Subject: Alaealistele ja piiratud teovõimega isikutele maa tagastamiseks kohtult nõusoleku taotlemise vajalikkus
From: "Kaisa Sikora" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Tue, 9 Sep 2025 10:51:41 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördun Justiits- ja Digiministeeriumi poole seoses Jürikülas asuva
Mäejaanihansu katastriüksuse (katastritunnus 61102:002:0128) tagastamise
menetlusega, mis on hetkel tagastamise korralduse vastuvõtmise etapis.

Menetluses on tekkinud olukord, kus õigustatud subjektide hulgas on nii
alaealine kui ka piiratud teovõimega isik. Vallavalitsuse esialgne arusaam
oli, et alaealisele või piiratud teovõimega isikule maa tagastamiseks on
tulenevalt perekonnaseaduse §-st 187 vajalik kohtu nõusolek. Hetkel ma ei
ole kindel, kas antud juhul siiski on kohtu luba vajalik, kuna maa
tagastamine toimub haldusaktiga ning õigustatud subjekt tehingut ise ei
sõlmi.

Eeltoodust lähtuvalt palun Teie seisukohta ja infot viimase aja praktika
kohta: Kas maa tagastamise menetluses tuleb küsida kohtult nõusolekut, kui
õigustatud subjektiks on alaealine või piiratud teovõimega isik? Eeldan,
et praktikas on kujunenud selle teema osas ühtne lähenemine, nt et kohtu
nõusolekut ei nõuta, kuna tegemist ei ole tehinguga, vaid haldusaktiga.

Olen tänulik, kui saaksite Justiits- ja Digiministeeriumi kogemust ja
seisukohta jagada, et teaksin ka edaspidi sarnastes olukordades õigesti
käituda. Vastust ootan esimesel võimalusel, kuna osad õigustatud subjektid
on päris eakad. Rahandusministeerium suunas mind antud küsimuses Teie
poole (vt allpool Rahandusministeeriumi vastus).

Tagasisidet ootan hiljemalt teisipäevaks, 23. septembriks 2025.

Lugupidamisega

Kaisa Sikora

maaspetsialist
Põltsamaa Vallavalitsus
 <mailto:[email-masked]> [email-masked] +372 5783
9370

From: Annike Riibe - RAM <[email-masked]>
Sent: Tuesday, September 9, 2025 10:26 AM
To: Kaisa Sikora <[email-masked]>
Subject: RE: Alaealistele ja piiratud teovõimega isikutele maa
tagastamisest

Tere

Küsite perekonnaseaduse §-s 187 rakendamise vajaduse kohta
haldusmenetluses ehk maa tagastamise otsustamisel. Küsimus on kohtu
nõusoleku vajadus kinnisasjatehingute tegemiseks.

Justiits- ja Digiministeeriumi põhimääruse alusel on perekonnaõigusega
seotud küsimused Justiits- ja Digiministeeriumi pädevuses.
Rahandusministeeriumil ei ole õigust perekonnaseaduse tõlgendamiseks
selgitusi anda. Soovitame Teil pöörduda antud küsimuses Justiits- ja
Digiministeeriumi poole.

Lugupidamisega

Annike Riibe
Juhtivspetsialist
Riigihalduse osakond
Rahandusministeerium
58851316

From: Kaisa Sikora <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, September 3, 2025 11:36 AM
To: Info - RAM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Annike Riibe - RAM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Alaealistele ja piiratud teovõimega isikutele maa tagastamisest

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kuna järelevalvet vara tagastamise osas teostab Rahandusministeerium, siis
esitan antud küsimusele teile.

Pöördun teie poole seoses Jürikülas asuva Mäejaanihansu katastriüksuse
(katastritunnus 61102:002:0128) tagastamise menetlusega, mis on hetkel
tagastamise korralduse vastuvõtmise etapis.

Menetluses on tekkinud olukord, kus õigustatud subjektide hulgas on nii
alaealine kui ka piiratud teovõimega isik. Vallavalitsuse esialgne arusaam
oli, et alaealisele või piiratud teovõimega isikule maa tagastamiseks on
tulenevalt perekonnaseaduse §-st 187 vajalik kohtu nõusolek. Hetkel ma ei
ole kindel, kas antud juhul siiski on kohtu luba vajalik, kuna maa
tagastamine toimub haldusaktiga ning õigustatud subjekt tehingut ise ei
sõlmi.

Eeltoodust lähtuvalt soovin Teie seisukohta ja infot viimase aja praktika
kohta:  Kas maa tagastamise menetluses tuleb küsida kohtult nõusolekut,
kui õigustatud subjektiks on alaealine või piiratud teovõimega isik? Küsin
teilt, kuna eeldan, et praktikas on kujunenud selle teema osas ühtne
lähenemine, nt et kohtu nõusolekut ei nõuta, kuna tegemist ei ole
tehinguga, vaid haldusaktiga.

Olen tänulik, kui saaksite Rahandusministeeriumi kogemust jagada, et
teaksin ka edaspidi sarnastes olukordades õigesti käitud. Vastust ootan
tõesti esimesel võimalusel, kuna osad õigustatud subjektid on päris eakad.

Tagasisidet ootan hiljemalt kolmapäevaks, 17. septembriks 2025.

Parimate soovidega

Kaisa Sikora

maaspetsialist
Põltsamaa Vallavalitsus
 <mailto:[email-masked]> [email-masked] +372 5783
9370