Subject: Ellamaa küla elanike pöördumine seoses Ellamaal asuva kruusakarjääri laienemisega
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Tue, 11 Mar 2025 14:35:31 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Ellamaa küla kogukonna pöördumine Saue vallavalitsusele, Keskkonna- ja 
Terviseametile, Kliimaministeeriumile

Ellamaa küla elanikud soovivad, et eelpoolmainitud asutused võtaksid 
tõsiselt Ellamaal Kalda karjääris Kiirkandur AS kaevandamiste tagajärjel 
tekkivaid keskkonnamõjusid nii inimestele kui ka ümbritsevale loodusele – 
loomad, linnud, putukad, taimed, sealhulgas on  ka mitmete looduskaitse all 
olevate liikide esindajad – aas-karukell, tui-tähtpea, nahkhiired.

Siinsed elanikud kannatavad müra, vibratsiooni, tolmu ja valgusreostuse 
käes. Metsatukk, mis piiras võimalikku tolmu-, müra- ja valgushäiringut 
elamute suunas ning oli püsielupaigaks loomadele, lindudele, putukatele, 
roomajatele ja taimedele raadati julmalt 2024 jõulude paiku.

Antud pöördumisele kirjutavad alla mitte ainult karjääri mõjualasse jäävad 
elanikud, vaid ka ülejäänud Ellamaa küla elanikud ning siinseid elanikke 
toetavad inimesed lähedalasuvast Lepaste külast, sest keskkond, mida 
Kiirkandur AS kaevandamised mõjutavad, on meile kõigile ühine.

Karjääris kaevandamisel ei arvestata kohalike elanike huvide ja 
looduskeskkonnaga:

*looduskeskkonna hävitamine;

*valgusreostus;
*müra;
*vibratsioon;
*tolm;
*võimalik joogivee kasutuskõlbmatuks muutumine või salvkaevude tühjenemine;

*elukvaliteedi langus;

*mõju tervisele sh vaimsele tervisele;

* karjääri lähinaabrite kinnisvara väärtuse langus.

Kiirkandur AS poolt kaevandatava Ellamaa küla alale jääva karjääri kohta 
tuleb teostada ning elanikke teavitada tulemustest:

*müra- ja vibratsiooniuuring;

*põhjaveeuuring;

*keskkonna mõjude hindamine;

*muutused karjääri tööajas, mis on ebanormaalselt pikk (6:00-22:00) – tuleks 
vähendada karjääri tööaega, mis ühtiks tavapärase tööajaga 08:00-17:00;

*ebaseaduslikult raadatud metsa eest tuleb välja mõista vastav karistus;

*alustada karjääri kaevandatud ala korrastamisega.

Me palume tungivalt, et kaevandamisega ei tuldaks enam edasi Ellamaa küla 
suunal (tänaseks kaevandatud alast) ning mitte ühtegi metsaala rohkem ei 
raadataks. Karjäär on tulnud lubamatult lähedale külale.
Manusesse lisatud kolmel eraldi leheküljel allkirjad koos pöördumisega, 
väljavõte kaardirakendusest, kuhu maale on Ellamaa küla suunal 
kaevandamistega praeguseks jõutud.

Lugupidamisega ning toetust ootama jäädes

Ellamaa küla elanikud