Subject: FW: TÕRTKS kohaldumine
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Fri, 17 Jul 2026 16:55:16 +0300

From: Liisa Ojangu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, July 17, 2026 4:25 PM
To: Dana Kadanik-Liiv - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Kätlin-Chris Kruusmaa - JUSTDIGI 
<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Markko Künnapu - JUSTDIGI 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Kristi 
Värk - JUSTDIGI <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Anni Pavlenko <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >
Subject: FW: TÕRTKS kohaldumine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täname MKM-i selgituste eest.

Kuivõrd saime vastuse nii Justdigi-lt kui MKM-lt, siis soovime mõnda 
küsimust nende vastuste pinnalt täpsustada. Lisan manusesse ka Justdigi 
vastuse. Lisaks on manuses meie selgitustaotlus, mille esmalt saatsime 
Justdigile ja seejärel MKM-le.

Saame MKM-i vastusest aru, et tööga seotud valdkonnad ei kuulu TÕRTKS-i 
kohaldamisalasse. Sellest tuleks loogiliselt järeldada, et sellistele 
pöördumistele TÕRTKS tervenisti ei kohaldu, sh et täita ei tule ka selliste 
pöördumiste säilitamise ja vastamise kohustust.

Samas on Justdigi oma vastuses seisukohal, et kõik rikkumisteated tuleb 
säilitada ja kõigile tuleb ka vastata, sest rikkumisteate saanud ettevõttel 
või asutusel ei tohiks olla liigset diskretsiooni säilitamise üle, vastasel 
juhul võib teate saaja hakata pöördumisi kustutama või varjama.

Sellest tulenevalt soovime teada, kas säilitada ja vastata tuleb mistahes 
pöördumistele, mis tulevad nn vilepuhumise kanali kaudu või TÕRTKS-i 
kohaldamisalast välja jäävatele pöördumistele võib vastata, et see ei kuulu 
vilepuhumise alla ning võimalusel juhendada pöördujat, kust abi otsida ning 
seejärel pöördumine kustutada?

Oleksime tänulikud, kui kaasaksite vastuse andmisesse ka Justdigi 
andmekaitseõiguse talituse, kuivõrd rikkumisteated sisaldavad isikuandmeid 
ja küsimus puudutab isikuandmete säilitamist ja selle põhjendatust.

Lugupidamisega

Liisa Ojangu

Andmekaitsespetsialist/ Data Protection Officer

  _____

MAXIMA EESTI OU

Aiandi tn 13/2, Mustamäe linnaosa, 12918 Tallinn, Eesti

Mobile: +372 5347 2007

E-post / e-mail

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.maxima.ee/> www.maxima.ee

  _____

Selle kirja saite MAXIMA Eesti OÜ e-posti süsteemilt ja see on ette nähtud 
ainult adressaadile. Kirjas ja selle lisades olev informatsioon võib olla 
konfidentsiaalne ja selle kasutamine või avaldamine on piiratud. Kui Te 
saite selle kirja eksituse tõttu, informeerime, et selle kirja ja tema 
lisade avaldamine teistele isikutele, kopeerimine ja muul viisil levitamine 
on rangelt keelatud ja võib olla seadusevastane. Palume tagastada see kiri 
ja kõik lisad saatjale e-posti teel ning kustutada see kiri koos kõikide 
lisadega. MAXIMA Eesti OÜ ametliku tegevusega mitteseotud arvamused, 
järeldused ja muu informatsioon ei saa olla tõlgendatav kui ettevõtte poolt 
esitatav või toetatav. Privaatsusteatis. Sellele elektroonilisele kirjale 
rakenduvate MAXIMA Eesti OÜ privaatsuspõhimõtetega saate tutvuda sellel 
<http://www.maxima.ee/privaatsus> lingil.

This message has been sent by e-mail system of MAXIMA Eesti OÜ and it is 
intended for the addressee only. It may contain confidential or legally 
privileged information. If you received this e-mail in error, you are hereby 
notified that any disclosure, copying, distribution of this information is 
strictly prohibited and may be unlawful. Please return this e-mail without 
producing, distributing or retaining copies thereof. Opinions, conclusions 
and other information in this message that do not relate to the official 
business of MAXIMA Eesti OÜ shall be understood as neither given nor 
endorsed by it. Personal data notice. Information about Privacy policy of 
MAXIMA Eesti OÜ that is applied to this electronic message can be reached 
<http://www.maxima.ee/privaatsus> here.

  _____

From: Anni Pavlenko <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, July 16, 2026 14:33
To: Liisa Ojangu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: TÕRTKS kohaldumine

From: Dana Kadanik-Liiv - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, July 16, 2026 2:30 PM
To: Anni Pavlenko <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >
Cc: Kätlin-Chris Kruusmaa - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: TÕRTKS kohaldumine

Tere, Anni!

Täname Teid pöördumise eest! (pöördumine lisatud manusesse)

Vastame Teie küsimusele töötervishoiu ja tööohutuse valdkonda puudutavas 
osas. Tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse 
(TÕRTKS) üldise kohaldamise ja tõlgendamise küsimustes on pädev täiendavaid 
selgitusi andma Justiits- ja Digiministeerium kui seaduse väljatöötaja. 
Jagan Justiits- ja Digiministeeriumi eelnõu koostaja kontakti (lisatud kirja 
koopiasse), kust saate abi kirja teise osa küsimustele, mis puudutavad 
teadete säilitamiskohustust.

Alljärgnevalt selgitame TÕRTKS kohaldumist töötervishoiu ja tööohutuse poole 
pealt.

TÕRTKS kohaldub Euroopa Liidu õigusest tulenevate nõuete rikkumisest 
teavitamisele üksnes seaduse §-s 2 nimetatud valdkondades. TÕRTKS-i 
kohaldatavus ei sõltu sellest, kes on teavitaja või kaitset vajav isik, vaid 
sellest, kas teavitatav rikkumine kuulub just seaduse §-s 2 loetletud 
valdkondade hulka. Nimetatud loetelus ei ole töötervishoidu ega tööohutust 
eraldi nimetatud, seega ei ole töökeskkonna või tööohutuse teated TÕRTKS 
kohaldamisalas.

Viidatud Riigikohtu lahend 3-2-1-39-11 käsitleb võlaõigusseaduse 
tüüptingimuste regulatsiooni kohaldamist töötajale töösuhtes. Lahendis 
käsitletud põhimõtted puudutavad töölepingu tüüptingimuste kehtivuse 
hindamist, kuid ei ole oma olemuselt ülekantavad töökeskkonna- ja tööohutuse 
küsimustele.

Samas ei tähenda TÕRTKS-i mittekohaldumine, et töötaja oleks töökeskkonnaga 
seotud probleemidest teavitamisel kaitseta. Töölepingu seaduse (TLS) § 2 
prim näeb ette, et tööandja ei tohi kohelda töötajat ebasoodsalt seetõttu, 
et töötaja toetub enda õigustele, juhib tähelepanu nende rikkumisele või 
toetab teist töötajat tema õiguste kaitsel. TLS § 3 lisab, et tööandja peab 
tagama töötajate kaitse diskrimineerimise eest, järgima võrdse kohtlemise 
põhimõtet ning edendama võrdõiguslikkust vastavalt võrdse kohtlemise 
seadusele ja soolise võrdõiguslikkuse seadusele.

Töötervishoiu ja tööohutuse seadus (TTOS) näeb ette tööandjale kohustuse 
tagada töötajale ohutu töökeskkond ja neutraliseerida TTOS §-des 6–9 prim 
loetletud töökeskkonna ohutegurite mõju (TTOS § 13 lg 1 p 6 prim). TTOS § 14 
lg 5 p 7 annab töötajale õiguse juhtida tähelepanu töökeskkonna puudustele 
ning pöörduda nende lahendamiseks tööandja, töötajate esindajate või 
Tööinspektsiooni poole. Tööinspektsiooni poole saab töötaja pöörduda sh läbi 
anonüümse vihjeliini, samuti pakub Tööinspektsioon nõustamisjuristide 
teenust ning töökeskkonna konsultantide nõustamist. Psühhosotsiaalsete 
ohutegurite osas on võimalik pöörduda Tööinspektsiooni vaimse tervise 
konsultandi poole, kes aitab otsida lahendust töökeskkonnas tõusetunud 
väljakutsetele.

Andke märku, kui on tekkinud täiendavaid küsimusi.

Lugupidamisega

	Dana Kadanik-Liiv
nõunik
Töösuhete ja töökeskkonna osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 5912 6091 [email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.mkm.ee <https://www.mkm.ee/>  | Suur-Ameerika 1, Tallinn