Subject: Selgitustaotlus
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 14 Jan 2025 15:12:32 +0200

Lp

Palun selgitada mulle seaduseviiteliselt, kas MSÜS § 16 lg 2 kohane
tegevusluba ("Tegevusluba on mis tahes nimetusega ettevõtjale
adresseeritud haldusakt või ettevõtjaga sõlmitud haldusleping, milleta on
keelatud ettevõtjal majandustegevust alustada ning mis tõendab teatud
majandustegevuse nõuete täitmist teatud tegevusalal või määrab kindlaks
majandustegevuse teostamise kõrvaltingimused."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);) hõlmab ka ehitusluba (EhS § 38 lg 1: "Ehitusluba annab õiguse ehitada
ehitist, mis vastab ehitusloa andmise aluseks olevale ehitusprojektile."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para38);).

MSÜS sõnastuse järgi eeldaks mina, et ehitusluba on tegevusluba nii
juriidilise isiku kui füüsilise isiku korra:

1.	MSÜS § 16 lg 2: "Tegevusluba on mis tahes nimetusega ettevõtjale
adresseeritud haldusakt või ettevõtjaga sõlmitud haldusleping, milleta on
keelatud ettevõtjal majandustegevust alustada ning mis tõendab teatud
majandustegevuse nõuete täitmist teatud tegevusalal või määrab kindlaks
majandustegevuse teostamise kõrvaltingimused."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);
2.	MSÜS § 3 lg 1: "Majandustegevus on iga iseseisvalt teostatav, tulu
saamise eesmärgiga ja püsiv tegevus, mis ei ole seadusest tulenevalt
keelatud."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para3
);
3.	MSÜS § 3 lg 2: "Tegevus, mille suhtes on kehtestatud teatamis- või
loakohustus, loetakse majandustegevuseks ka juhul, kui selle eesmärgiks ei
ole tulu saamine."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para3
);
4.	MSÜS § 16 lg 3: "Tegevusluba ei ole muu hulgas: 1) haldusakt, mis
annab füüsilisele isikule õiguse kutsetegevuseks;  2) keskkonnaluba ja
keskkonnakompleksluba."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para1
6);
5.	MSÜS § 2 lg 1: "Käesolevat seadust kohaldatakse igale ettevõtjale
ning tema majandustegevusele kõigil tegevusaladel [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?kuvaKohtulahendid=true#para2
);
6.	Seletuskiri:

a.	„Esemelise tegevusloa ülesanne on vältida mis tahes ohtusid ning
koormavaid asjaolusid, mis lähtuvad konkreetsest majandustegevusega seotud
objektist.“
b.	EhS: "Käesoleva seadustiku eesmärk on soodustada jätkusuutlikku
arengut ning tagada ohutus"
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para1).

Seletuskiri mainib:

1.	„Tegevusluba ei ole ka haldusakt, mida võib taotleda ka muul
eesmärgil kui majandustegevuse alustamiseks, nt ehitusluba või
kasutusluba.“

a.	See ei ole arusaadav mõttekäik. Kuna ehitamine on majandustegevus
ja ehitusloa saamine on tavaliselt ehitustegevuseks vajalik, siis tuleks
järeldada, et ehitusluba, mille eesmärk on majandustegevus, on tegevusluba
MSÜS mõttes.

2.	„Üksteisega sisuliselt ja süstemaatiliselt tihedalt seotud on ka
majandustegevuse õigus, keskkonnaõigus ning ehitus- ja planeerimisõigus.
See tekitab küsimuse, kas MTSÜS reguleerimisala peaks ulatuma ka
keskkonnaõiguslike ning ehitus- ja planeerimisõiguslike küsimuste
reguleerimiseni. Näiteks oli eelnõu loomisel arutluse all lahendus, et
MTSÜS alusel väljastatav tegevusluba hõlmaks ka kõiki teisi
avalik-õiguslikke lubasid, sh eelkõige keskkonnaõiguslikke ja
ehitusõiguslikke lube (kontsentratsioonipõhimõte). Kuivõrd käitised,
masinad, ehitised ja ettevõtted leiavad kasutust sageli majandustegevuses
ning on paljudel juhtudel koondatavad ühe katustermini alla, milleks on
näiteks ettevõtja tegevuskoht, on küsitav, kas nende ehitamise ja
kasutuselevõtmise lubatavuse materiaal- ja formaalõigusliku osa
reguleerimine  peaks toimuma sarnaselt Saksa lahendusega ühe õigusakti
raames. Õigeks ja harjumuspäraseks lahenduseks peeti siiski MTSÜS
reguleerimisalast nende majandustegevusega tegeleva isiku suhtes kehtivate
keskkonna- ja ehitusalaste nõuete väljajätmist, mis ei ole
majandustegevusele eriomased, st ei kehti üksnes majandustegevusega
tegeleva isiku, vaid igaühe suhtes. MTSÜS kohaldub üksnes
majandustegevusele eriomastele küsimustele.“

a.	Siit nähtub, et seletuskiri peab ebaselgeks, kas ehitusluba võiks
olla tegevusluba.

Tuleb arvestada, et MSÜS välistab tegevusloa definitsioonist väga üksikud
tegevused:

1.	MSÜS § 2 lg 3: "Käesolevat seadust, välja arvatud §-d 9 ja 10, §
11 lõiked 5 ja 6, §-d 12 ja 13, § 22 lõiked 5 ja 6, § 31 ning 6. peatüki
2. jagu, ei kohaldata majandustegevusele, mille sisuks on: [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para2);
2.	MSÜS § 2 lg 4: "Käesolevat seadust ei kohaldata järgmistele
tegevusaladele: [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019#para2).

Nendesse ei kuulu ehitus.

Õigusnormi tõlgendamisel tuleks lähtuda normi eesmärgiks, milleks on
lubade saamise lihtsustamine (er MSÜS § 20 lg 4: "Kui majandushaldusasutus
ei lahenda taotlust seadusega kindlaksmääratud tähtaja või pikendatud
tähtaja jooksul, loetakse tegevusluba selle tähtaja möödumisel ettevõtjale
vaikimisi antuks ning majandushaldusasutus kannab tegevusloa andmed
registrisse tähtaja möödumisele järgneval tööpäeval."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024019?leiaKehtiv#para20);).

Tuleb arvestada ka, et see norm on sisuliselt haldusõiguse osa ja
kehtestab haldusorganile taotluse läbivaatamise tähtajad ja tagajärjed.
Selliselt täiendab nimetatud regulatsioon HMS-i, er.:

1.	HMS § 16 lg 2: "Kui teine haldusorgan ei ole kooskõlastamisest
määratud tähtajaks keeldunud ega tähtaega pikendanud, loetakse
kooskõlastus antuks. Kui teine haldusorgan ei ole arvamust määratud
tähtajaks andnud ega tähtaega pikendanud, võib taotluse lahendada teise
haldusorgani arvamuseta."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para16);
2.	EhS § 42 lg 9: "Kui kooskõlastaja või arvamuse andja ei ole kümne
päeva jooksul ehitusloa eelnõu saamisest arvates kooskõlastamisest
keeldunud või arvamust avaldanud ega ole taotlenud tähtaja pikendamist,
loetakse ehitusloa eelnõu kooskõlastaja poolt vaikimisi kooskõlastatuks
või eeldatakse, et arvamuse andja ei soovi ehitusloa eelnõu kohta arvamust
avaldada, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/105032015001?leiaKehtiv#para42);
3.	HMS § 5 lg 2: "Haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja
efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5).

Kuna tegemist on haldusõiguse osaga, siis ei ole sisulist põhjust
eristada:

1.	Teise EL-i liikmesriigi ettevõtja taotlust ja Eesti ettevõtja
taotlust (võrdne kohtlemine),
2.	Ühte taotluse liiki (nt tegevusluba tegevusalal tegutsemiseks)
teisele (nt tegevusluba ehitamiseks konkreetsel aadressil) (õigus heale
haldusele):

a.	HMS § 1: "Käesolev seadus on suunatud isiku õiguste kaitse
tagamisele ühtlase […] haldusmenetluse korra loomise teel."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para1);
b.	HMS § 5 lg 2: "Haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja
efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt, vältides üleliigseid
kulutusi ja ebameeldivusi isikutele."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5);
c.	HMS § 5 lg 4: "Menetlustoimingud viiakse läbi viivituseta, kuid
mitte hiljem kui seaduses või määruses sätestatud tähtaja jooksul."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/123022011008?leiaKehtiv#para5).

Parimatega,

Kaido Loor

Managing Partner / Juhtivpartner

Vandeadvokaat / Attorney-at-Law

Mobile

Email

Skype

Web

Office

(+372) 5646 5758

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

kaidoloor

www.abloor.ee <http://www.abloor.ee/>

Tõnismägi 3A, Tallinn

5 korrus/floor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendar.app.google/ED4wQTQNKF7t12PGA>
https://calendar.app.google/ED4wQTQNKF7t12PGA