Subject: RE: Selgitustaotlus motovarjud ja lennukõrgus
From: "Mart Krikmann"
To: "'Sille Allikmets'" <[email-masked]>
Date: Mon, 10 Jun 2024 18:28:59 +0300

Teie:   07.05.2024

Meie:  10.06.2024       nr 13.4-8/24/7856-2

Lugupeetud Pr. Sille Allikmets

Vastuseks Teie selgitustaotlusele 07.05.2024 (korduskiri 07.06.24) saame
vastata järgmist.

Kahjuks on meie motovarjude lennutegevust reguleeriv seadusandlus siiani
väga puudulik, praktikas on nende lendudele kohaldatavad kõige üldisemad
lennuohutusreeglid ja -põhimõtted.

Peame oluliseks märkida, et kõnealused motovarjud ei liigitu
ülikergõhusõidukite kategooriasse MKM Määruse nr 119  „Ülikergõhusõiduki
käitamise eeskirja“ mõistes, tegemist on mootori abil liikuva
tiib(lange)varjuga ehk siis “pehme tiivaga“ lennuvahendiga. Ka juhtimine
toimub analoogiliselt tavalise tiiblangevarju juhtimispõhimõtetele.

MKM-i määrusega 119 kehtestatakse «
<https://www.riigiteataja.ee/akt/dyn=102042015012&id=126022015030!pr56lg1>
Lennundusseaduse» § 56 lõike 1 alusel:

§ 1. Määruse reguleerimisala

  (1) Määrus sätestab nõuded Eesti tsiviilõhusõidukite riiklikusse
registrisse kantud ülikergõhusõidukite käitamisele ja nende lendudele
Eesti õhuruumis.

Transpordiamet ei teosta kõnealuste lennuvahendite sertifitseerimist ega
tehnilist järelvalvet, samuti pole nad registreeritud meie poolt
hallatavas Eesti Tsiviilõhusõidukite Registris kuna puudub vastav nõue ja
regulatsioon. Transpordiamet ei litsentseeri motovarjude piloote, ega
teosta otseselt nende lennutegevuse üle järelvalvet (puuduvad vastavad
nõuded). Motovarjude lennutegevusega ja pilootide sertifitseerimisega
seotud küsimused on delegeeritud Eesti Lennuspordi Föderatsiooni (ELF)
pädevusse, seepärast oleks otstarbekas pöörduda detailsema info saamiseks
nende poole.

Jagan siinkohal ka linki ELF-i kodulehele:
https://www.lennusport.org/tiib-ja-motovari/, samuti leiab asjakohast
informatsiooni http://keelutsoon.ee

Meil on võimalused motovarjude lennutegevust küll teatud juhtudel
piirata/reguleerida kui on ilmnenud olulised üldiste lennureeglite
rikkumised ja on tekitatud oht või kahju teistele õhusõidukitele või
isikutele/taristule/varale maapeal.

Motovarjude lendudel ei ole nõutav transponderi olemasolu. Tallinna
lähiümbruse õhuruumis on nende lendudeks eraldatud spetsiaalsed
lennutsoonid: EED38 (Lasnamäe paekaldal) ja EED40 (Pirita ja Viimsi
poolsaare kohal), endine Tsoon 5 (Jägala) on hetkeseisuga deaktiveeritud.
Lendamine toimub neis tsoonides vastavalt Lennuliiklusteeninduse AS ja
motovarjurite esindajate Koostöölepingule (MTÜ Asimuut), mida meile
teadaolevalt ka perioodiliselt uuendatakse või vajadusel muudetakse.
Lubatud lennukõrgused on neis kindlalt piiratud: GND-300 FT AMSL, st.
maapinnast kuni 300 jala (100m) kõrguseni mõõdetuna keskmisest merepinnast
(“above mean sea level“). Samuti on kokku lepitud lendudest teavitamise
kord (tsoonide aktiveerimisest ja seal lendude lõpetamisest).

Endise Lennuameti Peadirektori poolt on tehtud Noorsoo-sportlikule MTÜ-le
“Asimuut“ 03.09.2020 üldkorralduslik ettekirjutus nr.1.1-18/20/3711 mis
ühe punktina kohustab lendajaid lennuohutuse tagamiseks “Vältima igal
võimalusel lendamist majade ja inimeste vahel ja kohal“.

Lennukõrguste küsimuse selgituseks võiks aluseks võtta EU KOMISJONI
RAKENDUSMÄÄRUSE (EL) nr 923/2012,  26.sept 2012, millega kehtestatakse
ühised lennureeglid ning aeronavigatsiooniteenuseid ja -protseduure
käsitlevad käitamissätted, mida kohaldatakse määruse (EÜ) nr 551/2004
reguleerimisalas üldise lennuliikluse suhtes.

1.	Lennukõrgus – õhusõiduki vertikaalsuunalise asukoha üldnimetus,
mis võib tähendada suhtelist kõrgust, kõrgust merepinnast või
lennutasandit
2.	Suhteline lennukõrgus (height) – kõrgus kindlaksmääratud punktist,
näiteks stardilennuvälja õhurõhu tasemest, kui lennud toimuvad selle
vahetus läheduses.
3.	Lennutasand (Flight level) – FL – atmosfääri samarõhu tasand, mis
on määratletud õhurõhu 1013,2 hektopaskali (hPa) või 760 mm/Hg suhtes ja
mis erineb muudest samalaadsetest tasanditest õhurõhkude teatud vahe
võrra;
4.	Kõrgus merepinnast (Altitude) – ALT – tasandi, punkti või punktina
vaadeldava objekti püstvahemaa keskmisest merepinnast (MSL);
Standardatmosfääri kohaselt kalibreeritud rõhkkõrgusmõõtur (baromeetriline
kõrgusmõõtur) näitab kõrgust merepinnast, kui ta on seatud QNH arvule;
5.	Kasutatakse ka veel raadiokõrguse mõistet – mis on tegelik
vertikaalne vahemaa õhusõiduki ja vahetult tema all oleva
maa/veepinna/takistuse vahel (mõõdetuna tavaliselt raadiokõrgusmõõtja
abil).

Lisan siinkohal ka veel mõned lennuohutuse põhinõuded ülalpool nimetatud
EU Komisjoni Rakendusmääruse (El) nr 923/2012 Lisast:

LENNUREEGLID

1. PEATÜKK

Isikute ja vara kaitsmine

SERA.3101. Õhusõiduki hoolimatu või vastutustundetu käitamine

Õhusõidukit ei tohi käitada hoolimatul ega vastutustundetul viisil, mis
seab ohtu teiste inimeste elu või vara.

SERA.3105. Minimaalsed lennukõrgused

Õhusõidukeid tuleb linnade, alevite või asulate tihedalt asustatud
piirkondade või inimeste vabaõhukogunemiste kohal käitada sellisel
kõrgusel, mis võimaldab hädaolukorras maanduda nii, et ei tekiks
põhjendamatut ohtu maapinnal asuvatele inimestele ega varale, välja
arvatud juhul, kui see on vajalik stardiks või maandumiseks või kui pädev
asutus on andnud vastava loa. VFR-lendude minimaalsed lennukõrgused on
sätestatud punkti SERA.5005 alapunktis f (ei ole kohaldatavad motovarjude
lendudele) ja IFR-lendudeminimaalsed lennukõrgused on sätestatud punkti
SERA.5015 alapunktis b.

Lisaküsimuste korral oleme meeleldi valmis jõudumööda vastama.

Parimate soovidega,

Mart Krikmann

vaneminspektor

Lennutegevuse osakond

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 5816 0876

Transpordiamet (TRAM)

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee

Lõõtsa 5, Tallinn 11415, Estonia

From: Sille Allikmets <[email-masked]>
Sent: Tuesday, May 7, 2024 12:14 PM
To: [email-masked]
Subject: Selgitustaotlus

Lugupeetud Transpordiameti esindajad!

Pöördun Transpordiameti poole selgitustaotlusega ning palun vastust
küsimusele – mis on minimaalne ja maksimaalne lubatud lennukõrgus õhus
olles (eeldatavalt) Majandus- ja kommunikatsiooniministri 12.08.2003
määrusega nr 119 kinnitatud „Ülikergõhusõiduki käitamise eeskirja“
tähenduses ülikergõhusõidukina  käsitletavale üheistmelisele
mootorõhusõidukile (rahvapärase nimega ka motovari vms) ning kas sellisel
ülikergõhusõidukil peab õhus olles alati olema sisse lülitatud transponder
konkreetse õhusõiduki lennukõrguse hilisemaks tuvastamiseks?

Olen Transpordiametile tänulik palutud teabe eest.

Lugupidamisega

Sille Allikmets

Vandeadvokaat/Attorney-at-law

Partner

Registrikood 11227117
Pärnu mnt 18, 10141 Tallinn, Eesti/Estonia
Tel. üldnumber/switchboard + 372 66 88 647

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.aaviklaw.ee/> www.aaviklaw.ee

 <http://www.worldlink-law.com/> www.worldlink-law.com

The Law Firm Aavik & Partners is a Limited Company in Estonia and is a
member firm of World Link For Law, an international network of law firms
with offices in Amsterdam Barcelona Bergisch Gladbach Bolzano Boston
Brussels Bucharest Copenhagen Dresden Dubai Dublin Düsseldorf Edinburgh
Frankfurt Frederikshavn Guildford Hamburg Helsinki Hong Kong Innsbruck
Istanbul Kuala Lumpur Leeds Leeuwarden Limassol London Luxembourg Lyon
Melbourne Milan Modena Mumbai New Delhi New York Nice Oldenburg Paris
Prague San Francisco San Jose (Costa Rica) São Paulo Singapore Sofia St.
Louis Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tallinn Tel-Aviv Vaduz Walnut
Creek Warsaw Zurich

This message and any attachment are confidential and may be privileged or
otherwise protected from disclosure. It is for the exclusive use of the
intended recipient. If you are not the intended recipient you must not
copy this message or attachment or disclose, distribute or disseminate the
contents to any other person. In such case, please inform Advokaadibüroo
Aavik & Partnerid by sending an email or calling the sender of the message
and delete this message and any attachment from your system. Thank you.