Subject: Kohtuotsuste alusel kinnisasja juurdepääsu määramisest PARI-s
From: <[email-masked]>
To: "Kohtute Infoteenistus - KOHTUD" <[email-masked]>
Date: Thu, 28 Aug 2025 12:27:07 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud maakohtud ja ringkonnakohtud

Pöördun Teie poole praktikas tekkinud olukorraga, mis puudutab
kohtuotsuseid, millega on määratud kinnisasjale juurdepääs, selle
tingimused ja juurdepääsutee ala.

Nimelt ei ole eelkirjeldatud kohtuotsustes alati tee ala määratud Piiratud
Asjaõiguste Ruumiandmete Infosüsteemi (PARI) rakenduses ning kohtuotsus ei
sisalda mitte PARI koodi, vaid sellele on lisatud inimeste endi poolt
koostatud kaart.

Kinnistusosakond sellise otsuse alusel kandeid ei tee, viidates Tartu
Ringkonnakohtu tsiviilasja nr 2-22-18415 punktis 13 antud järgmisele
selgitusele:

„Ringkonnakohus juhib tähelepanu, et 1. veebruaril 2024 jõustunud
kinnistusraamatuseaduse muudatuste kohaselt tuleb kinnistusosakonnale
esitada viide kandega seotud õiguse ruumiandmetele maakatastris, kui see
on vajalik kande mõistmiseks. Viite asemel võib esitada katastrikaardi
skeemi, kui ruumiandmete määramine maakatastris ei ole tehniliselt
võimalik või on oluliselt raskendatud. Maakatastriseaduse,
asjaõigusseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse seletuskirja
kohaselt, millega muudetakse ka KRS § 36, on kinnistamistoimingu tegemisel
oluline esitleda kinnistusosakonnale seatava piiratud asjaõigusega seotud
ruumiandmeid.

Muudatuse jõustumisel esitatakse kinnistusosakonnale kandega seotud õiguse
ruumiandmed maakatastris, kui need on vajalikud kande mõistmiseks. Seega
saab kohtunikuabi kitsenduse ala olemasolu kontrollida infosüsteemi kaudu,
misjärel tehakse kanne kinnistusraamatusse. Kande sisus ei viidata õiguse
ala mõistmiseks enam lepingu lisaks olevale plaanile teksti vormis, vaid
kitsenduse ala unikaalsele identifikaatorile/tunnusele, mis on lingitav ja
viib kinnistusraamatust maakatastri kaardirakendusse, kus kitsenduse ala
esitletakse. Seejuures, kui ruumiandmete määramine maakatastris ei ole
tehniliselt võimalik (näiteks vastav infosüsteem ei toimi) või on
oluliselt raskendatud (näiteks ruumiandmeid ei saa üheselt mõistetavalt
kujutada kuivõrd asuvad hoone sisemuses mõne üksiku korruse kohta), siis
võib ruumiandmete asemel esitada kinnistusosakonnale katastrikaardi
skeemil.“

Seoses sellega palun kaasabi eeltoodud info edastamisel maa- ja
ringkonnakohtute kohtunikele ja kohtujuristidele, koos selgitusega, et
ilma PARI koodita ei saa kinnistusosakond juurdepääsu määramisega seotud
kohtuotsuste alusel kandeid teha. Maakatastri ruumiandmete ja PARI-ga
seotud küsimustes saab abi saamiseks pöörduda Maa- ja Ruumiameti poole.

Lugupidamisega

Kaitti Persidski

Jurist

Notarite Koda

617 7903