Subject: Pöördumine_ Päästeameti laste ohuteadlikkuse uuringu teemal
From: "Natalja Lebedeva" <[email-masked]>
To: "AKI info" <[email-masked]>
Date: Mon, 5 Feb 2024 15:38:19 +0200

Tere!

Pöördume teie poole seoses laste ohuteadlikkuse uuringu läbiviimisega
6-14-aastaste laste sihtrühmas. Antud uuringu läbiviimiseks on vajalik
lapsevanemate kontaktandmete päring rahvastikuregistrist. Sooviksime
küsida, kas antud uuringu läbiviimiseks (ning valimi pärimiseks) on
vajalik ka Andmekaitse Inspektsiooni luba/kooskõlastus?

Päästeamet plaanib laste ohuteadlikkuse uuringu küsitlustööd läbi viia
aprillis 2024. Küsitluse viib läbi Turu-uuringute AS (Päästeameti  ja
Turu-uuringute AS vahel on sõlmitud hankeleping nr 6.4-2.1/100ML).

Uuringu eesmärgiks on selgitada välja teadmiste tase erinevatest
ohuolukordadest 6-14-aastaste laste sihtrühmas. Uuritavaid ohuolukordi on
kolm: tuleoht kodus, veeoht suvel ja talviste oludega seotud ohud.
Küsitluse käigus näidatakse vastajale pilte iga kõnealuse olukorra kohta.
Noorematel (6-9 aastastel) lastel palutakse vabas vormis nimetada,
milliseid ohte nad etteantud piltidelt ära tunnevad. Vanemas grupis (10-14
aastastelt) küsitakse sellele lisaks, kuidas piltidel olevates
ohuolukordades tegutseda võiks. Kokku on küsimustikus seega maksimaalselt
6 avatud küsimust, millest enamik on kodeeritavad intervjuu käigus.

Nimetatud  küsimustele lisandub vastaja sotsiaal-demograafia:

•            intervjuu toimumise koht (maakond);

•            asulatüüp;

•            kui intervjuu toimub Tallinnas, siis linnaosa nimetus;

•            intervjuu läbiviimise keel;

•            sugu;

•            vanus;

•            koolis käivate laste klassiaste.

Uuringu andmekogumise meetodiks on silmast-silma intervjuud
6-14-aastastega. Uuringu metoodika näeb ette, et laps vaatab pilti/pilte
ning vastab küsitleja küsimustele. Antud uuringu puhul on küsitleja roll
väga oluline -  kuna suurem osa ankeedi küsimustest eeldavad spontaanset
vastust, on oluline, et küsitleja märgiks vastused üles võimalikult
täpselt, julgustades samas last küsimuste üle rahulikult mõtlema ning
vastama ilma kiirustamata Seetõttu pole antud küsitluse läbiviimist
võimalik teostada teiste meetoditega (nt isetäidetava ankeedina veebis).

Uuring viiakse läbi ranges kooskõlas alaealiste uuringute läbiviimise
heade tavade ja eetiliste normidega. Lapse küsitlemiseks võetakse esmalt
kontakti lapse vanemaga, mis tagab, et küsitlejal on lapse
intervjueerimiseks  vanema nõusolek. Esmalt saadetakse valimisse sattunud
lapse vanemale uuringut tutvustav kiri (e-mailiga). Seejärel võtab
lapsevanemaga telefoni teel kontakti küsitleja, kes küsib 1) lapsevanema
nõusolekut sellele, et tema laps küsitluses osaleb, 2) lapse nõusolekut
küsitluses osalemiseks; ning 3) vastavate nõusolekute saamisel lepib kokku
intervjuuks sobiva aja ja koha. Juhul, kui telefoni teel kontakti saada ei
õnnestu, külastab küsitleja valimisse võetud leibkonda kodusel aadressil.
Intervjuu viiakse läbi silmast-silma kas vastaja kodus või mujal tema
jaoks sobivas asukohas (lapsevanemal on võimalik soovi korral viibida
intervjuu läbiviimise juures). Intervjuu toimub ainult sel juhul, kui nii
lapsevanem kui laps on selleks nõusoleku andnud (intervjuust keelduda on
võimalik igal ajahetkel, ka kodukülastuse käigus).

Küsitlustulemuste failis ei sisaldu vastajate otsest tuvastamist
võimaldavaid tunnuseid ning küsitluse tulemuste põhjal valmivas
uuringuraportis analüüsitakse tulemusi ainult suuremate gruppide lõikes.
Valimisse võetud isikute nimed ning kontaktandmed kustutatakse peale
küsitlustööde lõppemist.

Tegu on kordusuuringuga. Esimene sarnane uuring viidi läbi aastal 2011
ning viimane aastal 2022. Laste ohuteadlikkuse uuringu tulemuste alusel
hindab Päästeamet lastele suunatud tule- ja veeohutuse alase ennetustöö
tõhusust, võrreldes värskeimaid andmed varasemate uuringute tulemustega,
täiendab koolituskavade sisu ning koostab järgmiste aastate tööplaani.

Uuringu küsitlustööde läbiviimiseks soovime pärida rahvastikuregistrist
6-14-aastaste laste vanemate kontaktid. Päritavate andmete koosseis on
järgnev: lapsevanema ees- ja perekonnanimi, kodune aadress, e-mail,
telefoninumber ja lapse sünniaasta (või vanus). Lapsevanema kontaktandmed
on vajalikud lapsevanemaga kontaktivõtuks. Lapse sünniaasta (või vanus) on
vajalik selleks, et kutsekirjas ning kontaktivõtul viidata sellele, kes
perekonna lastest on valimisse võetud (kellega küsitleja intervjuud teha
soovib) – juhul, kui peres on mitu 6-14-aastast last, on see info vajalik.

Soovime saada Andmekaitse Inspektsiooni hinnangut taotluse õiguspärasuse
kohta ehk kas valimipäringuks piisab rahvastikuregistrile tehtavast
taotlusest või tuleks enne rahvastikuregistri poole pöördumist taotleda
uuringu läbiviimiseks AKI luba?

Parimate soovidega ja teie vastust ootama jäädes,

Natalja Lebedeva

Ennetustöö osakond

nõunik

mob: +372 5307 2342

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

PÄÄSTEAMET

Raua 2| Tallinn

 <https://www.rescue.ee/> rescue.ee

 <https://ohutusportaal.paasteamet.ee/> ohutusportaal.paasteamet.ee

 <https://www.facebook.com/paasteamet>

 <https://www.instagram.com/paasteamet_eesti>

 <https://www.rescue.ee/et/strateegia>