Subject: Vastuskiri selgitustaotlusele
From: "Viktoria Jakovleva - KA" <[email-masked]>
To: Merike Tõnsau <[email-masked]>
Cc: Triin Tõnismäe <[email-masked]>, "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Sep 2026 14:04:57 +0300

Lugupeetud Merike Tõnsau
Politsei- ja Piirivalveamet
 
Alljärgnevalt anname selgitused Teie esitatud lisaküsimuste kohta.
 
1. Kas alates 10.08.2026 on universaalse postiteenuse osutajaks jätkuvalt
üksnes AS Eesti Post ning millised teenused kuuluvad universaalse
postiteenuse hulka?
Postiseaduse (edaspidi PostiS) § 5 lõike 4 kohaselt on universaalse
postiteenuse osutaja isik, kellele on väljastatud tegevusluba universaalse
postiteenuse osutamiseks. Universaalse postiteenuse osutaja leidmiseks
korraldab Konkurentsiamet avaliku konkursi. Hetkel on jätkuvalt
universaalse postiteenuse osutajaks AS Eesti Post ning seda kuni aastani
2029.
Alates 10.08.2026 on PostiS § 5 lõike 2 kohaselt universaalse
postiteenuse põhiteenusteks: 1) ülemaailmses postikonventsioonis ja selle
eeskirjades kirjeldatud kirisaadetise riigisisene ja rahvusvaheline
edastamine liht- ja tähtsaadetisena; 2) kuni 20 kg kaaluva rahvusvahelise
postipaki edastamine tähtsaadetisena. Lisaks kuuluvad PostiS § 5 lõike 21
kohaselt universaalse postiteenuse hulka lisateenustena kirisaadetise ja
postipaki kindlustamine ning jälgimine.
2. Mida postiseaduse kontekstis tähendab „taskukohane tasu“?
Nõue osutada universaalset postiteenust taskukohase tasu eest tuleneb
Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 97/67/EÜ (edaspidi
postidirektiiv) artiklist 12, mille järgi peavad universaalse postiteenuse
tasud olema taskukohased kõikidele kasutajatele nende geograafilisest
asukohast olenemata. Postidirektiiv seejuures taskukohaste tasude mõistet
laiemalt ei ava, kuid 01.01.2009 jõustunud seaduse seletuskirja kohaselt
tähendab taskukohane tasu fikseeritud tasu, millest rohkem universaalse
postiteenuse osutaja universaalse postiteenuse kasutajalt võtta ei või.
Taskukohase tasu eesmärk on postiteenuse kasutajale mõistliku hinnataseme
säilitamine üldistes huvides osutatava teenuse kasutamise eest.
Taskukohase tasuna võib käsitada ka universaalse postiteenuse kulupõhist
hinda (mis samuti tuleneb postidirektiivi artiklist 12) tingimusel, et see
on oma hinnatasemelt teenuse kasutajatele jätkuvalt kättesaadav.
Alates 01.01.2027 asendatakse PostiS-is sõna „taskukohane tasu“ sõnaga
„põhjendatud tasu“. Põhjendatud tasu peab olema kulupõhine, katma teenuse
osutamiseks vajalikud kulud ning sisaldama mõistlikku kasumit. Põhjendatud
tasu sisse arvatavad kulud peavad olema põhjendatud, lähtuma
kulutõhususest ja võimaldama universaalse postiteenuse osutajal täita
õigusaktidega sätestatud kohustusi (PostiS § 392 lg 1). Põhjendatud tasu
sisse ei arvata järgmisi kulusid: ebatõenäoliselt laekuvate nõuete kulu,
erisoodustuse kulu, finantskulu, sponsorluskulu, kingituste ja
annetuskulu, tulumaksukulu, universaalse postiteenuse osutamisega
mitteseotud kulu, õigusaktide alusel ettevõtjale määratud trahvid ja
viivised ning muud rahalised kohustused, mis on tingitud ettevõtja
kohustuse täitmata jätmisest.
PostiS § 391 lõike 2 kohaselt peab põhjendatud tasu põhinema universaalse
postiteenuse osutamise kuludel, olema läbipaistev, mittediskrimineeriv ja
sama kogu riigi territooriumil, tagama universaalse postiteenuse
kättesaadavuse kõigile kasutajatele ning teenuse järjepidava toimimise.
3. Kas universaalse postiteenuse hinnad tuleb Konkurentsiametis
kooskõlastada või kinnitada?
Universaalse postiteenuse hinnad ehk taskukohase tasu kehtestab valdkonna
eest vastutav minister määrusega Konkurentsiameti ettepanekul iga
universaalse postiteenuse alla kuuluva teenuse osas ühesugusena kogu riigi
territooriumil. Hetkel kehtiv taskukohane tasu on jõustunud 14.08.2026
ning kehtib kuni 31.12.2026. Alates 01.01.2027 hakkab kehtima põhjendatud
tasu, mille kehtestab valdkonna eest vastutav minister määrusega.
Konkurentsiamet kooskõlastab või jätab põhjendatult kooskõlastamata
universaalse postiteenuse tasu suuruse 30 kalendripäeva jooksul pärast
vastava taotluse saamist.
 
4. Kas AS Eesti Post (Omniva) veebilehel avaldatud universaalse
postiteenuse hinnakiri kuulub Konkurentsiameti järelevalve või
kooskõlastamise alla?
Postiseaduse kohaselt määrab taskukohase tasu suuruse põllumajandus- ja
regionaalminister. Konkurentsiamet esitab ettepaneku vastavalt PostiS § 61
lg 2. Protsess ise käib nii, et  AS Eesti Post esitab Konkurentsiametile
taskukohase tasu muutmiseks ettepaneku koos vajalike põhjendustega.
Seejärel hindab Konkurentsiamet taskukohase tasu muutmise põhjendatust
ning kui peab seda põhjendatuks, siis esitab valdkonna eest vastutavale
ministrile ettepaneku tasu muutmiseks.
Seepärast on põhjalikuma teabe saamiseks asjakohasem pöörduda AS-i Eesti
Post või Põllumajandus- ja Regionaalministeeriumi poole.
 
5. Millised on universaalse postiteenuse osutaja erinõuded ja millistes
sätetes need on reguleeritud?
Universaalse postiteenuse osutajale kehtivad erinõuded tulenevad eelkõige
PostiS sätetest ning selle alusel kehtestatud õigusaktidest ehk
määrustest. Esmalt tuleneb PostiS § 5 lõikest 4, et universaalse
postiteenuse osutajaks olemine eeldab vastavat tegevusluba. PostiS § 5
lõike 1 kohaselt tuleb universaalset postiteenust osutada järjepidevalt,
kvaliteetselt ja taskukohase tasu eest kogu Eesti Vabariigi territooriumil
õigusaktidega sätestatud alustel ja korras. PostiS § 5 lg-d 2 ja 21
määratlevad universaalse postiteenuse koosseisu.
PostiS § 37 lg 1 kohaselt peab universaalse postiteenuse osutaja tagama
postisaadetiste kogumise ja kättetoimetamise vähemalt viiel päeval nädalas
ja üks kord päevas kogu Eesti ulatuses. Universaalse postiteenuse
kvaliteedinõuded ja lubatud erandid kehtestatakse ministri määrusega
(PostiS § 37 lg 11).
6. Kas asjaolu, et menetlusdokumentide edastamise kohustus on pandud
universaalse postiteenuse osutajale, tähendab üksnes teenuse
kättesaadavuse tagamise kohustust või on sel ka mõju sellele, millist
teenust võib riigiasutus menetlusdokumentide edastamiseks kasutada? Kas
riigiasutus võib kasutada ka muu posti- või kullerteenuse osutaja teenust,
eeldusel et teenus võimaldab saadetise jälgimist ning kättetoimetamise
nõuetekohast tõendamist? Või tuleks sellistel juhtudel lähtuda sellest, et
tegemist on universaalse postiteenuse koosseisu kuuluva teenusega ning
kasutada universaalse postiteenuse osutajat?
Vastavalt PostiS § 361 lõikele 1 on universaalse postiteenuse osutajal
kohustus oma postivõrgu vahendusel edastada üle Eesti perioodilisi
väljaandeid ja menetlusdokumente. PostiS § 361 reguleerib eelkõige
universaalse postiteenuse osutaja kohustust tagada sellise teenuse
olemasolu ja kättesaadavus.
PostiS § 361 lõikes 4 on sätestatud, et menetlusdokumentide
kättetoimetamisele kohaldatakse PostiS-is sätestatut ja postiteenuse
osutaja tüüptingimustes ettenähtut üksnes ulatuses, milles see ei ole
vastuolus menetlusdokumentide kättetoimetamise sätetega menetlusseaduses.
See tähendab, et millisel viisil ja millise teenuseosutaja vahendusel
menetlusdokument konkreetses menetluses kätte toimetatakse, reguleerib
eelkõige asjaomane menetlusseadus. Universaalse postiteenuse osutajale
PostiS-ga pandud menetlusdokumentide edastamise kohustus ei välista teiste
postiteenuse osutajate kasutamist. Kui muu tegevusloaga postiteenuse
osutaja või kullerteenuse osutaja suudab tagada õigusaktis nõutud
jälgitavuse, saaja tuvastamise, kättetoimetamise kinnituse ja muu
tõendamisstandardiga kooskõla, võib selline teenus olla alternatiiv, kui
kohalduv õigusakt ei sätesta teisiti. Riigikohtu praktika kohaselt võib
menetlusdokumendi kätte toimetada postiteenust majandustegevusena osutava
isiku vahendusel tähitult väljastusteatega või lihtkirjana ning
tsiviilkohtumenetluse seadustiku § 312 lg 1 ei piira kättetoimetamist
postiteenuse osutaja vahendusel näiteks kullerpostisaadetisena PostiS
tähenduses. 

Tervitades

Viktoria Jakovleva
jurist
õigusteenistus

[email-masked]
+372 6672451

Konkurentsiamet
Tatari 39, 10134 Tallinn
www.konkurentsiamet.ee 

  ________________________________  
Saatja: Merike Tõnsau <[email-masked]>
Saadetud: teisipäev, 11. august 2026 12:34
Adressaat: Viktoria Jakovleva - KA
<[email-masked]>
Koopia: Triin Tõnismäe <[email-masked]>; info - MKM
<[email-masked]>
Teema: Vastuskiri selgitustaotlusele

	Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere
Viktoria
 
Täname põhjalike selgituste eest!
 
Tutvunud Teie vastustega, sooviksime täpsustada veel mõningaid
asjaolusid.
 
Kas saame õigesti aru, et alates 10.08.2026 on Eestis universaalse
postiteenuse osutajaks jätkuvalt üksnes AS Eesti Post ning universaalse
postiteenuse alla kuuluvad ülemaailmses postikonventsioonis ja selle
eeskirjades kirjeldatud kirisaadetiste riigisisene ja rahvusvaheline
edastamine liht- ja tähtsaadetisena ning kuni 20 kilogrammi kaaluva
rahvusvahelise postipaki edastamine tähtsaadetisena?
 
Oma vastustes viitate, et universaalset postiteenust tuleb osutada
„taskukohase tasu eest“. Palume täpsustada, mida postiseaduse kontekstis
mõistetakse taskukohase tasu all.
Kas universaalse postiteenuse hulka kuuluvate teenuste hinnad tuleb
teenuse osutajal kooskõlastada või kinnitada Konkurentsiametis?
Kas AS Eesti Posti (Omniva) veebilehel avaldatud universaalse
postiteenuse hinnakirjad kuuluvad Konkurentsiameti järelevalve või
kooskõlastamise alla?
 
Olete oma vastuses märkinud, et teised ettevõtjad võivad samuti osutada
kirisaadetiste ja postipakkide edastamise teenuseid, kuid nende suhtes ei
kohaldata universaalse postiteenuse osutamisele kehtestatud erinõudeid
ning neil puudub kohustus tagada teenust taskukohase tasu eest kogu Eesti
territooriumil.
Kas oleks võimalik täpsustada, millistes postiseaduse sätetes on
nimetatud erinõuded sätestatud? Võimalusel palume viidata konkreetsetele
paragrahvidele.
 
Samuti märgite oma vastuses, et universaalse postiteenuse osutajale on
seadusega pandud kohustus menetlusdokumentide edastamiseks.
Palume täpsustada, milline on selle kohustuse praktiline tähendus. Kas
asjaolu, et menetlusdokumentide edastamise kohustus on pandud universaalse
postiteenuse osutajale, tähendab üksnes teenuse kättesaadavuse tagamise
kohustust või on sel ka mõju sellele, millist teenust võib riigiasutus
menetlusdokumentide edastamiseks kasutada?
Eelkõige sooviksime selgitust olukorras, kus riigiasutus peab
õigusaktidest või menetluskorrast tulenevalt edastama dokumente tähitud
kirjana, väljastusteatega või muul tõendataval viisil.
Kas sellisel juhul võib riigiasutus kasutada ka muu posti- või
kullerteenuse osutaja teenust, eeldusel et teenus võimaldab saadetise
jälgimist ning kättetoimetamise nõuetekohast tõendamist?
Või tuleks sellistel juhtudel lähtuda sellest, et tegemist on
universaalse postiteenuse koosseisu kuuluva teenusega ning kasutada
universaalse postiteenuse osutajat?
 
Täname ette vastuste eest!

Lugupidamisega
 
Merike Tõnsau
ostujuht
ostude grupp
Politsei- ja Piirivalveamet
 <https://www.facebook.com/politseijapiirivalveamet>
<https://www.instagram.com/eesti_politsei/>
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-politsei>  	 
From: Viktoria Jakovleva - KA <[email-masked]>
Sent: Tuesday, July 28, 2026 1:14 PM
To: Merike Tõnsau <[email-masked]>
Cc: Triin Tõnismäe <[email-masked]>; Majandus- ja
kommunikatsiooniministeerium <[email-masked]>
Subject: Vastuskiri selgitustaotlusele
 
TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!
 
Lugupeetud Merike Tõnsau
Politsei- ja Piirivalveamet
 
Täname Teid pöördumise eest. Vastuseks Teie küsimustele esitame allpool
oma selgitused.
 
1. Millised teenused kuuluvad universaalse postiteenuse hulka ning
milliseid teenuseid võivad osutada ka teised turuosalised?
Kuni 09.08.2026 kehtiva postiseaduse (edaspidi PostiS) kohaselt kuuluvad
universaalse postiteenuse hulka PostiS § 5 lõike 2 punktide 1 ja 2
kohaselt järgmised riigisisesed ja rahvusvahelised postiteenused:
kirisaadetiste edastamine liht-, täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 2
kg ning postipakkide edastamine täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 20
kg.
 
Alates 10.08.2026 jõustuva PostiS kohaselt moodustavad universaalse
postiteenuse ülemaailmses postikonventsioonis ja selle eeskirjades
kirjeldatud kirisaadetise riigisisene ja rahvusvaheline edastamine liht-
ja tähtsaadetisena ning kuni 20 kilogrammi kaaluva rahvusvahelise
postipaki edastamine tähtsaadetisena.
 
Universaalse postiteenuse hulka ei kuulu partiisaadetiste edastamine
(PostiS § 5 lg 3). Samas võivad muud turuosalised osutada teisi
postiteenuseid, näiteks: kullerposti (PostiS § 4 lg 5 p 4), otseposti
(PostiS § 4 lg 5 p 5), perioodiliste väljaannete edastamise teenust
(PostiS § 4 lg 5 p 6), muid postiteenuseid (PostiS § 4 lg 5 p 7).
 
2. Kas universaalne postiteenus ja postiteenus on postiseaduse mõttes
erinevad mõisted ja teenused?
Universaalset postiteenust (ehk hetkel kehtiva PostiS kohaselt kuni 2 kg
kaaluvate kirisaadetiste edastamist liht-, täht- ja väärtsaadetisena ning
kuni 20 kg kaaluvate postipakkide edastamist täht- ja väärtsaadetisena nii
riigisiseselt kui ka rahvusvaheliselt) tuleb osutada järjepidevalt,
kvaliteetselt ja taskukohase tasu eest kogu Eesti territooriumil. Muude
postiteenuste puhul, mis ei moodusta universaalset postiteenust, määrab
teenuse hinna postiteenuse osutaja ning ka osutatavad postiteenused.
 
3. Kas asjaolu, et Omniva on universaalse postiteenuse osutaja, tähendab,
et üksnes Omniva võib osutada universaalse postiteenuse hulka kuuluvaid
teenuseid või võivad samu teenuseid osutada ka teised tegevusluba omavad
postiteenuse osutajad?
PostiS § 10 lõige 2 sätestab, et universaalse postiteenuse osutamise
tegevusluba väljastatakse ainult ühele isikule. Sellest tuleneb, et ainult
üks ettevõtja kannab universaalse postiteenuse osutamise avalik-õiguslikku
kohustust. Eestis on Aktsiaselts Eesti Post (Omniva) ainus ettevõtja,
kellele on pandud universaalse postiteenuse osutamise kohustus (PostiS § 5
lg 4; § 6 lg 1). See ei tähenda, et teised tegevusluba omavad ettevõtjad
ei võiks osutada kirisaadetiste või postipakkide edastamise teenuseid.
Neil puudub aga kohustus tagada seda teenust taskukohase tasu eest ja kogu
Eesti territooriumil ning nende suhtes ei kohaldata universaalse
postiteenuse osutamisele kehtestatud erinõudeid.
 
4. Kas postiteenuseid võivad Eestis osutada üksnes tegevusluba omavad
organisatsioonid või on teatud posti- või kullerteenuste osutamine
võimalik ka muudel alustel?
Kuni 09.08.2026 kehtiva PostiS kohaselt on tegevusluba nõutav üksnes
järgmiste teenuste osutamiseks (PostiS § 10 lg 1): universaalne
postiteenus ning kirisaadetiste ja postipakkide edastamine. PostiS § 10
lõige 4 sätestab, et tegevusluba ei ole vajalik perioodiliste väljaannete
edastamiseks ega otseposti või kullerposti osutamiseks. Seega võivad neid
teenuseid osutada ka ettevõtjad, kellel puudub PostiS § 10 lõikes 1
nimetatud tegevusloa kohustus. Alates 10.08.2026 kehtiva PostiS kohaselt
jääb tegevusloa kohustus kehtima ainult universaalsele postiteenusele ning
ülejäänud postiteenustele kohaldub vaid teatamiskohustus.
 
5. Mida täpselt hõlmab universaalne postiteenus?
Universaalne postiteenus hõlmab (PostiS § 5 lg 2): 1) kuni 2 kg kaaluvate
riigisiseste ja rahvusvaheliste kirisaadetiste edastamist liht-, täht- ja
väärtsaadetisena ning 2) kuni 20 kg kaaluvate riigisiseste ja
rahvusvaheliste postipakkide edastamist täht- ja väärtsaadetisena. Lisaks
kaasnevad universaalse postiteenuse osutajale mitmed seadusest tulenevad
kohustused, sealhulgas teenuse osutamine kogu Eesti territooriumil (PostiS
§ 5 lg 1), rahvusvaheliste postiteenuste osutamine vastavalt Ülemaailmse
Postiliidu aktidele (PostiS § 35), finantsteenuste osutamine üle Eesti
postivõrgu kaudu, mille hulka kuuluvad pensionide ja toetuste
väljamaksmine ning rahasiirete tegemine (PostiS § 36, alates 10.08.2026
pole enam kohustatud), perioodiliste väljaannete ja menetlusdokumentide
edastamine (PostiS § 36¹ lg 1 ja 3).
 
6. Kas kahe kindla osapoole vahelist regulaarset kirjade, dokumentide või
muude saadetiste edastamist saab käsitada universaalse postiteenusena või
on tegemist tavapärase posti- või kullerteenusega, mida võivad pakkuda ka
teised turuosalised?
 
Selleks, et hinnata, kas kahe kindla osapoole vaheline regulaarne
kirjade, dokumentide või muude saadetiste (nt postipakk) edastamine on
universaalne postiteenus või mitte, tuleb vaadata, millist postiteenuse
osutajat kasutatakse saadetise edastamiseks ning millist saadetist
edastatakse saajale. Kui kasutatakse AS-i Eesti Posti saadetise
edastamiseks ning saadetis liigitub universaalse postiteenuse alla, siis
on tegemist universaalse postiteenusega. Kui saadetis edastatakse saajale
mõne teise postiteenuse osutaja kaudu, siis ei ole tegemist universaalse
postiteenusega. Lisaks on oluline märkida, et AS-il Eesti Post on kohustus
osutada universaalset postiteenust järjepidevalt, kvaliteetselt,
taskukohase tasu eest ning üle kogu Eesti territooriumi. Teistel
postiteenuse osutajatel seda kohustust ei ole.

Tervitades

Viktoria Jakovleva
jurist
õigusteenistus

[email-masked]

Konkurentsiamet
Tatari 39, 10134 Tallinn
www.konkurentsiamet.ee 
 	 
From: Merike Tõnsau <[email-masked]>
Sent: Friday, July 17, 2026 3:17 PM
To: Konkurentsiamet Info - KA <[email-masked]>
Cc: Triin Tõnismäe <[email-masked]>; info - MKM <[email-masked]>
Subject: Selgituse küsimine universaalse postiteenuse ja postiteenuse
eristamise kohta
 
	Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere
 
Palume Teie abi seoses universaalse postiteenuse ulatuse ning selle
eristamisega muudest posti- ja kullerteenustest.
 
Eestis on universaalse postiteenuse osutajaks määratud AS Eesti Post
(Omniva). Samas on tekkinud küsimus, millised teenused kuuluvad
universaalse postiteenuse hulka ning milliseid teenuseid võivad osutada ka
teised turuosalised?
 
Palume selgitada järgmisi küsimusi:
*   Kas universaalne postiteenus ja postiteenus on postiseaduse mõttes
erinevad mõisted ja teenused?
*   Kas asjaolu, et Omniva on universaalse postiteenuse osutaja,
tähendab, et üksnes Omniva võib osutada universaalse postiteenuse hulka
kuuluvaid teenuseid või võivad samu teenuseid osutada ka teised
tegevusluba omavad postiteenuse osutajad?
*   Maaeluministeeriumi (agri.ee) veebilehel on avaldatud teave, et
Eestis on postiteenuste osutamiseks tegevusluba kahel ettevõttel – AS
Eesti Post (Omniva) ja NOVA POST Estonia OÜ-l. Kas postiteenuseid võivad
Eestis osutada üksnes tegevusluba omavad organisatsioonid või on teatud
posti- või kullerteenuste osutamine võimalik ka muudel alustel?
*   Mida täpselt hõlmab universaalne postiteenus?
 
Meie arusaama kohaselt hõlmab universaalne postiteenus muu hulgas:
*   kirisaadetise edastamist liht-, täht- ja väärtsaadetisena kaaluga
kuni 2 kilogrammi;
*   postipaki edastamist täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 20
kilogrammi;
*   nii riigisiseseid kui ka rahvusvahelisi vastavaid saadetisi.
 
Samuti palume selgitada, kas kahe kindla osapoole vahelist regulaarset
kirjade, dokumentide või muude saadetiste edastamise teenust saab käsitada
universaalse postiteenusena või on tegemist tavapärase posti- või
kullerteenusega, mida võivad pakkuda ka teised turuosalised.
 
Küsimuste eesmärk on saada selgust, kas kahepoolse kirjavahetuse teenus
kuulub universaalse postiteenuse mõiste alla või on tegemist sellest
eristatava posti- või kullerteenusega ning millistest õiguslikest alustest
tuleks sellise teenuse hankimisel lähtuda.

Täname Teid ette vastuse eest!

Lugupidamisega
 
Merike Tõnsau
ostujuht
ostude grupp
Politsei- ja Piirivalveamet
5884 5312 | 77548
 <https://www.facebook.com/politseijapiirivalveamet>
<https://www.instagram.com/eesti_politsei/>
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-politsei>