Subject: Ettepanek luua piiratud volitus arsti vastuvõttude otsimiseks ja broneerimiseks
From: "Aleksei Arsinov" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Jun 2026 11:02:52 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Soovin teha ettepaneku kaaluda Terviseportaali piiratud volituse 
funktsionaalsuse loomist, mis võimaldaks anda kolmandale isikule õiguse 
ainult arsti vastuvõttude otsimiseks ja broneerimiseks.

Praegu on selliste teenuste kasutamiseks vajalik täieõiguslik volitus. Samas 
kuvatakse Terviseportaalis kasutajatele hoiatus „Mõtle hoolikalt, kellele 
annad täieõigusliku volituse!“, mis näitab ka ise, et täieõigusliku 
volitusega kaasneb märkimisväärne vastutus ja ligipääs ulatuslikele 
andmetele.

Olen pöördunud sama ettepanekuga ka TEHIK-u poole. Vastuseks selgitati, et 
selline funktsionaalsus ei ole hetkel arendusplaanides ning ettepanek 
võetakse arvesse tulevaste arenduste kavandamisel. Samuti selgitati, et 
vastavad arendustellimused lähtuvad Sotsiaalministeeriumist.

Minu hinnangul oleks piiratud volituse lahendus kasulik nii kasutajatele, 
teenusepakkujatele kui ka andmekaitse seisukohast. See võimaldaks järgida 
andmete minimaalsuse põhimõtet ning vähendaks olukordi, kus inimene peab 
üksnes vastuvõtuaja broneerimiseks andma kolmandale isikule täielikud 
esindusõigused.

Näiteks võiks piiratud volitus võimaldada:
– saatekirjade olemasolu kontrollimist;
– vabade vastuvõtuaegade otsimist;
– vastuvõtu broneerimist ja olemasoleva broneeringu muutmist;

ilma ligipääsuta muudele terviseandmetele, haiguslugudele või dokumentidele.

Ka minu loodud teenus KiireArst töötab täna täieõigusliku volituse alusel, 
kuna alternatiivne lahendus puudub. Selline lähenemine ei ole ideaalne 
ühelegi osapoolele. Teenusepakkuja saab tehniliselt ligipääsu oluliselt 
laiemale andmehulgale, kui on vajalik üksnes vastuvõttude otsimiseks ja 
broneerimiseks, ning kasutaja peab andma kolmandale isikule ulatuslikumad 
õigused, kui konkreetse teenuse osutamiseks tegelikult vaja on.

Minu hinnangul aitaks piiratud volituse lahendus paremini järgida andmete 
minimaalsuse põhimõtet ning vähendaks olukordi, kus teenusepakkujad või muud 
kolmandad isikud saavad ligipääsu andmetele ja õigustele, mida neil teenuse 
osutamiseks vaja ei ole. Sellest võidaksid nii kasutajad, teenusepakkujad 
kui ka kogu digitaalse tervishoiu ökosüsteem tervikuna.

Palun kaaluda nimetatud funktsionaalsuse lisamist Terviseportaali tulevaste 
arenduste hulka.

Lugupidamisega

Aleksei Aršinov
Kiire Eksam OÜ