Subject: Selgitustaotlus Terviseametile seoses tubakatoodete riigilõivudega
From: "Margus Reiland | WIDEN" <[email-masked]>
To: "Jaana Tammiku-Taul" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Armin Heinsaar | WIDEN" <[email-masked]>
Date: Tue, 25 Mar 2025 12:07:07 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud Terviseamet

Lp Jaana Tammiku-Taul

Soovime uurida, kas Terviseamet on jõudnud tutvuda meie 12.03.2025
esitatud selgitustaotlusega? Ootaksime väga antud vastust, tulenevalt
tähtaegade saabumisega.

Samuti sooviksime esitada Terviseametile täiendavad küsimused, mis
seonduvad tubakatoodete teavitustega:

1.	Terviseamet selgitas meie 03.03.2025 selgitustaotluse vastuses, et
„RLS § 2984 lg 3 alusel tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote teate
avaldamise ja hoidmise eest tasutav aastane riigilõiv 100 eurot tuleb TubS
§ 104 lg 2 alusel tasuda hiljemalt iga aasta 31. märtsiks. Kui taotluse
esitaja on jätnud riigilõivu tasumata, määrab riigilõivu võtja talle
esimesel võimalusel tähtaja riigilõivu tasumiseks, hoiatades, et
riigilõivu tähtpäevaks tasumata jätmisel võib jätta taotluse läbi
vaatamata (RLS § 11 lg 2). Ka seejärel riigilõivu tasumata jätmisel
Terviseamet kustutab oma veebilehel teate.“ Kas Terviseamet teeb eelnevalt
viidatud hoiatuse ka TubS § 104 lg-s 4 nimetatud riigilõivu ja RLS § 2984
lg-tes 1 ja sisalduva riigilõivu puhul?

2.	Kas Terviseamet käsitleb kohustatud isikute poolt näiteks TubS §
10 lg 6 alusel tubakatoodete müügimahtude aruande esitamist taotluse
esitamisena Terviseametile müügimahtude aruande läbivaatamiseks?

3.	Kas Terviseamet käsitleb RLS § 2984 lg-s 3 sisalduvat riigilõivu
tubakatoote teate avaldamise ja hoidmise eest kohustatud isiku poolt
esitatud taotlusena, et Terviseamet jätkaks varasemalt teavitatud
tubakatoote teavituse hoidmist?

4.	Kas Terviseamet teeb RLS §-s 2984 ja TubS § 104 lg-s 4 sisalduvate
riigilõivude tasumiseks kohustatud isikule ettekirjutuse riigilõivu
tasumiseks RLS § 16 lg 1 alusel?

Lugupidamisega

_____________________________

Margus Reiland

WIDEN | Partner
Attorney at law | vandeadvokaat

Tel: +372 5690 5001 | E-mail:  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

Rävala pst 4, Tallinn 10145, Estonia |  <http://www.widen.legal/>
www.widen.legal | +372 640 0250

WIDEN is the new Baltic joint name and trademark of former Estonian law
firm LEXTAL, Latvian law firm RER LEXTAL and Lithuanian law firm ILAW
LEXTAL.

This email may contain PRIVILEGED and / or CONFIDENTIAL information and is
intended only for the individual named. If you are not the named
addressee, you should not disseminate, distribute, or copy this email.
Please notify the sender immediately if you have received this email by
mistake and delete this email from your system. For information on how we
process your personal data, please review our
<https://widen.legal/privacy-policy/> Privacy Policy.

From: Margus Reiland | WIDEN <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, March 18, 2025 6:54 PM
To: Jaana Tammiku-Taul <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Cc: Armin Heinsaar | WIDEN <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: Selgitustaotlus Terviseametile seoses tubakatoodete
riigilõivudega

Austatud Terviseamet

Lp Jaana Tammiku-Taul

Uurime, kas Teil on olnud võimalus tutvuda meie esitatud
selgitustaotlustega (lisatud manustena)?

Kui võimalik, siis paluksime selgitustaotlustele vastamist võimalikult
kiiresti, sest riigilõivude tasumise tähtaeg 31.03.2025 on kiiresti
lähenemas.

Samuti pakuksime välja võimaluse teha üks Teamsi nõupidamine, kus oleks
võimalik tekkinud küsimusi kiirelt ja lihtsasti arutada. Kui
Terviseametile Teamsi nõupidamine sobib, siis pakuks võimaliku nõupidamise
aegadena välja näiteks 19.03.2025 (homme) kell 12:00, kell 13:00, kell
14:00 ja kell 15:00.

Lugupidamisega

_____________________________

Margus Reiland

WIDEN | Partner
Attorney at law | vandeadvokaat

Tel: +372 5690 5001 | E-mail:  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

Rävala pst 4, Tallinn 10145, Estonia |  <http://www.widen.legal/>
www.widen.legal | +372 640 0250

WIDEN is the new Baltic joint name and trademark of former Estonian law
firm LEXTAL, Latvian law firm RER LEXTAL and Lithuanian law firm ILAW
LEXTAL.

This email may contain PRIVILEGED and / or CONFIDENTIAL information and is
intended only for the individual named. If you are not the named
addressee, you should not disseminate, distribute, or copy this email.
Please notify the sender immediately if you have received this email by
mistake and delete this email from your system. For information on how we
process your personal data, please review our
<https://widen.legal/privacy-policy/> Privacy Policy.

From: Margus Reiland | WIDEN <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, March 12, 2025 2:23 PM
To: Jaana Tammiku-Taul <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Cc: Armin Heinsaar | WIDEN <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Selgitustaotlus Terviseametile seoses tubakatoodete
riigilõivudega

Austatud Terviseamet

Lp Jaana Tammiku-Taul

Edastame Teile selgitustaotluse seoses 01.01.2025 kehtestatud
tubakatoodete riigilõivudega.

1.	Kui tubakatootja on 2024. aastal teavitanud EU-CEGis sigari või
sigarillo Eesti turu jaoks ning on müünud teavitatud sigareid
maaletoojale, kes omakorda müüs sigareid edasi jaemüüjatele (Selver,
Maxima, Rimi, Circle K jne.) ning tubakatootja otsustab tulenevalt 2025.
aasta riigilõivudest loobuda EU-CEGis sigari teavitusest (või Terviseamet
kustutab ise teavituse), siis kuidas mõjutab tubakatoodete tootja poolt
EU-CEGis toote teavitusest loobumine juba tarneahelas käibivaid sigareid
või sigarillosid, mis asuvad:

a.	Eestis aktsiisilaos aktsiisivabastuse režiimi all;
b.	Kommertslaos ja on aktsiisi regulatsiooni mõttes tarbimisse
lubatud;
c.	Jaemüüjate omandis või valduses näiteks poodide lettidel.

2.	Kas Terviseametil on võimalik, ilma tubakatoote teavituse esitaja
nõusolekuta, kustutada EU-CEGist tubakatoodete teavitused, mille eest pole
riigilõivu õigeaegselt makstud? Kui jah, siis millisel õiguslikul alusel
Terviseamet viidatud teavitusi kustutama hakkab? Märgime, et TubS § 10 lg
4 viimane lause („Käesoleva seaduse nõuetele mittevastavaid teateid
Terviseameti lehel ei avaldata ja avaldatud, ent nõuetele mittevastavad
teated kustutatakse.“) annab õigusliku aluse teavituste kustutamiseks
ainult Terviseameti kodulehelt, mitte EU-CEGist.

3.	Milline õiguslik tähendus on Terviseameti kodulehel avalikustatud
teavitatud tubakatoodete nimekirjal? Kui tubakatoode on teavitatud
EU-CEGis, kuid ei sisaldu Terviseameti kodulehel asuvas nimekirjas, siis
kas sellist tubakatoodet võib Eestis toota või Eesti turule tuua? Meie
hinnangul on Terviseameti kodulehe teave informatiivse tähendusega.

4.	Viidates küsimusele nr 1, kui Eesti turul oleva sigari või
sigarillo teavitus kustutatakse tootja poolt, siis kas rakendub pärast
teavituse kustutamist Eesti turule toodud (nt jaemüügis olevatele)
sigaritele ja sigarillodele müügi- ja/või käitlemise keeld? Märgime, et
jaemüüjal või hulgimüüjal juurdepääs EU-CEGile tavaliselt puudub.

Küsime ka ühe eraldiseisva küsimuse konkreetse kliendiga seoses.

Hetkel on RLS § 2984 lg 3 ja TubS § 104 lg 4 alusel kehtestatud
riigilõivudega arved esitatud tubakatoodete tootjatele EU-CEGis, mis
võivad asuda väljaspool Eestit ja Euroopa Liitu. Märgime, et sellised
tubakatoodete tootjad ei ole TubS § 10 lg 1 alusel „tubakatooteid
võõrandamiseks Eestisse toov“ isik ega tooda tubakatooteid Eestis,
mistõttu ei ole nad tegelikkuses riigilõivu maksmiseks kohustatud isikud.

Samas on nendele tootjatele/edasimüüjatele andnud tellimused ja suunise
tubakatooted Eestisse tuua Eesti aktsiisiladu OÜ, kes on Eesti maaletooja
ja hulgimüüja rollis. Eesti OÜ on sisuliselt vastutav isik sigarite
tellimise ja Eestisse toomise eest oma parterite käest ning vastutav Eesti
maksude tasumise eest. Seega, kuna võib öelda, et Eesti OÜ on
„tubakatooteid võõrandamiseks Eestisse toov“ isik, siis kas oleks võimalik
TubS § 104 lg 4 ja RLS § 2984 lg 3 arved ümber teha Eesti OÜ nimele? Me
saame Teile edastada konkreetsete arvete koopiad, mille palume Eesti OÜ
nimele ümber teha.

Tänan Teid senise koostöö eest ning kui Teil on täpsustavaid küsimusi,
siis vastan meeleldi.

Lugupidamisega

_____________________________

Margus Reiland

WIDEN | Partner
Attorney at law | vandeadvokaat

Tel: +372 5690 5001 | E-mail:  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

Rävala pst 4, Tallinn 10145, Estonia |  <http://www.widen.legal/>
www.widen.legal | +372 640 0250

WIDEN is the new Baltic joint name and trademark of former Estonian law
firm LEXTAL, Latvian law firm RER LEXTAL and Lithuanian law firm ILAW
LEXTAL.

This email may contain PRIVILEGED and / or CONFIDENTIAL information and is
intended only for the individual named. If you are not the named
addressee, you should not disseminate, distribute, or copy this email.
Please notify the sender immediately if you have received this email by
mistake and delete this email from your system. For information on how we
process your personal data, please review our
<https://widen.legal/privacy-policy/> Privacy Policy.