Subject: Teabenõue Vabaühenduste Liidult ja teabenõudega liitunud organisatsioonidelt
From: <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Mon, 7 Sep 2026 14:36:39 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere
Vabaühenduste Liit ja teabenõudega liitunud organisatsioonid esitavad
avaliku teabe seaduse alusel teabenõude Eelnõude infosüsteemi toimikus nr
26-0926 oleva riigiplaani eelarvejaotust käsitleva memorandumi
väljastamiseks.
Palume väljastada järgmine dokument:
„VV memorandum_EL 28_jaotusettepanek_26.08.26_FIN.pdf“
Kui memorandumile kuuluvad eraldi lisad või tabelid, mis käsitlevad
Euroopa Liidu 2028–2034 vahendite jaotusettepanekut, palume väljastada ka
need.
Dokument on lisatud EIS-i toimikusse nr 26-0926, saatja viit
1.1-27/3441-1. Toimik esitati 24. augustil 2026 valitsuskabineti
nõupidamisele ning dokumendi allkirjastajaks on EIS-is märgitud
rahandusminister Jürgen Ligi.
Teabenõue puudutab olemasolevat ja dokumenteeritud avalikku teavet ega
eelda uue analüüsi, arvutuse või kokkuvõtte koostamist.
Avalik huvi ja dokumendi avalikustamine
Memorandum käsitleb Eesti järgmise Euroopa Liidu rahastamisperioodi
esialgset eelarvejaotust. Tegemist on pikaajalise ja suure avaliku mõjuga
otsusega, mis määrab aastateks 2028–2034 miljardite eurode kasutamise
prioriteedid, sealhulgas põhiõiguste, demokraatia, õigusriigi ja
kodanikuühiskonna tugevdamise rahastamise.
Avaliku teabe seaduse § 1 järgi on seaduse eesmärk tagada teabele
juurdepääs demokraatliku ja sotsiaalse õigusriigi ning avatud ühiskonna
põhimõtetest lähtudes ning võimaldada avalikkusel kontrollida avalike
ülesannete täitmist. AvTS § 4 lg 1 kohustab teabevaldajat tagama teabele
juurdepääsu demokraatliku riigikorralduse ja avaliku huvi kaitseks.
Avatud valitsemine ei tähenda üksnes võimalust esitada menetluse alguses
ettepanekuid. Sisuline ja informeeritud osalemine eeldab, et avalikkusel
ja kaasatud partneritel on enne poliitilise otsuse tegemist võimalik
tutvuda valitsusele esitatud konkreetse ettepanekuga, võrrelda selles
tehtud valikuid varasemate ettepanekutega ning hinnata nende põhjendusi ja
mõju.
See on eriti oluline olukorras, kus riigiplaani üheks erieesmärgiks on
põhiõiguste, demokraatia ja õigusriigi tugevdamine. Demokraatia ja avatud
valitsemise rahastamist käsitleva otsuse kujundamine peab ka ise järgima
läbipaistvuse, avaliku kontrolli ja sisulise osalemise põhimõtteid.
Vabaühenduste Liidu ja teabenõudega ühinenud organisatsioonide hinnangul
on riigiplaan ning selle esialgne eelarvejaotus AvTS § 28 lg 1 p 17
tähenduses üldise tähtsusega programmi või projekti eelnõu. Sellised
eelnõud tuleb avalikustada enne nende pädevale organile heakskiitmiseks
esitamist. AvTS § 29 kohaselt tuleb nimetatud teave avalikustada
veebilehel.
Juurdepääsupiirangu põhjendatus
EIS-i andmetel on memorandum tunnistatud asutusesiseseks kasutamiseks
mõeldud teabeks AvTS § 35 lg 2 p 2 ehk dokumendi kavandi kaitse alusel.
Piirang kehtestati 18. augustil 2026 ja selle lõpptähtajaks on märgitud
18. august 2031.
AvTS § 35 lg 2 p 2 võimaldab tunnistada asutusesiseseks kasutamiseks
mõeldud teabeks dokumendi kavandi ja selle juurde kuuluvad dokumendid enne
nende vastuvõtmist või allkirjastamist. Tegemist on teabevaldaja
kaalutlusotsusega, mitte dokumendi kavandile automaatselt kohalduva
juurdepääsupiiranguga.
Kuna EIS-i andmetel on toimik valitsuskabineti nõupidamisele esitatud ning
dokumendi allkirjastajaks on märgitud rahandusminister, palume hinnata
uuesti, kas kavandi kaitsele tugineva piirangu õiguslik alus ja sisuline
vajadus jätkuvalt esinevad. AvTS § 42 kohaselt tuleb juurdepääsupiirang
tunnistada kehtetuks, kui selle kehtestamise põhjus on ära langenud.
Ainuüksi asjaolu, et valitsuse arutelud või riigiplaani edasine koostamine
ei ole lõppenud, ei muuda kogu dokumenti automaatselt viieks aastaks
asutusesiseseks teabeks. Võimaliku eksituse vältimiseks saab dokumendi
avaldamisel selgelt märkida, et tegemist on esialgse ja muutuda võiva
jaotusettepanekuga.
Kui memorandum sisaldab teavet, mille suhtes kehtib mõnel muul seadusest
tuleneval alusel juurdepääsupiirang, palume AvTS § 38 lg 2 kohaselt
väljastada dokument osaliselt, eemaldades üksnes need andmed, mille suhtes
piirang tegelikult kehtib.
Kui teabenõue jäetakse täielikult või osaliselt täitmata, palume vastuses
märkida:

*	millisele memorandumi osale juurdepääsu ei võimaldata;
*	juurdepääsupiirangu täpne õiguslik alus;
*	konkreetne kaitstav huvi ja kahju, mille dokumendi või selle osa
avaldamine põhjustaks;
*	miks on piirang pärast dokumendi valitsuskabinetile esitamist
jätkuvalt vajalik;
*	miks ei ole võimalik võimaldada dokumendile osalist juurdepääsu;
*	juurdepääsupiirangu kehtivuse põhjendatud lõpptähtpäev.

Lisaks teabenõude täitmisele palume memorandum avaldada Eelnõude
infosüsteemis või Rahandusministeeriumi riigiplaani veebilehel, et sellele
oleks võrdne ligipääs kõigil huvitatud isikutel ja organisatsioonidel.
Palume täita teabenõue AvTS §-s 18 sätestatud korras viivituseta, kuid
hiljemalt viie tööpäeva jooksul.
Lugupidamisega
Vabaühenduste Liit MTÜ
Eesti Inimõiguste Keskus SA
Eesti Koostöö Kogu SA
MTÜ Korruptsioonivaba Eesti
SA Avatud Eesti Fond
SA Mõttekoda Praxis
Kontaktisik: Marcus Ehasoo
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
5343 2142