Subject: Vs: Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli küla Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu projekteerimistingimuste taotlus
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: 'Herkki Rõõm' <[email-masked]>
Date: Mon, 27 Apr 2026 16:25:41 +0300

Tere

Saadan korrigeeritud JJT eskiislahenduse ülevaatamiseks.

*	JJT asukoht on ette nähtud vastavalt DP-le. JJT DP asukoht on 
kooskõlastatud kinnistuomanikega ja Transpordiametiga DP koostamise ajal.
*	Lõikudes, kus JJT on maantee katte servale lähemal kui 7,0 m on ette 
nähtud põrkepiire. Piirdega lõigu ulatuses on ette nähtud täiendava 
tugipeenra rajamine maantee serva.
*	Mahasõitude kohtades on põrkepiire katkestatud ning ette nähtud 4m 
pikkused mahaviigud. Kui kasutaksime mahasõitude juures 12m pikkusi 
mahaviike, siis väheneks põrkepiirde täisosa pikkus mõlemal pool mahasõitu 
kokku 16m, mis on üsna pikk ulatus ja seal mahaviigu ulatuses oleks piirde 
taga olev kergliikleja vähem kaitstud.
*	Teeületuskohast kuni Mäetuisu kinnistu mahasõiduni on JJT samuti ette 
nähtud vastavalt DP asukohale, kuna detailplaneeringu kehtestamisega on 
selline maakasutus maksimaalne võimalik. Rohkem erakinnistusse JJT-ga minna 
ei ole võimalik. Piirde täisosa pikkus on küll üsna lühike, ca 22m, aga 
tegemist on erandliku ja lokaalse kohaga. Isegi kui antud lõigus saaks 
kuidagi JJT viia 7m kaugusele ilma piirdeta, siis looduses jääks selline 
lahendus üsna kentsakas. Oluliselt esteetilisem on lahendus, kus lühikeses 
lõigus on lahendus eelnevaga ühetaoline. Praktikas on vee näiteid, kus 
erandlikes olukordades on kasutatud standardile mittevastavaid lahendusi (nt 
Räpina – Aravu km 0,03 – 0,95 JJT piirde lahendus).

Kiirele tagasisidele lootes

Sirle Punka

Tel: +372 5661 6780

Saatja: Herkki Rõõm <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 21. aprill 2026 09:43
Adressaat: [email-masked]
Koopia: Egle Nõmmoja <[email-masked]>; Kadi Kukk 
<[email-masked]>
Teema: Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli küla Loogaaia ja 
Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu projekteerimistingimuste 
taotlus

Tere,

Oleme kõnealuse teema üle vaadnud nig vastused antu küsimustele on 
järgmised:

1.	Riigiteel kiiruse piiramine 50 km/h piirkiirusele.

Riigiteel nr 22215 Lammiku-Lähte tee on piirkiirust alandatud 2022 aastal – 
piirkiirus oli antud asukohas 90 km/h, piirkiirus toodi siin 70 km/h peale.

Antud riigitee lõik ja antud keskkond ei soosi siin piirkiiruse toomist 
veelgi alla poole. Antud asukohas ei ole tegemist asulale iseloomuliku 
keskkonnaga.

Piirkiiruse toomine siin 50 km /h peale ei taga siin ohutumat 
liikluskeskkonda, kuna see ei rakenduks siin selliselt. Märk üksi ei too 
kiirust alla.

Piirkiirust ei saa muuta üksnes detailplaneeringus välja toodud põhimõtete 
alusel. Piirkiirustega seotud otsuste tegemine toimub eraldi komisjonis ning 
selle

muudatuse rakendamiseks peab olema oluline põhjendus. Täna me ei näe seda, 
et me teeksime siin asukohas piirkiirust muutva otsuse.

Täna on antud asukoha riigiteel piirkiirus 70 km/h ning projekteerimisel 
tuleb sellest lähtuda.

2.	Projekteeritava JJT kaugus riigiteest.

JJT tuleb eraldada riigiteest ohutusribaga, mille minimaalse laiuse valikul 
tuleb lähtuda  <https://www.transpordiamet.ee/media/15114/download> 
kergliiklustaristu kavandamise juhendi tabelist 4 määratud vahekaugustest.

Antud asukohas tuleb tagada JJT ja riigitee vahel ohutusriba vähemalt 7,0 m

Kui seda ei saa tagada, tuleb kasutada JJT eraldamiseks riigiteest 
põrkepiiret.

*	Loogaaia kinnistul on võimlik vastavalt kehtivale DPle tagada eraldusriba 
laius 7,0 m
*	Kui Sojamaa tee 3 // Mesila kinnistul peab rajatav JJT paiknema riigitee 
katte servast 3,0 m kaugusel, siis tuleb siin lõigus kasutada põrkepiirdega 
lahendust.
*	Mäetuisu kinnistul tuleks JJT viia riigiteest kaugemale (st 7,0 m), sest 
Mäetuisu kinnistu km 4,667 mahasõidu ja rajatava JJT riigitee ületuskoha 
vaheline lõik jääb liialt

lühikene, mis ei taga põrkepiirde töölaiust.

Palume saata JJT asukoha osas korrigeeritud eskiislahendus ülevaatamiseks, 
ennem kui projekteerimisega jätkatakse.

Korrigeeritud eskiis saata e-posti aadressile 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]

Lugupidamisega

Herkki Rõõm

peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

+372 521 9446

www.transpordiamet.ee 
<https://checkpoint.url-protection.com/v1/url?o=http%3A//www.transpordiamet.ee&g=NmY5M2I3NjUxMmYzN2U5Yw==&h=OWNkYmJiOGVhOWQ4MDFiOWNhZjRkYTA4NTFmMzMzYWE3Y2ZjYTgxZGQ1NTNiYjJiMzlkNWI3Y2QzZmM5NjQ1YQ==&p=YzJlOmF5ZXNhOmM6bzozMTY5ODY2ZDkyOGFmODg5ZmUzMjgyNjkxMjdjNTkwMDp2MTpoOlQ=>

Valge 4 / 11413 Tallinn / Transpordiamet

From: Egle Nõmmoja < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Tuesday, April 14, 2026 5:03 PM
To: Herkki Rõõm < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Cc: Kadi Kukk < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: Ed: (TEED-234643) Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja 
Kastli küla Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus

Tere Herkki

Projekteerijad ja meie ootame pikisilmi Trami seisukohta. Palun andke 
tagasisidet esimesel võimalusel.

Lugupidamisega

Egle Nõmmoja

Tartu Vallavalitsus

vallaarhitekt

 <javascript:void(0);> [email-masked]

5333 9166

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 17. märts 2026 16:11
Adressaat: 'Herkki Rõõm' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: (TEED-234643) Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli 
küla Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus

Tere,

Tänan kirja eest, kuid täpsustaksin mõnda asjaolu käesoleva projektiga.

Nimelt me ei teegi kiiruse alandamise ettepanekut sellepärast, et arendaja 
seda soovib, vaid see on üks lahendus projekti realiseerimiseks.  JJT jaoks 
lihtsalt pole ruumi teatud lõigus, et tagada 7 m vahekaugus maanteest. Saame 
selle vahekauguse tagada Odori kinnistult kuni Sojamaa tee 3//Mesila tn 
kinnistuni. Seal on ka vastav lahendus tehtud teeprojektiga. Sojamaa tee 
3//Mesila ja Mäetuisu kinnistud on kahjuks problemaatilised ja sinna JJT 
rajamine on raskendatud. Detailplaneeringuga on tehtud ja kooskõlastatud 
lahendus (ka TRAM KK), kus  ohutusriba laius on 3 m ja JJT jääb 
erakinnistule. Seega on ka JJT projekt tehtud selliselt, et DP lahendus on 
teostatav, sel juhul saab rakendada sundvalduse seadmist vastavalt 
kehtestatud DP lahendusele. Rohkem kinnistule sisse minnes kooskõlastust 
saada pole võimalik Mesila kinnistul ning tuleks likvideerida 
kõrghaljastust, mis kinnistuomanikule ei olnud aktsepteeritav menetluse 
käigus.

Seega oleme me olukorras, kus on kehtestatud detailplaneering, mida on 
korduvalt Transpordiameti märkustega/kohtumistega korrigeeritud ja JJT 
saanud lõpuks kooskõlastuse eritingimuste alusel. Meile arusaamatutel 
põhjustel, me ei tea tagamaid, on seletuskirjast täielikult välja jäetud 
TRAM ettepanekud kiiruse alandamise sõnastamiseks. Samas vaadates norme ja 
tabeleid, siis DP lahendus on tehtud vastavalt eritingimustele 50 km/h 
puhul.

Projekteerimiseks võetud tingimused on kahjuks vastuolus kehtestatud 
detailplaneeringu joonistega ja nüüd olemegi olukorras, et leida lahendus 
erandjuhul puhul – erakinnistutele pole võimalik rohkem sisse minna, 
kehtestatud on DP ja lisaks on arendusala JJT Kase tn-le ainuke 
teeületuskoht, kus varem või hiljem tuleb lisaks liiklust reguleerida, 
arvestades lisanduva ca 113 majapidamisega, so ca 396 elanikku.

Seega loodame koostööle, et leida toimiv lahendus JJT-le lõigus Mesila 
kinnistu kuni Kase tn ristmik.

Teeme ettepaneku jätta ohutusriba laiusega 3 m (KK TRAM DP lahendus) ning 
vajadusel vastavalt TRAM varasematele märkustele lisada seletuskirja juurde 
kiiruse alandamise teksti, kui piirkond on arendatud/kasutusloa saanud (vt 
tekst allpool).

JJT peab jääma projektis toodud asukohta, sel juhul alternatiivseks 
lahenduseks on põrkepiirete või äärekivide rajamine, mis toob takistused 
lumekoristusele ja hooldusele. Põrkepiire kahjuks ei anna piisavat 
kaitseefekti, sest peab arvestama kinnisute sissesõitude jt asjaoludega ning 
on nö hakitud lahendus.

Vajadusel võime teha kohtumise projekti arutamiseks ja lahenduse leidmiseks 
ning kaasata sinna ka Tartu Vallavalitsus.

Panen järgnevalt DP ja projekti menetluskäigu seoses TRAM-iga, mida oleme 
JJT projekteerimisel arvestanud:

TRAM seisukohad detailplaneeringu koostamiseks 17.08.2022 7.2-2/22/16271-3

TRAM keeldutud kooskõlastus detailplaneeringule 08.10.2024 7.2-2/24/16271-6.

Kergliiklustee laiuse kavandamisel lähtuda normidest (lisa 1 tabel 40); 
kergliiklustee ja riigitee vahelise ohutusriba laiuse määramisel lähtuda 
samuti normidest (lisa 1 tabel 41, antud asukohas 5 m) ning riigitee 
olemasolevast kiirusrežiimist. Mitte siduda kergliiklustee ja riigitee 
ohutusriba laiust (hetkel planeeringuga kavandatav 3 m) võimaliku riigitee 
kiirusrežiimi muutusega. Planeeringuala ulatuses kavandada kergliiklustee 
riigiteest ühtlase kaugusega (ohutusriba laius 5 m). Sojamaa tee 3 // Mesila 
kinnistu riigitee ristumiskoha asukoha lõigus oleme valmis kaaluma 
planeeringuga kavandatava kergliiklustee ja riigitee vahelise ohutusriba 
laiust erandkorras kuni 3 m.

Planeeringu seletuskirjas erinevates kohtades on käsitletud riigitee 
kiirusrežiimi muutmist (70 km/h > 50 km/h).
Põhimõtteliselt nõustume, et planeeringualal / planeeringualaga külgnevatel 
riigitee lõikudel võib olla õigustatud riigitee kiirusrežiimi alandamine 50 
km/h planeeringu realiseerimise järgselt. Hetkel on nimetatud teemat 
käsitletud planeeringu seletuskirjas erinevates kohtades, sellega on seotud 
erinevad võimalikud lahendused ning seda käsitletakse ka kui tulevikus 
kindlasti olemasolevat olukorda. Meie hinnangul ei ole selline käsitlus 
erinevatel põhjustel korrektne ning teeme ettepaneku käsitleda riigitee 
kiirusrežiimi muutmist (vähendamine 50 km/h) järgmiselt.
8.1. Käsitleda riigitee kiirusrežiimi muutmist (vähendamist 50 km/h) 
planeeringu seletuskirjas ühes kohas (nt planeeringu elluviimist puudutavas 
osas). Mitte käsitleda seda teemat kindlas kõneviisis (st mitte käsitleda 
seda kui midagi, mis kindlasti saab olema – nt planeeringu seletuskirja ptk 
3). Tegemist on võimaliku lahendusega, mida menetletakse käesoleva 
planeeringu realiseerimise väliselt ning mille tulemust käesolev planeering 
ei saa ette määrata.
8.3. Oleme valmis kaaluma riigitee kiirusrežiimi võimalikku vähendamist 
pärast seda, kui planeeringuga kavandavast arendusest on realiseeritud 
vähemalt (väljastatud kasutusluba) 50 % hoonestusmahust tingimusel, et 
planeeringus (planeeringu elluviimise kavas) määratletakse nimetatud 50% ka 
ruumiliselt – st eelisjärjekorras on välja arendatud 50% planeeringuala 
riigitee poolsetest kinnistutest.
Vastasel juhul, kui planeeringualale kavandatavat hoonestusmahtu 
realiseeritakse
5 (5) pisteliselt või nt valdavas osas riigiteest eemal asuvatel 
kinnistutel, ei ole riigitee
kiirusrežiimi muutmine õigustatud, sest planeeringuala riigiteega külgneval 
lõigul säilib olemasolev maakasutus, mis ei toeta riigitee kiirusrežiimi 
vähendamist.

DP seletuskiri 26.08.2025

JALGRATTA- JA JALGTEED, ÜLEKÄIGURAJAD JA TEEÜLETUSKOHAD, HALJASRIBAD

Lammiku-Lähte tee äärde rajatakse 3 m laiuse kõvakattega jalgratta- ja 
jalgtee, mis kulgeb rajatava elamurajooni teedevõrgustikust kuni Kase tn 
ristmikuni planeeringuala pool, ületades Lammiku-Lähte tee Kase tn ristmiku 
juurde ja liitudes Kase tn jalg- ja jalgrattateega. Jalgratta- ja jalgtee 
eraldatakse sõiduteest haljasriba ehk ohutusribaga. Ohutusriba minimaalne 
laius teekatendite vahel on 5 m.
Ohutusriba peab selgelt eristuma teekatenditest. Põhjendatud juhtudel 
erandkorras võib ohutusriba laius olla minimaalselt 3 m, või jalgratta- ja 
jalgtee võib külgneda sõiduteega ilma ohutusribata vahega minimaalselt 1 m. 
Sellistel juhtudel tuleb jalgratta- ja jalgtee eraldada sõiduteest äärekivi 
või piirdega.
Kirjeldatud lahendused on lubatud vastavalt Transpordiameti 26.06.2022 
juhendmaterjali „Kergliiklustaristu kavandamise juhend“ tabelile 4 ning 
kliimaministri 17.11.2023 määruse nr 71 „Tee projekteerimise normid“ 
tabelitele nr 40 ja 41, kus „erandjuhul“ on lubatud, kuna Mäetuisu ja Mesila 
kruntide olemasolevat maakasutust tuleb minimaalselt piirata ja häirida ning 
elamute ja maantee vahel (kinnistud B3, B4) säilitada ja luua kõrghaljastust 
maksimaalselt.

Transpordiameti DP kooskõlastus 29.04.2025 nr 7.2-2/25/16271-8

Korduvaks kooskõlastamiseks esitatud planeeringut on korrigeeritud vastavalt 
meie märkustele.

Kooskõlastus kehtib kaks aastat kirja välja andmise kuupäevast. Kui 
planeering ei ole selleks ajaks kehtestatud, siis palume esitada planeering 
meile lähteseisukohtade uuendamiseks.

TRAM tingimused projekteerimiseks 05.01.2026 nr 7.1-2/26/21478-2.

JJT projekteerida võimalikult pikas ulatuses asustusega ühele poole 
riigiteed ning vältida põhjendamatuid ristumisi riigiteega. JJT trassi 
asukoha sobivuse hindamiseks palume saata eskiislahendus arvamuse andmiseks.

Arvestada kehtivate planeeringute ning varem koostatud ja koostamisel 
olevate tee- ja valgustusprojektidega.

JJT projekteerimine riigitee muldesse on erandlik lahendus, mis on 
Transpordiameti igakordne kaalutlusotsus ja vajab eelnevat analüüsi ja 
kokkulepet (EhS § 99 lg 3 alusel).

22.01.2026 Tartu Vallavalitsuse ja TRAM koosolek. Tartu vald tõi teemaks 
kiiruse alandamise 50 km/h.  Meile edastatud infol kohe midagi ei lubatud, 
aga ära ka ei öeldud. Janar Taal lubas omas majas seda teemat arutada.

Sirle Punka

Tel: +372 5661 6780

Saatja: Herkki Rõõm <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 16. märts 2026 10:36
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: RE: (TEED-234643) Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli 
küla Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus

Tere,

Riigiteel nr 22215 Lammiku-Lähte tee on olemasolev kiiruspiirang 70 km/h.

Olete oma kirjas maininud, et Transpordiametiga on toimunud Tartu 
Vallavalitsusel arutelu, kus on olnud teemaks riigitee piirkiiruse 
vähendamine ja selle alandamine 50 km/h piirkiirusele.

Meie piirkondlik liikluskorraldaja ei tea kahjuks sellistest kokkulepetest 
midagi. Sellist kokkulepet, et Transpordiamet annab nõusoleku piirkiiruse 
vähendamiseks, täna ei ole.

Arendusala projekteerimisel tuleb lähtuda täna olemasolevast situatsioonist 
st riigitee piirkiirusest 70 km/h.

Riigitee piirkiiruse vähendamine ei toimu selle alusel, kuidas arendusala 
lahendust on kõige optimaalsem ja kasulikum ärandaja seisukohalt lahendada.

JJT projekteerimisel tuleb arvestada nõuetekohast vaba ruumi, mis on lubatud 
siin 7 m.

Lugupidamisega

Herkki Rõõm

peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

+372 521 9446

www.transpordiamet.ee 
<https://checkpoint.url-protection.com/v1/url?o=http%3A//www.transpordiamet.ee&g=NmY5M2I3NjUxMmYzN2U5Yw==&h=OWNkYmJiOGVhOWQ4MDFiOWNhZjRkYTA4NTFmMzMzYWE3Y2ZjYTgxZGQ1NTNiYjJiMzlkNWI3Y2QzZmM5NjQ1YQ==&p=YzJlOmF5ZXNhOmM6bzozMTY5ODY2ZDkyOGFmODg5ZmUzMjgyNjkxMjdjNTkwMDp2MTpoOlQ=>

Valge 4 / 11413 Tallinn / Transpordiamet

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, February 13, 2026 4:45 PM
To: Peeter Uibo <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: (TEED-234643) Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli küla 
Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus

Tere

Oleme vastavalt Loogaaia detailplaneeringule (TRAM kooskõlastus 29.04.2025 
nr 7.2-2/25/16271-8) ja Transpordiameti projekteerimistingimustele 
(05.01.2026 nr 7.1-2/26/21478-2) paika saanud kergliiklustee ja torustike 
asendiplaanilise lahenduse.

Tartu Vallavalitsusega koosolekul sai arutatud kergliiklusteega paralleelsel 
sõiduteel kiiruse alandamisest 50 km/h -le Sojamaa tee  -  Kase tn 
ristmikult kuni Jõgeva-Aravete teeni. Selle teemaline arutelu oli ka olnud 
Transpordiameti ja Tartu Vallavalitsuse vahel jaanuari kuus.

Hetkel olemegi kergliiklustee lahenduse teinud arvestusega 50 km/h. Eramaale 
enam kaugemale sisseminek ei ole võimalik.

Jääme ootama Teie tagasisidet teelahendusele ja seejärel vormistame projekti 
Transpordiametiga kooskõlastamiseks.

Sirle Punka

Tel: +372 5661 6780

Saatja: Transpordiameti Jira <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 22. detsember 2025 09:27
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema:   (TEED-234643) Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli küla 
Loogaaia ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus

Tere,

Teie taotlus "Tartu maakond Tartu vald Lähte alevik ja Kastli küla Loogaaia 
ja Tuisula kinnistute planeeringuala teede ja taristu 
projekteerimistingimuste taotlus" on töösse võetud ja sellega tegeleb Peeter 
Uibo.

Lisaküsimuste korral leiate tema kontaktid siit: 
<https://transpordiamet.ee/kontaktid> https://transpordiamet.ee/kontaktid

Lugupidamisega,
Transpordiamet