Subject: Arstide Vastutuskindlustus 11.10.2024
From: "Eero Merilind" <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Fri, 15 Nov 2024 11:17:37 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Võimalusel palun vastust.

Lugupidamisega

Eero Merilind

-------- Forwarded Message -------- 
Subject: 	Arstide Vastutuskindlustus 11.10.2024Date: 
Fri, 11 Oct 2024 00:41:40 +0300From: 
Eero Merilind  <mailto:[email-masked]> <[email-masked]>To: 
[email-masked] <mailto:[email-masked]> , [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

Tere Moonika

Põhiküsimus on kuidas leida rahastus.
Planeeriti 2,5 milj (riigieelarvest on 2 milj sihtotstarbeline eraldis 
Tervisekassale)
Kogukulu 7,2 milj ( puudu on 5,2 miljonit)

Tervitan
Eero

Memo: Tervishoiuteenuse Osutajate Kohustuslik Vastutuskindlustus

Taust ja seaduse eesmärk

• 2022. aastal vastu võetud tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku 
vastutuskindlustuse seadus tähistab olulist muutust Eesti 
tervishoiusüsteemis.

• Eesti Arstide Liit on pikalt nõudnud regulatsiooni, mis võimaldaks 
üleminekut mittesüülisele vastutuskindlustusele.

Mittesüüline vastutuskindlustus

• Mudelil on mitmeid eeliseid, sealhulgas arstide julgustamine ravivigadest 
avatult rääkima ja süsteemi kvaliteedi parandamine.

• Kindlustusseltsid võtavad juriidilise vastutuse juhtumite menetlemisel, 
vähendades arstide juriidilisi riske.

Probleemid ja viivitused seaduse rakendamisel

• Seaduse jõustumine lükkus edasi ja rakendub 01   novembril 2024.

• Kuigi seaduse menetlemise ajal väljendasid kindlustusseltsid huvi, selgus 
11 septembril 2024, et vaid üks kindlustusselts on valmis turule sisenema.

• See tekitab monopoolse olukorra, mis võib viia hindade tõusuni ja 
konkurentsi vähenemiseni.

Seaduse rakendamise väljakutsed

1. Määramatus ja riskid

• Kindlustusandjad peavad omama meditsiinilist kompetentsi kahjunõuete 
menetlemiseks, kuid määramatus juhtumite arvu ja kahjunõuete suuruse osas 
muudab riski hindamise keeruliseks.

• Puudub selgus lepituskomisjoni moodustamise ja toimimise osas, mis peaks 
mängima võtmerolli kahjunõuete lahendamisel.

2. Juriidilised riskid

• Aktiveerunud juristibürood pakuvad süsteemi, mis võimaldaks patsientidel 
nõuda mittevaralist kahju, suurendades kindlustusandjate riske.

• Selline süsteem muudab kahjunõuete prognoosimise keeruliseks ja võib tõsta 
kindlustusmakseid.

3. Süsteemi disainiprobleemid

• Seadus ei selgita piisavalt lepituskomisjoni tööpõhimõtteid ega selle 
koosseisu.

• Ravivigade registreerimise süsteem on loodud, kuid kindlustusseltside ja 
Tervisekassa juurdepääs sellele võib vähendada arstide ausust ravivigade 
raporteerimisel.

Alternatiivid ja võimalikud lahendused

• Arutatud on riikliku fondi loomist, kuid Lätis on sarnane fond tekitanud 
väljamaksete ja sissemaksete ebakõla.

• Sarnane Riiklik fond  Eestis võib tõsta tervishoiukulusid, mis on Eestis 
juba niigi kõrged ja kus Tervisekassa eelarve on miinuses.

       Seetõttu valiti Eestis konkureerivatel erakindlustajatel põhineva 
süsteemi.

Kokkuvõte ja tulevikuväljavaated

• Oluline on, et monopoolne kindlustusturg ei viiks süsteemi 
ebaefektiivsuseni ega kujundaks turgu oma äranägemise järgi.

• Loodetavasti lisandub turule rohkem kindlustusseltse, et tagada konkurents 
ja süsteemi stabiilsus - siin saab Rahandusministeerium aidata.

• Seadusandja ja tervishoiuorganisatsioonide ülesanne on süsteemi 
disainiprobleemid lahendada ning luua tingimused, mis toetavad 
vastutuskindlustuse turu toimimist.

Olulised kuupäevad

• Seaduse jõustumine: 01. november 2024

• Kindlustuslepingute sõlmimise tähtaeg: novembrikuu 2024

Peamine väljakutse

• Lahendada turu monopoliseerumise oht ja tagada, et vastutuskindlustuse 
süsteem suudaks pakkuda vajalikku kaitset kõigile osapooltele stabiilses ja 
konkurentsivõimelises keskkonnas.

      Leida rahastus läbi Tervisekassa hinnamudeli.

Täiendav info ja oht - kui tervishoiuteenuse osutajal ei ole 01 detsembriks 
2024 vastutuskindlustus lepingut, siis Terviseamet  peatab  tema tegevusloa.