Subject: FW: Viimasest miilist ja sideühendusest maapiirkonnas
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Fri, 7 Aug 2026 12:13:20 +0300

From: Lauri Luur <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >

Sent: Friday, August 7, 2026 9:40 AM
To: Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Helle Ruusing - JUSTDIGI
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Marta
Liisa Staalfeldt - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Viimasest miilist ja sideühendusest maapiirkonnas

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kirjutan seoses kehvavõitu sideühendusest maapiirkonnas millele pole
viimase 8 aasta jooksul head lahendust saanud. Lahendust pole saanud kuna
on olnud lootus, et „viimase miili“ projektid lahendavad küsimused ära,
kuid hajaasustuses pole see paraku nii läinud. Õnneks aitab tänapäevasema
interneti saada juba Starlink, kuid sageli on küsimus lihtsas telefoni
levialas mis sellistes kohtades jätab soovida.

Ehk siis olukord on järgmine. Tori vallas asuv Tabria küla jääb piisavalt
kaugele suurematest keskustest ja sidemastidest. Asukoht kaardil
<https://maps.app.goo.gl/7ANUzwAQh2K7L75g7>
https://maps.app.goo.gl/7ANUzwAQh2K7L75g7. Meil tegutsevad seal kandis
mitmed väikeettevõtted, kes annavad nii enda perele kui piirkonna
inimestele tööd. Nende mure on viimased 10+ aastat olnud halb sideühendus.

Vald on olukorra lahendamiseks pöördunud sideettevõtja poole, kuid
vastuseks saime, et vald võiks sidemasti ise püsti panna. Antud soovitus
tähendaks meil tegutsemist hoopis kõrvalomavalitsuses. Oleme sealsete
juhtidega teemat arutanud. Paraku on teisel omavalitsusel koolivõrgu ja
teedega muresid piisavalt ning sidega nad hetkel tegeleda ei taha.

Siit ka minu ettepane. Ilmselt pole Tabria küla ainus kellel selline mure
on. Mõned aastad tagasi pani näiteks Vormsi vald enda kuludega sidemasti
püsti. Minu ettepanek on leida riiklikult lahendus selliste „hämarate
alade“ katmiseks, kas läbi toetusmeetme või lubade jagamise. Usun, et
vallad ja linnad on sellisel puhul valmis aitama menetluse ja maa
küsimusega.

Olen meeleldi valmis telefoni teel lisainfot jagama.

Lugupidamisega

Lauri Luur

Vallavanem

Tori Vallavalitsus

+372 523 7966

 <http://www.torivald.ee/> www.torivald.ee

 <http://www.facebook.com/torivallateataja>
www.facebook.com/torivallateataja

Saatja: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: kolmapäev, 2. aprill 2025 10:03
Adressaat: Lauri Luur < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: Fw: Tabria küla levi

Saadan info edasi.

Tervitades

Maris Ruus

  _____

Saatja: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Saatmisaeg: kolmapäev, aprill 2, 2025 9:58:38 AM
Adressaat: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: RE: Tabria küla levi

Tere, Maris

Sinna piirkonda on uut masti vaja, olemasolevatega(sh Elisa/T2 mastidega)
pole seal võimalik olukorda lahendada Tabria küla jaoks - tegelikult
ütleks, et sama kehtib ka Mõisaküla, Eametsa, Lehu ja Tühjasma külade
kohta.

Ehk kui tahavad aidata, siis proovigu teha sama, mis Vormisi saarel -
saame pakkuda abi asukoha valimisel - sama tegime ka Vormsi vallale.

Kui antud masti saaks kuhugi Mõisaküla piirkonda, siis seal on võimalik
kõik eelnimetatud külade olukorda parandada. Mõisakülas on ELASA
magistraal kaabel ka olemas.

 <https://vormsi.ee/tana-avati-vormsi-saarel-kaks-mobiilimasti/>
https://vormsi.ee/tana-avati-vormsi-saarel-kaks-mobiilimasti/

Lugupidamisega,

Ulvi Parker

Suurkliendi teenuste haldur | Telia Eesti

+372 782 8211

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tallinna tn 105, Viljandi

www.teliacompany.com

From: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>

Sent: Tuesday, April 1, 2025 3:25 PM
To: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: Tabria küla levi

Tere

Aitäh info eest. Mis see tuleviku prioriteetide kaart täpsemalt tähendab
ja kas me vallana saaksime kuidagi toetada, et kiirendada leviala
parandamist?

Kõike head soovides

Maris Ruus

IT-juht

Tori Vallavalitsus

Tel +372 5788 0887

 <http://www.torivald.ee/> www.torivald.ee

 <http://www.facebook.com/torivallateataja>
www.facebook.com/torivallateataja

From: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Tuesday, April 1, 2025 3:22 PM
To: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: Tabria küla levi

Tere

Vastuseks:

Vaatasin kaardilt ja vastab tõele. Mastid on kaugel ja head lahendust
pole.

Näiteks Are mast on linnulennult ca 8 km kaugusel aga puudub ka suund.

Tootsi on veidi lähemal aga on madal Sait. Kuigi suund on olemas, siis ei
ulatu.

Sealt on levikaebusi tulnud ka ja need on liigitatud kui „not solved“ ja
saab kasutada hädapäraseid vahendeid, nagu välisantenn jms.

Selline info. Kui nad sooviksid repiiterit kasutada, siis midagi
garanteerida ilmselt ei saa.

On kantud tuleviku prioriteetide kaardile.

Urmas Punane

Raadiovõrgu planeerija

Kas on keegi „hädaline“ kes sooviks repiiterit proovida?

Lugupidamisega,

Ulvi Parker

Suurkliendi teenuste haldur | Telia Eesti

+372 782 8211

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tallinna tn 105, Viljandi

www.teliacompany.com

From: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>

Sent: Tuesday, April 1, 2025 2:47 PM
To: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: Tabria küla levi

Tere

Kas raadiovõrgu osakond on jõudnud analüüsida?

Kõike head soovides

Maris Ruus

IT-juht

Tori Vallavalitsus

Tel +372 5788 0887

 <http://www.torivald.ee/> www.torivald.ee

 <http://www.facebook.com/torivallateataja>
www.facebook.com/torivallateataja

From: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Tuesday, March 25, 2025 2:54 PM
To: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: Tabria küla levi

Tere, Maris

Edastasin raadiovõrgu osakonnale küsimuse.

Ootame vastust.

Lugupidamisega,

Ulvi Parker

Suurkliendi teenuste haldur | Telia Eesti

+372 782 8211

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tallinna tn 105, Viljandi

www.teliacompany.com

From: Maris Ruus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>

Sent: Tuesday, March 25, 2025 1:52 PM
To: Ulvi Parker < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Tabria küla levi

Tere

Meieni on jõudnud info külaelanikelt, et Tabria külas pidi olema probleeme
Telia leviga.

Kas on võimalik uurida, et kas küla on jäänud kuidagi äärealale ja masti
levi ei ulatu sinna väga hästi?

Kas on mingeid võimalusi levi võimendamiseks?

Kõike head soovides

Maris Ruus

IT-juht

Tori Vallavalitsus

Tel +372 5788 0887

 <http://www.torivald.ee/> www.torivald.ee

 <http://www.facebook.com/torivallateataja>
www.facebook.com/torivallateataja

See e-kiri võib sisaldada informatsiooni, mis on kaitstud volitamata
avaldamise või jagamise eest. Kui Sa ei ole selle e-kirja õige adressaat,
siis palun teavita sellest e-kirja saatjat ja kustuta kiri ning kõik
sellele lisatud manused ilma neid jagamata või kopeerimata ning ära avalda
nendes sisalduvat teavet teistele isikutele.

Telia Company töötleb e-kirju ja teisi dokumente, mis võivad sisaldada
isikuandmeid, vastavalt Telia Company
<https://www.telia.ee/images/documents/juhendid/est/kliendiandmete_privaat
suse_poliitika.pdf> Privaatsuspoliitikale.

This email may contain information which is privileged or protected
against unauthorized disclosure or communication. If you are not the
intended recipient, please notify the sender and delete this message and
any attachments from your system without producing, distributing or
retaining copies thereof or disclosing its contents to any other person.

Telia Company processes emails and other files that may contain personal
data in accordance with Telia Company’s
<https://www.teliacompany.com/en/about-the-company/privacy/> Privacy
Policy.