Subject: MS barometer 2026 küsimustik
From: <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Aug 2026 11:51:35 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Sotsiaalministeeriumi esindajad

Eesti Sclerosis Multiplex’i Ühingute Liit (ESMÜL) osaleb Euroopa Sclerosis 
Multiplex’i Platvormi (EMSP) korraldatavas projektis 
<https://emsp.org/projects/ms-barometer-2025-2027/> MS Barometer 2026. 
Projekti eesmärk on koguda ja võrrelda Euroopa riikide teavet sclerosis 
multiplex’i (SM) ning sellega seotud ravi, teenuste, poliitika ja 
tugisüsteemide kohta.

EMSP on viimastel aastatel oma tegevusse järjest aktiivsemalt kaasanud ka 
neuromyelitis optica spektri häirega (NMOSD) ja MOG-antikehadega seotud 
haigusega (MOGAD) inimesi. Seetõttu hõlmab tänavune küsimustik lisaks SM-ile 
valitud küsimusi ka NMOSD ja MOGAD-i kohta.

Palume Sotsiaalministeeriumi abi Eesti olukorda käsitlevatele küsimustele 
vastamisel. Küsimustik on lisatud kirjale nii PDF- kui ka DOCX-vormingus. 
Oleme koondanud ministeeriumi ja tema valitsemisala asutuste pädevusse 
kuuluda võivad küsimused ühte küsimustikku ning saadame selle esmalt ainult 
Sotsiaalministeeriumile. Failis on küsimused esialgse hinnangu alusel 
ministeeriumi ja valitsemisala asutuste vahel jaotatud, kuid sujuvama 
töökorralduse huvides palume ministeeriumil jaotus üle vaadata ning edastada 
vastamiseks pädevale valitsemisala asutusele.

Teatud küsimuste puhul võib esineda pädevuse või vaatenurga kattuvust. Neile 
võib olla võimalik vastata nii ESMÜL-il kui ka ministeeriumil või tema 
valitsemisala asutusel. Sellistel juhtudel on meile väga kasulik saada ka 
ministeeriumi hinnang või ametlikest andmetest lähtuv vastus, et saaksime 
veebiküsimustikku sisestada võimalikult tervikliku ja täpse ülevaate Eesti 
olukorrast.

Kuigi küsimustik on mitmel leheküljel, on enamik küsimusi valikvastustega. 
Küsimused ja vastusevariandid on valdavalt EMSP ingliskeelse 
veebiküsimustiku otsetõlked. Seetõttu võib veebiküsimustiku täitmise või 
vastuste koondamise käigus tekkida vajadus mõne küsimuse või vastuse 
hilisemaks täpsustamiseks. Lisasime juurde inglise keelse küsimustiku, aga 
antud variandis ei ole välja toodud kõiki valikvastuseid. Kui mõne küsimuse 
kohta andmed puuduvad või küsimus ei kuulu ministeeriumi ega tema 
valitsemisala pädevusse, võib selle vastuse juurde teha vastava märkuse.

Palume võimaluse korral lisada vastustele viited asjakohastele 
õigusaktidele, strateegiadokumentidele, registritele, statistikale, 
uuringutele või muudele allikatele.

EMSP ootab ESMÜL-ilt koondvastuseid hiljemalt 17. augustiks 2026. Mõistame, 
et vastamise tähtaeg on lühike. Ka juhul, kui kõiki vastuseid ei ole 
võimalik selleks ajaks esitada, oleks saadud teabest ESMÜL-ile väga suur abi 
Eesti olukorra siseriiklikul kaardistamisel ning meie edasise huvikaitse- ja 
koostöötegevuse kavandamisel. Seetõttu oleme tänulikud ka pärast EMSP 
tähtaega saabuvate või osaliste vastuste eest.

Saadud teavet kasutatakse Eesti vastuste koostamiseks EMSP Barometer 2026 
küsimustikus ja Eesti olukorrast terviklikuma ülevaate saamiseks.

Täname teid koostöö ja abi eest!

Lugupidamisega

Kertu Tuuling
Eesti Sclerosis Multiplex’i Ühingute Liit