Subject: Re: Lairiba viienda toetusmeetme eelnõu ja taotlusvoorude korraldamine
From: "Tanel Paut | LKE Telekom" <[email-masked]>
To: "Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI" <[email-masked]>, "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Cc: "Raigo Iling - JUSTDIGI" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Sep 2025 13:34:19 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Hea ministeerium, pr. minister,
kirjutame ettevõttest LKE Telekom, oleme küll noor ettevõte, aga meie 
töötajatel on 15 ja enama-aastane kogemus raadioside võrkudega töötamisel 
ning oleme ennast pidevalt kursis hoidnud uuemate tehnoloogiatega.
Soovime selle e-mailiga anda omapoolsed kommentaarid Määruse eelnõule valge 
ala toetuseks - 29.08.2025 ja esitada meie ettepanekud laiendada toetatavat 
tehnoloogiat, eelkõige FWA sagedusi. Praeguse määruse järgi on meie mure, et 
Eesti sulgeb kiire valge ala ühendamise toetamise tehnoloogilliste 
piirangute taha.

5G FWA - põhineb 1GBit saamiseks 26GHz, see levib ca 2km raadiuses ja vajab 
otsenähtavust. Otsenähtavuse jaoks on vaja paigaldada väga palju maste. 
Selle tehnoloogia jaoks on olemas Telial testpiirkoond, aga laiem 
kommertskasutuse kogemus puudub, ekspertide arvets on see tehnoloogia valmis 
alles ca 5a pärast.
5G FWA on alusvõrgu maksumuseks on 1897€/aadress, kogukulu ca 215M€; 
maksimaalse katvuse puhul on maksumuseks 1500M€, 11881€/aadress.
Tsiteerides ekperte: FWA on oluline Eesti turul lairiba interneti 
kättesaadavuse parandamiseks lähima 5 aasta perspektiivis.

Meie hinnangul on selline lähenemine liiga kallis ja eksperdid ei ole 
analüüsis arvestanud kõiki olemasolevaid sagedusvahemikke, mis annaksid 
võimaluse Eestis valged alad siduda kiiremini ja odavamalt. Hinnangud on 
antud vaid 5G seisukohalt ja olemasolevaid ressursse arvestades.

 <https://www.justdigi.ee/sites/default/files/documents/2025-07/TALTECH_Side_hange_l%C3%B5pparuanne.pdf>

 <https://www.justdigi.ee/sites/default/files/documents/2025-07/TALTECH_Side_hange_l%C3%B5pparuanne.pdf> 
TALTECH_Side_hange_lõpparuanne
 <https://www.justdigi.ee/sites/default/files/documents/2025-07/TALTECH_Side_hange_l%C3%B5pparuanne.pdf> 
PDF Document · 2,5 MB

Toome välja alternatiivse FWA sagedused ja tulemused - andmed põhinevad 
testitud aladel ja interneti FWA püsiühendusega ühendatud klientidel.

Tänased alla 6000MHz sagedused (sh vabasagedused) levivad kuni 10km  - 
pakkudes fix kiiruseid ca 600Mbit, testides oleme saavutanud ka 800+Mbps 
allalaadimist ja ligi 300+Mbps üles laadimist.
Kasutamata ressurss:
6000MHz sagedusala on kasutamata, see on lubatud täna siseruumides, aga 
võimalik väljas kasutada sekundaarse sagedusloa soetamisel, nagu ka 
4900MHz - tänane kosmoseside sagedus, aga EU tasandil on vastavates 
ringkondades olemas arutelud, et anda see sagedus kasutamiseks 
vabakasutusse.

Kui Eesti lubaks need sagedused vabakasutusele, siis tänased uuemad 
tehnoloogiad võimaldaks ka 4900-5000 või 6000-7000 MHz peal edukalt 
opereerida.
Sagedustel 6000MHz+ saab pakkuda tarbijatele püsiühendust 1Gbps. Võrk oleks 
ehitatud VLAN-e toetavalt ja krüpteeritult, seega on võimalik tagada ka 
turvaline operaatoirneutraalne võrk.

FWA kulud vs 5GFWA on suurusjärgu odavamad. Kaabelühenduse hindu me siin 
välja ei too, neid on arvutatud piisavalt ja ilmselgelt ei ole kellelgi 
suurt huvi hajaasustuses kaablitöid täiendavalt teha.

Kui kasutada olemasolevat operaatorite infrastruktuure - sh Telial on 
kohustus mastiseadmete jaoks kohti rentida -, saaks kogu Eesti valged alad 
katta ca 400 mastiga. Eeldame, et kliendiseadme kaugus mastist on 
maksimaalselt 10km, keerulisemates kohtades tuleb maste kasutada tihedamalt 
või paigaldada mõni uus minimast.
Kui masti ehituskulu koos seadmetega on ca 80.000€ - on mastide püstitamise 
kogukulu 32M €.
Kliendiseadmed on ca 500€/tk - 150.000 majapidamist = 75M €
Kokku maksimaalselt 107M €.
Kui liitumine on ca 50%, on kogukulu ca 69M €, sellega saab ühenduse 60.000 
majapidamist.
See teeb majapidamise ühendmise hinnaks ca 1150€, mitte 4500€, mitte 11.000€

Kui kompensatsioon on kuni 200€/majapidamine on riigi kulu
1. 32M + 200 x 60.000 =44M - 733€/majapidamine
2. 32M + 200 x 150.000 =62M € - 413€/majapidamine

Meie soov selle e-mailiga on, et Valge ala toetusmeede ei oleks piiratud 
vaid määruse eelnõus kirjeldatud suhteliselt kalliste tehnoloogiatega, vaid 
Eesti riik annaks probleemi lahendamiseks kasutusse riiulis olevad 
sagedused, mis on seismas, või võimaldaks toetust taotleda ka näiteks 
400Mbps püsiühenduse pakkumisel kasutades olemasolevaid vabasagedusi. 
Siinkohal oleks KOVidel võimalus kaaa rääkida, kas 400Mbps ja ca 
1200€/majapidamine, võis 1Gbps ja 4500€/majapidamine.
Samuti võiks toetuse saajate ringi laiendada vähendades sisendpiire, 
praegune määruse eelnõu kinnistab, et toetust saavad ainult suured 
olemasolevad telekomid, kes aga siiani ei ole soovinud kuidagi probleemi 
lahenda - sest seal ei ole raha nende jaoks, mis on täiesti mõistetav.
Maksumaksjana näeme, et riik võib viia lihtsalt raha Soome või Rootsi 
ettevõtetesse, makstes väga kallist hinda ja saades vähe vastu.

Lugupidamisega,
LKE Telekom

Tanel Paut
5078471

From: Raigo Iling - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, August 29, 2025 2:38 PM
To: Raigo Iling - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Lairiba viienda toetusmeetme eelnõu ja taotlusvoorude 
korraldamine

Tere

Tänan kõik, kes osalesid tänasel lairiba viiendat toetusmeedet tutvustaval 
webinaril. Käesloleva kirjale on lisatud tehtud ettekande slaidid.

Lugupidamisega,

Raigo Iling
nõunik
Sideturgude talitus
Justiits- ja Digiministeerium
+372 5594 1997  <mailto:%7BE-mail%7D> [email-masked]
 <https://www.justdigi.ee/> www.justdigi.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn

From: Raigo Iling - JUSTDIGI
Sent: Friday, August 1, 2025 2:22 PM
To: Raigo Iling - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Raigo Iling - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Lairiba viienda toetusmeetme eelnõu ja taotlusvoorude korraldamine

Tere

Käesolevaga edastan potentsiaalsetele toetuse taotlejatele ja kohalikele 
omavalitsustele info seoses lairiba juurdepääsuvõrkude uue, järjekorras 
viienda toetusmeetmega, mille eelarve on 45 MEURi ja mida rahastatakse 
Euroopa Regionaalarengu Fondist.

Lairiba juurdepääsuvõrkude viies toetusmeede

Justiits- ja digiminister Liisa Pakosta saatis 30.07.2025 ametlikule 
kooskõlastusringile viienda lairiba juurdepääsuvõrkude toetusmeetme määruse 
eelnõu. 
<https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/58bb944c-d226-4b36-9985-f008623759b7> 
EISi link

Tagasisidet ootab Justiits- ja Digiministeerium hiljemalt 3. septembriks 
2025 aadressile  <mailto:[email-masked]> [email-masked].

Määruse eelnõud tutvustav webinar toimub 29. augustil 2025 kell 10:00 
Teamsis. Eelnev registreerimine ei ole vajalik.
Koosoleku 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Mjg1ZTI3YWQtOTEzYS00NTRjLWE5Y2QtYWU5NTBlNTdmM2Yw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%228fe098d2-428d-4bd4-9803-7195fe96f0e2%22%2c%22Oid%22%3a%22a4ccddd9-8eb9-49f4-9266-7f87f521a84a%22%7d> 
link
Koosoleku ID: 398 477 657 915 1
Pääsukood: w5q7YG9p

Taotlusvoorude korraldamine ja eelarve jaotus

Tuginedes kolmanda toetusmeetme kogemusele, plaanime seekord taotlusvoorude 
korralduses teha mõningaid muudatusi.

*	Esialgu on kavandatud vähemalt kolm taotlusvooru.
*	Igas taotlusvoorus on igast maakonnast 1 kuni 4 KOVi.
*	Igal KOVil on oma eelarve, mis põhineb 
<https://adr.rik.ee/mkm/dokument/12232163> 2021 aastal tehtud jaotusel ning 
milles võetakse arvesse ka kolmandas toetusmeetmes tehtud RRF eelarvete 
ümbertõstmisi tulenevalt seal esitatud taotluste mahust.
*	Kui peale kolme taotlusvooru on KOVidel neile eraldatud eelarvet järgi, 
tehakse neljas ja vajadusel ka viies taotlusvoor.
*	Sarnaselt kolmandale toetusmeetmele püüame KOVidele eraldatud eelarveid 
mitte ümber tõsta enne, kui me pole kindlad, et KOVile eraldatud raha jääb 
kasutamata seoses struktuurivahendite perioodi lõpuga 2029. aastal.
*	KOVide järjestus esimeses kolmes voorus põhineb valge ala suurusel igas 
KOVis (suurema valge alaga KOVid on esimeses voorus jne). Valge ala, ehk 
vähemalt 100 Mbit/s püsiühenduse puudumine, võtab arvesse ainult maalisi ja 
väikelinnalisi asulaid ja statistika hõlmab ka kolmandast toetusmeetmest 
toetust saanud aadresse, viimast kaardistust ja avalikku konsultatsiooni 
erainvesteeringute kohta.

Taotlusvoorude selline korraldus:

*	Võimaldab taotlejatel keskenduda taotluse esitamisel korraga väiksemale 
arvule KOVidele;
*	Võimaldab RTK-l menetleda taotlusi kiiremalt, kuna väheneb paralleelsete 
KOV põhiste paremusjärjestuste menetlemise maht;
*	Tagab ühtlase regionaalse jaotuse, kuna igas voorus on maakonnast 
esindatud vähemalt üks KOV.

Viienda toetusmeetme eelarve jaotuse ning kavandatava voorude järjestusega 
on võimalik tutvuda e-kirjale lisatud tabelis.

Täiendavate küsimuste korral võite pöörduda 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Lugupidamisega,

Raigo Iling
nõunik
Sideturgude talitus
Justiits- ja Digiministeerium
+372 5594 1997  <mailto:%7BE-mail%7D> [email-masked]
 <https://www.justdigi.ee/> www.justdigi.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn

<2025.08.29 Viienda toetusmeetme webinar.pdf>