuks tunnistamisel võib kohus otsustada perekonnanime vahetamise
abielu lahutamisel ja kooselulepingu lõpetamisel perekonnanime
vahetamiseks lubatud viisil (§ 15 ja § 14).

Isikunimeseaduses on konkreetsed menetlusnormid üksnes isikunime muutmise
peatükis (4. ptk). Muudel juhtudel tulevad menetlusnormid teistest
seadustest (näiteks sünni registreerimisel perekonnaseisutoimingute
seadusest). Seetõttu ei ole eelnõus ka reguleeritud kohtumenetlust, st ei
märgita, et nime andmiseks või vahetamiseks on vaja menetlusosalise
taotlust.

Oleme tänulikud tagasiside eest!

Heade soovidega

Helena Lepper
käsundisaaja
Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

+372 524 5996
 <https://www.siseministeerium.ee/>
<http://www.facebook.com/siseministeerium>
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>