Subject: Vastus kutsele Andmekaitse Nõukotta
From: "Nele Siitam" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 18 Aug 2025 14:58:38 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud minister

Tänan kutse eest osaleda Andmekaitse Nõukoja töös. Osalen hea meelega.

Palusite ka võimalikke teemasid, mida nõukoda kindlasti arutama peaks.

Kohtunikuna pakuksin esimese teemana enda töömailt andmekaitse
kohtumenetlustes. See ei puuduta vaid küsimust kohtulahendite avalikkusest
(jõustunud vs jõustumata, isikuandmete varjamine), vaid laiemat
mõtestamist küsimuses, mida tähendab (mh ka PS §-st 24 tulenev)
kohtumenetluse avalikkus tänases ühiskonnas. Õigus isikuandmete kaitsele
ja üldsuse ootus kohtumenetluse avalikkusele on nende muutunud tähendust
arvestades sageli praktikas teravas vastuolus. Näiteks kas tsiviilasjas
peaks vastaspoolel olema juurdepääs menetlusabi taotleva inimese
pangakonto väljavõttele, kuidas avaldada AT teateid, millised õigused
isikuandmete kaitsele on tunnistajatel, millised on andmekaitsenõuded
menetluskonverentsina peetava kohtuistungi puhul, kas menetlusosalise on
juurdepääs kohtute infosüsteemi logidele jne, lõpetades küsimusega, kas
kohtunikul on õigus isikuandmete kaitsele (nt kohtulahendite
avalikustamisel kohtuniku nime järgi profileerimise keelu lubatavus).
Eelkirjeldatu ei ole vaid õiguslik küsimus (normide, juhendite vms
vajalikkus), vaid eeldab ka vajadust mõista, milline on ühiskonna ootuste
tasakaalupunkt – et ühelt poolt ei kardetaks avalikkuse hirmus kohtusse
pöörduda, teisalt et kohtumenetluse avalikkus põhimõttena (sh
tehnoloogilisi võimalusi ja ohte arvestades) säiliks.

Teiste teemade osas vaid märksõnadena: avaandmed, andmejälgija, Eesti
lähenemine volitusnormide detailsusele IKÜM ja õiguskaitseasutuste
direktiivi kohaldamisel, järelevalve (sh karistusõigusliku) tõhusus.

Heade soovidega

Nele Siitam

Riigikohtunik

Lossi 17, 50093 Tartu