Subject: FW: seisukoht töötaja e-postkasti vaatamise kohta
From: "Katrin Verma" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Tue, 3 Jun 2025 08:49:49 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Olen 16.05 edastanud teile alloleva selgitustaotluse. Tänaseks on
selgitustaotlusele vastamiseks ettenähtud vastamistähtaeg möödunud, kuid
minuni ei ole teie vastus jõudnud. Palun andke teada, millal võiks teie
vastust oodata.

Tänan!

Heade soovidega

Katrin Verma

Jurist

E [email-masked]

Lennuliiklusteeninduse AS
Kanali põik 3, Rae küla,
Rae vald, 75310 Harjumaa

 <http://www.eans.ee/>

 <https://www.facebook.com/Lennuliiklusteenindus/>

 <https://twitter.com/AirTrafficEST>

 <https://www.linkedin.com/company/estonian-air-navigation-services/>

From: Katrin Verma
Sent: Friday, May 16, 2025 3:31 PM
To: [email-masked]' <[email-masked]>
Subject: seisukoht töötaja e-postkasti vaatamise kohta

Tere!

Pöördume Andmekaitse Inspektsiooni (AKI) poole saamaks teie seisukoht nii
töötaja kui ka endise töötaja nimelise e-postkasti tööandja vaatamisõiguse
osas.

AKI dokumendis „Ringkiri töötajate e-postkasti sisu töötlemise kohta“ on
välja toodud järgnev: Endiste töötajate nimelised e-postkastid tuleb
koheselt pärast töösuhte lõppu sulgeda ja neid võib erandkorras hoida
lahti (kirju vastu võtta) üksnes juhul, kui selleks on töötaja andnud
eelneva vabatahtliku nõusoleku, selleks on reaalne vajadus ja see toimub
väga lühikest aega. /…/ Tööandja poolt töötajale eraldatud e-postkastist
kirjade vaatamine ei ole välistatud, aga see peab olema eelnevalt
reguleeritud, sh millistel asjaoludel seda teha tohib, kes toimingu teeb,
kuidas toiming tehakse (sh vormistatakse), millal toiming tehakse ja
kuidas töötajat sellest teavitatakse. Kirjade vaatamine võib olla teatud
põhjendatud juhtudel vajalik, aga iga tööandja peab eelnevalt töötajaid
teavitama, mis on need juhud, et nad teaksid sellega arvestada. Sellised
reeglid tuleb kehtestada kirjalikult (näiteks töökorralduse reeglites).
Samad reeglid kehtivad ka pärast töösuhte lõppu.

1.	Palun täpsustage, millist ajavahemikku saab pidada väga lühikeseks
ajaks. Kas selleks võiks olla üks kuu?
2.	Kas mõistame õigesti, et kui töökorralduse reeglites loetleme
konkreetsed alused, millistel juhtudel võib nii töötaja tööaja kui ka
endise töötaja nimelist e-postkasti tööandja vaadata, siis ei pea selleks
eraldi töötajalt kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis nõusolekut
küsima? Töökorralduse reeglid kehtestab tööandja ühepoolselt. Kas nendega
töötaja poolt tutvumist, sh kinnitust nende järgimise kohta, saab pidada
töötaja vabatahtlikuks nõusolekuks tema e-postkasti vaatamiseks?
3.	Miks on oluline toiming vormistada ja töötajat/endist töötajat
sellest teavitada?
4.	Teavitades endist töötajat asjaolust, et tööandja otsib tema
endisest e-postkastist järgmisel päeval töökorralduse reeglites määratud
alusel teatud kirja, nt mingi asjaolu tõendamiseks, võib endine töötaja
oma nõusoleku tagasi võtta ning tööandjal ei olegi seejärel alust endise
töötaja e-postkasti vaadata. Kuidas sellisel juhul tööandja peaks käituma,
kui töökorralduse reeglites oli vastav alus ette nähtud, kuid nüüd seda
rakendama soovides hakata, võtab endine töötaja oma nõusoleku tagasi?

AKI juhendis „Isikuandmete töötlemine töösuhetes“ on märgitud järgnev: Kui
tööandja on kehtestanud töösuhte ajal e-posti kasutamise põhjendatud
reeglid, saab ta reeglites tagada endale õiguse säilitada endise töötaja
e-posti kirju mõistliku aja jooksul. Endise töötaja e- kirjad võib
paigutada näiteks arvutikettale, kustutades seejärel serverist e-posti
aadressi koos selle sisuga. Kui aga peaks olema põhjendatult vaja
säilitada mingiks ajaks töötaja e- post, võib serveris töötaja nimelise
e-posti asendada muu kombinatsiooniga, mille alusel ei saa inimest enam
tuvastada, nt ’[email-masked]’.

5.	Kas saame õigesti aru, et tööandja võib endise töötaja kogu
e-posti sisu paigutada arvutikettale ja seal andmeid töödelda? Siinkohal
jääb selgusetuks, et mis erinevus seisneb selles, kas tööandja vaatab
endise töötaja e-postkasti sisu eraldi arvutikettalt või siis endise
töötaja e-postkastis endas.
6.	Kuidas muudab andmetöötlus õiguspäraseks vahetades endise töötaja
nimelise e-postkasti nt ’[email-masked]’ vastu? Endise
töötaja nimi säilib e-postkastis sisalduvatel e-kirjadel edasi.
7.	Millist perioodi võiks pidada mõistlikuks ajaks?
8.	Kas see, kui tööandja säilitab endise töötaja e-postkasti sisu
võimalike tulevikus tekkivate asjaolude tõendamiseks pikema perioodi
vältel, on kooskõlas õigusaktidega, kui sellele postkastile pääseb ligi
vaid üks kindel tööandja töötaja ja klausliga, et vaid põhjendatud juhul
tohib ta seal andmeid töödelda? Siinkohal täpsustame, et töösuhetes on
üldjuhul nõuete aegumistähtaeg kolm aastat. Kas võiks sellest lähtuda?

Jääme ootama teie tagasisidet.

Heade soovidega

Katrin Verma

Jurist

E  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Lennuliiklusteeninduse AS
Kanali põik 3, Rae küla,
Rae vald, 75310 Harjumaa

 <http://www.eans.ee/>

 <https://www.facebook.com/Lennuliiklusteenindus/>

 <https://twitter.com/AirTrafficEST>

 <https://www.linkedin.com/company/estonian-air-navigation-services/>