Subject: Ühine selgitustaotlus seoses soolise ebakõla küsimustega (lisatekst MKM-ile)
From: "Taotlejad" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Cc: "Pirjo Turk - MKM" <[email-masked]>, "Taavi Talupuu - MKM" <[email-masked]>
Date: Sun, 31 May 2026 22:56:47 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Lisasime Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi võrdsuspoliitika 
osakonna Sotsiaalministeeriumi selgitustaotluse koopia saajate hulka, kuna 
mitmed selgitustaotluse küsimused puudutavad või võivad puudutada (sh 
süsteemset) diskrimineerimist SOGIESC tunnuste vastu, täpsemalt trans- ja 
mittebinaarsete inimeste ning nende alamrühmade diskrimineerimist. Samuti on 
mõned küsimused seotud LGBTIQ-inimeste võrdsete võimaluste tegevuskava 
2025–2030 järgimisega Sotsiaalministeeriumi poolt.

Loomulikult usume, et osakonna teadlikkus kõikidest selgitustaotluse 
esitatud küsimustest on kasulik LGBTIQ-inimeste võrdsele kohtlemise kaasa 
aitamisel. Kuid meie kui selgitustaotluse koordineerijate hinnangul on 
järgmised küsimused eriliselt tähtsad MKM kontekstis: nr 12, 21, 39, 55, 73, 
80, 98, 114, 141, 156, 210, 269–278.

Soovime tänada MKMi “Soolise ebakõla kohta otsuse tegemise tingimused ja 
kord” määruse kooskõlastamisel vajaliku ja põhjaliku tagasiside esitamise 
eest. Paraku näib olevat, et komisjon ja tervishoiuteenuste osutajad 
lähtuvad praktikas jätkuvalt arusaamast, et hormoonravi võib alustada üksnes 
pärast komisjoni heakskiitu (MKM ettepanek 1). Samuti ei ole selge, 
missugusel määral sihtrühmale mõju oli analüüsitud edasistes tegevustes (MKM 
ettepanek 4) ja kas sellega oli arvestatud. Näiteks, septembris ilmunud 
käskkirjas nr 76 “Arstliku ekspertiisikomisjoni moodustamine” endiselt 
nimetatakse transinimesi psühopatologiseerivat ja sisult vananenud diagnoosi 
ning komisjon jätkuvalt nõuab selle diagnoosi olemasolu sooandmete muutmise 
võimaldamiseks. See nõue on üks mitmest probleemist mida selgitustaotluses 
käsitletakse.

Oleme kindlad, et MKMi tugi Sotsiaalministeeriumile esitatud küsimustele 
vastamisel mõjutaks väga positiivselt taotlejate rahu ja elu kvaliteeti. 
Oleme väga tänulikud, kui MKM võtaks ühendust Sotsiaalministeeriumiga seoses 
selgitustaotluses välja toodud teemadel. Loodame, et MKM tutvub ka 
Sotsiaalministeeriumi vastustega küsimustele.

Kasutades võimalust, soovime samuti edastada LGBTIQ strateegia 2025–2030 
koostajatele ja toetajatele meie südamliku tänu tehtud töö eest.

Soovime lisada, et MKMi tegevused võrdse kohtlemise tagamiseks on meile 
olulised ja tänu nendele muutub meie ja meie sõprade elu paremaks.

Parimat soovides

Ühise selgitustaotluse koordineerijad

-------- Forwarded Message -------- 
Subject: 	Ühine selgitustaotlus seoses soolise ebakõla küsimustegaDate: 
Sun, 31 May 2026 22:42:58 +0300From: 
Taotlejad  <mailto:[email-masked]> <[email-masked]>To: 
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
CC: 	[email-masked] <mailto:[email-masked]> , [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> , [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

Lugupeetud Sotsiaalministeeriumi ametnik

Esitame 403 inimese poolt ühiselt koostatud ja allkirjastatud 
selgitustaotluse (manuses). Tegemist on mahuka tekstiga, milles sisalduvad 
küsimused hormoonravi ligipääsetavuse, soolise ebakõla tuvastamise, 
komisjoni töö ja korralduse kohta (eriti seoses uue määrusega), ravijuhise 
ja nõusolekuvormide kohta ning muudest puudutavatest teemadest.

Selgitustaotlus on koostatud tehisintellekti abita. Tegemist on kodanike 
algatusega, millele kokku kuulus hinnanguliselt mitusada inimtundi aega. 
Kokku küsimusi on 278, ehk keskmiselt alla ühe küsimuse inimese kohta, mida 
meie arvates ei ole ülemäära palju. Küsimuste suur arv on põhjustatud 
peamiselt komisjoni ja taotlejate suurte ja hulgaliste erinevustega määruse 
interpreteerimises, seega palume ministeeriumilt selgitusi.

Oleme kindlad, et tegemist on väga vajaliku selgitustaotlusega ja et 
ministeeriumi selgitused saavad oluliselt panustada õigusselgusele, 
transinimesi toetavate tervishoiuteenuste paremale kvaliteedile ja 
kättesaadavusele, rahulolule soo tunnustamise protsessiga ning taotluse 
alguses loetletud murede leevendamisele. Seega avaldame veendumust, et selle 
selgitustaotluse kohane, vajalik ja proportsionaalne käsitlemine on 
kõikidele selgitustaotluse küsimustele vastamine.

Parimat soovides
Taotlejad

Koopia teadmiseks: sotsiaalministrile, Võrdõigusvolinikule ning Majandus- ja 
Kommunikatsiooniministeeriumi võrdsuspoliitika osakonnale.