Subject: Kohtumisest Terviseametis 12.03
From: <[email-masked]>
To: "Kelli Suvi" <[email-masked]>
Date: Tue, 11 Mar 2025 12:23:47 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Eesti Spaaliidu poolt osalevad homsel kohtumisel Terviseametis Spaaliidu 
juhatuse liige Aire Toffer ja Andrus Aljas (Estonia Spa Hotels juhataja) 
ning Valter Pärn Kalev Spa Haldusjuht ja vee-ekspert.

Palun andke teada kus täpsemalt kohtumine toimub ja kes Terviseameti poolt 
osalevad.

Parimat soovides,
Aire Toffer
Juhatuse esimees
Eesti Spaaliit
tel. 5084020

  _____

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saadetud: neljapäev, 27. veebruar 2025 17:26
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked]>
Teema: Vs: Terviseametile: Sami Lotila artikkel veepuhtusest

Tere!

Spaliidu poolt paneme 12.03. kell 13:00 sobima.
Nimeliselt ja mitu inimest osaleb, sellest annan teada 7.03.

Parimat soovides,
Aire Toffer
tel. 5084020

  _____

Saatja: Kelli Suvi <[email-masked]>
Saadetud: teisipäev, 25. veebruar 2025 10:23
Adressaat: [email-masked] <[email-masked]>
Teema: Vs: Terviseametile: Sami Lotila artikkel veepuhtusest

Tere!

Tänud pöördumise eest.
Pakume kohtumiseks aja 12. märtsil kell 13:00, Terviseametis (Paldiski mnt 
81, Tallinn).

Palun andke teada, kas pakutud aeg sobib, et saaksin esimesel võimalusel 
kaasatud spetsialistidel kalendris aja broneerida.

Lugupidamisega

Kelli Suvi

meediasuhete ja ennetustöö spetsialist

kommunikatsiooniosakond

+372 58067198

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

[email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.terviseamet.ee <http://www.terviseamet.ee/>

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

---------- Edastatud kiri ----------
Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Kuupäev: 14. vee 2025 18:21
Teema: Terviseametile: Sami Lotila artikkel veepuhtusest
Saaja: Leena Albreht <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >,Aune Annus-Urmet 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >,Olga Gurjanova <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >,Imre Kaas <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Koopia:

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Head Terviseameti spetsialistid!

Kaks nädalat tagasi pöördusin teie poole Soome Iltalehti Eesti 
korrespondendi Sami Lotila päringuga Eesti spaade poole basseinivee puhtuse 
kohta spaades vastavalt Terviseameti avalikule andmebaasile. Eelmisel 
reedel. 7.02. ilmus allolev artikkel millega olete tõenäoliselt tutvunud.

Olime Spaaliidu esindusega artiklile järgnenud päeval, 8.02. Soomes, Turus 
messil K-50 ja saime kogu päeva jooksul otsest tagasisidet kui suurt 
mainekahju see artikkel põhjustas,

milline on kollase ajakirjanduse mõju ja kui palju on neid kes uudisega 
kokku puutunud.

Tõsi on see, et kogu artiklit lugedes ei ole selle kontekst halb, ettevõtted 
kommenteerivad kuidas protsess välja näeb ja kuidas sellesse panustatakse, 
et vee kvaliteet oleks hea. Terviseameti esindaja kommentaari eest oleme 
väga tänulikud.

Kahjuks on suurem osa neid kes tasulist artiklit lugenud ei ole ning 
kollasele ajakirjandusele omaselt negatiivne pealkiri ja artikli alguse 
negatiivne sõnastus kogu teema halvas valguses paista laseb.

Iltalehe artikli järgselt on teema üles võtnud meie Õhtuleht ning allpool 
leiate päringu käesolevast nädalast Õhtulehe ajakirjanikult.

Ajakirjanduslikule liialdusele omaselt on basseinivee kvaliteedile lisatud 
veel eelmise aasta legionella-teema, mis antud konteksti üldse ei puutu.

Samuti on artiklis segamini liigne kloor ja jääkkloor jpm.

Tulen selle jutu lõpetuseks uuesti meie varasema soovi juurde, millest 
viimati rääkisime ka eelmise aasta lõpus uuendamisele tuleva määruse 
ümarlauas.

Hetkel kasutuses olev kommentaaride lahter on juba hea edasiminek kuid 
mainekahju tekitamiseks täiesti ebapiisav.

Palun leiame parema lahenduse Terviseameti lehel olevale punasele-rohelisele 
foorisüsteemile basseinivee puhtuse kontekstis.

Spaaliidu poolt oleme kohustatud  vastama avaliku selgitusega nii ilmunud 
Iltalehti artiklile kui Õhtulehe veel ilmumata võimalikule artiklile. Hea 
meelega teeksime seda koos Terviseametiga, et mitmeti tõlgendamist vältida.

Oleme valmis Spaaliidu juhatusega igasuguseks koostööks mis aitab meie 
mõlemapoolset tööd tõhusamaks muuta.

Palun pakkuge välja sobivad ajad kohtumise toimumiseks.

Parimat soovides,

Aire Toffer

Juhatuse esimees

Eesti Spaaliit

tel.5084020

www.estonianspas.eu <http://www.estonianspas.eu>

Date: 8. February 2025 at 09:45:50 EET

Vikaa vedessä

Viron kylpylöillä on ongelmia uimaveden puhtauden kanssa. Katso lista 
kylpylöistä, joista löydettiin huomautettavaa. Altaista löytyy hikeä, 
meikkejä ja jopa ulostetta.

Sami <https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Sami%20Lotila>  Lotila

Eilen klo 20:38

Viron kylpylöillä ja kylpylähotelleilla on yhä ongelmia uimaveden laadun 
kanssa, ja tämä koskee myös monia suomalaisten hyvin tuntemia 
kansainvälisten huippubrändien hotelleja.

Viron kylpylälomaa suunnittelevan suomalaisen saattaakin olla järkevää 
tutustua asiaan ennen kuin tekee päätöksen lomakohteestaan.

Edellisen kerran Iltalehti kirjoitti 
<https://www.iltalehti.fi/viro/201712022200574512>  Viron kylpylöiden 
vedenlaadusta vuonna 2017.

Viron valtion Terviseamet eli Terveysvirasto kokoaa nettisivuilleen 
päivittyvää listaa Viron kylpylöiden ja kylpylähotellien vedenlaadusta. Se 
havainnollistaa vedenlaatua emojilla, jossa suunpielet ovat kääntyneet joko 
ylös- tai alaspäin.

Terveysviraston listauksessa on 483 allasta, joista osa on samoissa 
kohteissa. Esimerkiksi Tallinkin Spa & Conferencella on listalla mukana 
viisi kohdetta eli varsinaisten uima-altaiden lisäksi esimerkiksi poreallas.

Kuvakaappaus Viron Terveysviraston sivuilta.

Viron Terveysviraston ympäristöterveyden osaston vanhempi asiantuntija Aune 
Annus-Urmet luonnehtii uimaveden laatua Viron kylpylöissä niin, että tilanne 
on parantunut viime vuosina, mutta haasteita riittää yhä.

– Viron kylpylöillä on vieläkin vaikeuksia etenkin sen kanssa, etteivät ne 
onnistu pitämään uimaveden klooriarvoja luvatuissa rajoissa, hän kertoo.

Liiallisen kloorin aiheuttamat haitat ihmisille ovat yksilöllisiä. 
Tyypillisimmät oireet ovat pahoinvointi, oksentelu ja ärsyyntynyt iho sekä 
silmäongelmat. Pahimmillaan uimaveden liiallinen klooripitoisuus voi 
aiheuttaa vakavia hengitysvaikeuksia.

Liikaa klooria

Annus-Urmetin mukaan Viron kylpylöiden ja kylpylähotellien vettä 
kontrolloidaan kerran kuukaudessa. Kontrollin suorittavat kylpylät ja 
hotellit itse, mutta tarvittaessa Terveysvirastokin voi osallistua 
näytteidenottoon.

– Jos tulokset ylittävät säädetyt raja-arvot, niin likvidoimme ongelmat 
yhteistyössä altaan omistajien kanssa, Annus-Urmet sanoo.

– Jos tilanne ei parane, aloitamme valvontamenettelyn. Jos uimavesi altistaa 
ihmisen terveyden suoranaisesti vaaraan esimerkiksi niin, että 
mikrobiologiset arvot ovat yli normien tai happotasapaino on oleellisesti 
vinksallaan, tai epäilemme jotain muuta terveysriskiä, niin määräämme altaan 
suljettavaksi kunnes ongelma on poistettu.

Vajaat kaksi vuotta sitten, kevättalvella 2023, Tarton uimahalleilla oli 
vakavia ongelmia legionella-bakteerin kanssa. Legionellaa löydettiin 
Aura-uimahallista ja V Spa -kylpylähotellista, sekä yleisestä Anne-saunasta. 
Legionellabakteeri sairastuttaa ihmisen kuumetautiin, johon sisältyy 
oksentelua ja ripulia. Se aiheuttaa myös yskää ja hengenahdistusta, ja voi 
edetä keuhkokuumeeksi.

Pahimmillaan sairaus on hengenvaarallinen.

Tyypillisin ongelma Viron kylpylöissä on liiallinen kloorin käyttö. 
Uimaveteen lisätään klooria, jotta se tappaisi bakteereja, eli pitäisi veden 
puhtaana. Bakteereja veteen pääsee etenkin niiden ihmisten mukana, jotka 
eivät hoida hygieniaansa eivätkä esimerkiksi käy suihkussa ennen altaaseen 
menoa.

Heidän mukanaan veteen kulkeutuu hikeä ja meikkejä, pahimmillaan myös 
ulostetta.

Virolaiseen uinti- ja kylpyläkulttuuriin kuuluu saunominen uimahousut 
jalassa, mikä lisää riskiä uimaveden likaantumiseen.

Virolaisessa kylpyläkulttuurissa saunaan mennään uimahousut jalassa. RENE 
TÜRK Normia nostettiin

Tähän artikkeliin pyydettiin kommentteja melkein kaikilta niiltä Viron 
kylpylähotelleilta ja kylpylöiltä, joille Viron Terveysvirasto on antanut ”suunpielet 
alaspäin” -emojin. Niillä siis on ongelmia uimavetensä laadun kanssa.

Vain harvat antoivat kommentin.

Kalev Span vastaava insinööri Valter Pärnkertoo, että hänen kylpylässään 
uima-altaat täytetään juomavedellä, ja veden laatua seurataan ja säädellään 
automaattisesti. Lisäksi huoltoteknikot kontrolloivat vettä kolme kertaa 
päivässä.

Pärnin mukaan valtakunnallista kloorinormia on nostettu Viron kylpylöissä, 
joten siinä pysyminen on nykyään helpompaa.

– Allasveden puhtaana pitämisessä tärkeää on sekin, että kehotamme 
asiakkaita aina peseytymään ennen altaaseen menoa ja saunomisen jälkeen.

Ring Span johtaja Kristel Mäeots sanoo, että jos altaiden kloori- tai 
nitraattipitoisuus joskus väliaikaisesti nousee, on kyse aina liiallisesta 
asiakasmäärästä tai asiakkaiden puutteellisesta hygieniasta.

– Kylmäaltaan pesemme 2–3 kertaa päivässä ja vedet vaihdamme vähintään 
kerran viikossa.

Atlantis H2O Aquaparkin toimitusjohtaja Sigrid Tammes kertoo, että hänenkin 
kylpylässään uimavedestä otetaan näytteet kolme kertaa päivässä. Tulokset 
lähetetään Terveysvirastolle kerran kuukaudessa, minkä jälkeen ne ilmestyvät 
viraston nettisivuille.

Estonia Medical Span johtajan Andrus Aljasinmukaan Terveysviraston 
julkaisemat tiedot veden puhtaudesta näyttävät sellaisetkin pienet 
poikkeamat, joista ei ole vaaraa ihmiselle. Hänen mukaansa vedenlaatuun ja 
testitulokseen vaikuttaa se, kuinka paljon altaassa on ihmisiä 
kontrollihetkellä.

KATSO LISTA

Näillä Viron kylpylöillä ja kylpylähotelleilla on ongelmia uimaveden 
puhtauden kanssa. Suluissa tuorein vedenlaadun kontrollointipäivä.

Arensburg Wellness Spa, Kuressaari, uima-allas (7.1.2025)

Asa Spa, Kuressaari, lasten allas (10.12.2024)

Atlantis H2O Aquapark, Viimsi, violetti putkiallas (5.4.2024)

Estonia Resort Hotel & Spa, Pärnu, “suoallas” (17.12.2024)

Estonia Medical Spa Termid, Pärnu, “Japanin amme” (17.12.2024)

Estonia Medical Spa Termid, Pärnu ”pulloallas” (17.12.2024)

Hilton Park -hotelli, Tallinna, uima-allas (6.12.2024)

Hilton Park -hotelli, Tallinna, poreallas (6.12.2024)

Palace-hotelli, Tallinna, uima-allas (28.10.2024)

Palace-hotelli, Tallinna, poreallas (28.10.2024)

Telegraaf-hotelli, Tallinna, poreallas (14.1.2025)

Johan Spa -hotelli, Kuressaari, sisäuima-allas (30.1.2025)

Kalev Spa -hotelli ja vesikeskus, Tallinna, 50 metrin allas (10.12.2024)

Kalev Spa -hotelli ja vesikeskus, Tallinna, saunakeskuksen ammeet (6.2.2024)

Kalev Spa -hotelli ja vesikeskus, Tallinna, rentoutumisallas (10.12.2024)

Kalev Spa -hotelli ja vesikeskus, Tallinna, 25 metrin kiertovirta-allas 
(10.12.2024)

LaSpa-vesi- ja saunakeskus, Laulasmaa, ulkoallas (21.1.2025)

LaSpa-vesi- ja saunakeskus, Laulasmaa, nähtävyysallas (21.1.2025)

Metropol Spa Hotel, Tallinna, porealtaat (13.1.2025)

Narva-Jõesuun parantolahotelli (sanatoorium), sisäuima-allas (28.1.2025)

Nordic Hotel Forum, Tallinna, poreallas (11.12.2024)

Park In Meriton -hotelli, Tallinna, uima-allas (5.12.2024)

Park In Meriton -hotelli, Tallinna, lasten uima-allas (5.12.2024)

Park In Meriton -hotelli, Tallinna, poreallas (9.10.2024)

Park In Meriton -hotelli, Tallinna, pieni poreallas (5.12.2024)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, iso uima-allas (16.1.2025)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, kylmävesiallas (16.1.2025)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, kylmävesiallas ulkona (28.8.2025)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, ”Japanin amme” (16.1.2025)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, lasten leikkialue (29.11.2024)

Ring Spa ja saunat, Tallinna, 18+-poreallas (11.4.2024)

Parantolahotelli (sanatoorium) Tervis, Pärnu, 25 metrin allas (15.1.2025)

Georg Ots -spahotelli, Kuressaare, miniallas (14.1.2025)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, pieni ”urheiluallas” (30.12.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, kylmävesiallas (30.12.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, ”Japanin allas” (30.12.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, lasten allas (30.12.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, ulkoallas (30.4.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, poreallas (30.4.2024)

Reval-Sport-vesikeskus, Tallinna, poreallas ulkona (30.4.2024)

Tallink Spa & Conference Hotel, Tallinna, sisä- ja ulkoallas (17.12.2024)

Tallink Spa & Conference Hotel, Tallinna, sisäallas (17.12.2024)

Tallink Spa & Conference Hotel, Tallinna, porealtaat (17.12.2024)

Tallink Spa & Conference Hotel, Tallinna, lasten allas (17.12.2024)

Tallink Spa & Conference Hotel, Tallinna, sauna-allas (17.12.2024)

Tervise Paradiis -kylpylähotelli, Pärnu, 25 metrin allas (15.1.2025)

Tervise Paradiis -kylpylähotelli, Pärnu, seikkailuallas (15.1.2025)

Viimsi Span saunakeskus, Viimsi, vauvojen allas (5.4.2024)

Viimsi Span saunakeskus, poreallas (5.4.2024)

Tiedot tähän artikkeliin on kerätty 2.2.2025 Viron valtion Terviseametin eli 
Terveysviraston sivuilta. Sen jälkeen ongelmat on voitu mahdollisesti jo 
poistaa.

From: Heveli Tuisk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, February 10, 2025 2:55 PM
To: LaSpa Reception <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Elu24 palub kommentaari

Tere!

Mõni aeg tagasi kirjutas Soome meedia Eesti spasid üsnagi halba valgusesse 
paneva loo, väites, et meie spade vesi on must ja halva kvaliteediga.  Jäi 
mulje, et tegu oli inimesi veidike hirmutava looga.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9cf109df-abed-4130-b90e-de684384ef93

"Eestis spaapuhkust planeerival soomlasel oleks ehk mõistlik enne 
puhkusekoha otsuse tegemist asjaga kurssi viia."

" Eesti spaadel on endiselt raskusi  suplusvee kloorisisaldust lubatud 
piirides hoida."

"Eesti spaade tüüpilisem probleem on liigne kloori kasutamine. Ujumisveele 
lisatakse kloori bakterite hävitamiseks, mis tähendab, et see hoiab vee 
puhtana. Bakterid satuvad vette, eriti inimestelt, kes ei järgi head 
hügieeni ja näiteks ei käi enne basseini minekut duši all.

Sellised kliendid kannavad vette higi ja meik ning halvimal juhul isegi 
väljaheited."

Need on ühed tsitaadid Soome väljaande artiklist, kus on välja toodud ka 
teie spa.

Kuidas teie antud artiklit kommenteerite ning kuidas on tegelikult lood teie 
spa veega? Teadaolevalt kontrollitakse basseinide vett igapäevaselt.

Lugupidamisega

Heveli Tuisk