Subject: RE: Sisendipalve (29.04): energiatõhususe 2030+ raamistiku avalik konsultatsioon
From: "Rahel Kelus" <[email-masked]>
Cc: "Riina Tamm" <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Jun 2026 14:21:58 +0300

Hea koostööpartner!

Täname saabunud sisendi eest. Vabariigi Valitsus kinnitas Eesti seisukohad 
Euroopa Liidu 2030. aasta järgse energiatõhususe õigusraamistiku avaliku 
konsultatsiooni kohta 28. mail. Seisukohad said lõpliku heakskiidu Riigikogu 
EL asjade komisjoni 5. juuni istungil.

Materjalidega saab tutvuda Riigikogu dokumendiregistris: 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/6ab05155-e495-47ba-bf0b-c8794f369c37/> 
Dokument - Riigikogu

Heade soovidega

Rahel Kelus
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 5305 8771

Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

From: Rahel Kelus
Sent: Tuesday, April 14, 2026 3:36 PM
Cc: Riina Tamm <[email-masked]>
Subject: Sisendipalve (29.04): energiatõhususe 2030+ raamistiku avalik 
konsultatsioon

Hea koostööpartner!

Euroopa Komisjon on läbi viimas avalikku konsultatsiooni energiatõhususe 
järgmise kümnendi ehk 2030. aasta järgse raamistikku koostamiseks. 
Konsultatsiooni laiemaks eesmärgiks on viia olemasolevad energiatõhususe 
direktiivi (EL) 2023/1791 meetmed kooskõlla Euroopa kliimamääruse all võetud 
2040. aasta kliimaeesmärgiga vähendada kasvuhoonegaaside netoheidet 90% 
võrreldes 1990. aastaga.

Konsultatsiooni raames palutakse tagasisidet EL energiatõhususe direktiivi 
praeguse rakendamise ja mõju, sh võimalike probleemide kohta ning 
lisanduvate meetmete võtmise vajaduse osas. Teisalt soovitakse kindlaks 
teha, kas 2040. aastaks seatud eesmärkide saavutamiseks peab EL võtma 
täiendavaid meetmeid energiatõhususe vallas. Samuti uuritakse 
energiatõhususe eesmärkide rakendamise võimaliku halduskoormuse kohta.

Komisjoni hinnangul on 2040. aasta kliimaeesmärgi kulutõhusaks saavutamiseks 
vaja oluliselt muuta energiatõhususe valdkonda ja lõimida see 
süstemaatiliselt kõikidesse sektoritesse ning kuigi viimastel aastatel on 
energiatõhususe valdkonnas tehtud mõningaid edusamme, on vaja enam 
kulutõhusaid meetmeid, et suurendada Euroopa konkurentsivõimet ja 
energiajulgeolekut, vähendada sõltuvust imporditud fossiilkütustest ning 
saavutada 2040. aasta kliimaeesmärk ja 2050. aasta kliimaneutraalsuseesmärk.

Struktuursete probleemidena nähakse õigusnormide mittetäielikku täitmist, 
rahastamise killustatust, erainvesteeringute kaasamise raskusi, 
„energiatõhusus esimesena“ printsiibi rakendamise puudulikkust jne. Samuti 
tuuakse välja andmekeskuste sektori laienemine ning lisameetmete vajadus.

Avaliku konsultatsiooni kohta leiab rohkem infot siit: 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/17452-Energy-efficiency-legal-framework-after-2030_en> 
Energy efficiency – legal framework after 2030

Oleme avaliku konsultatsiooni raames koostamas Eesti seisukohti ning ootame 
teie tagasisidet ja tähelepanekuid. Manusest leiate küsimustiku Word faili. 
Palume teil oma sisendi edastada 29. aprilliks meiliaadressidele 
<mailto:[email-masked]> [email-masked] 
ja  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]. Täname juba ette koostöö eest!

Julgustame teid ka küsimustikule iseseisvalt vastama otse Komisjoni Have 
Your Say portaalis. Kliimaministeeriumi vastus koondab kõigi osapoolte 
sisendi, kuid oluliste seisukohtade puhul soovitame need ka otse Brüsselisse 
edastada. Küsimustikule saab ise vastata järgneval lingil: 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/17452-Energy-efficiency-legal-framework-after-2030/public-consultation_en> 
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/17452-Energy-efficiency-legal-framework-after-2030/public-consultation_en

Lugupidamisega,

Rahel Kelus
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 5305 8771

Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti