Subject: FW: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu kooskõlastamine
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Wed, 8 Oct 2025 14:22:23 +0300

From: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]>
Sent: Wednesday, October 8, 2025 2:04 PM
To: info - MKM <[email-masked]>
Subject: FW: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu kooskõlastamine

From: Jüri Kriisemann <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, October 8, 2025 8:00 AM
To: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu kooskõlastamine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tervist Kristiina!

Edastan meie liidu liikmete juhtide hinnangu nimetatud dokumendile, mille
alusel peaks valmima tegevuskava turismivaldkonna arendamiseks Eestis.

Atraktsioonide osas oli sisuliselt 1 punkt

"Uurime täiendavaid rahastamise vajadusi ja võimalusi teiste oluliste
turismivaldkondade (nt atraktsiooniturismi) arendusele kaasaaitamiseks
ning turundustegevuste tegemiseks tänasest mahus”

Tulemuseks on märgitud, et vajadus ja saamise võimalused on selgunud.

Meie kommentaar: Selleks, et meil oleks jätkuvalt head külastuskohad
(muuseumid, atraktsioonid, külastuskeskused) on vajalik nendesse
investeerida. Ka nendesse, mis on viimase 15a rajatud ja nüüd vajavad
uuendamist. Kui seda ei tehta järgmise 4-5a jooksul, siis nende kvaliteet
langeb või nad kaovad. Seega pole vaja uurida, vaid vaja on finantseerida.

Selleks tuleks luua eraldi meede väärtuses vähemalt 10 miljonit eurot.

Rahastada võiks seda 50% MKM vahenditest ja 50% KULKA vahenditest.

Meetme eesmärk on investeerida kultuuri (muuseumid jne) ja turismiga
seotud objektidesse.

Tõdeme ühiselt, et tegemist on dokumendiga, mida me ei kooskõlastaks.
Põhjuseks sisemised ebakõlad ja nõrk kokkupuude reaalse turismipildiga.
Sektorile käibe kasvu ootus ca miljardi ulatuses majandusseisaku
tingimustes ilma täiendava riiklikku toetuseta, väljaspool Tallinnat ja
Harjumaad tegevuseesmarkide puudumine (saared, Pärnu, Tartu on ära
unustatud).  Meie Tartu asutuse esindajad ei leidnud seost strateegia ja
enda tegevuse vahel.

Mõned konkreetsemad tähelepanekud ka:

Kas teiega või teie vastutusvaldkonda kuuluvate asutustega seonduvad
tegevused on realistlikud ja nõustute neid enda peale võtma? Ja mis ajaks
saaksid need tehtud?

Ei pea realistlikuks. Hüppeline  turistide teenindamise mahu (ca +50%
käibes) ja  investeeringute mahu (nii mahu kasvu kui lk 27 eesmärgina
seatud mahu) kasv hetketingimustes pole realistlik. Siseriiklikud
kruiisilaevaühendused ilmselt ka mitte.

Kas tegevuskava eesmärgid on teie hinnangul realistlikud?

 Vt. eelmist punkti

Millised tegevused tuleks teie hinnangul järgmise nelja aasta fookusesse
veel võtta, ära teha?

Ei leia seost enda tegevusega

Kas on tegevusi, mille võiks välja jätta?

Müügile vähese mõjuga tegevused nt rohemärgised. CO2 jalajälje arvutsed,
ümbrikupalga kampaaniad jms.

Ma ei tea, kas meie ettepanekuid jõutakse  või plaanitakse arvesse võtta.
Minu kolleegid on juhtinud tähelepanu nõrkadele kohtadele selles
dokumendis ja ma pidasin oma kohuseks need ministeeriumile esitada, et
vältida hilisemaid arusaamatusi kommentaarides.

Kui saan kuidagi veel toetada strateegia arendamist ja tegevuste
kirjeldamist, siis palun anna sellest lahkesti teada.

Soovin edu ja elamusi tegevuskava elluviimisel ning liiduga loodame selles
kindlasti kaasa lüüa, kui võimalus antakse.

Meeldivat päevajätku!

Jüri Kriisemann

SA Tallinna Teletorn juhataja,

Suuratraktsioonide Liidu juhatuse liige

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Wednesday, September 24, 2025 4:49 PM
To: Riigimetsa Majandamise Keskus < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; AS
Tallinna Lennujaam < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Eesti Turismi- ja Reisifirmade Liit <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; MTÜ Maakondlikud Arenduskeskused <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Eesti Hotellide
ja Restoranide Liit < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Eesti
Konverentsibüroo < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; MTÜ Eesti Maaturism
< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Eesti Spaaliit <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; MTÜ Eesti
Loodusturismi Ühing < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; MTÜ Eesti Peakokkade Ühendus <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Eesti Sommeljeede Assotsiatsioon <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Eesti Giidide Liit <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Sihtasutus Kutsekoda < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Jüri Kriisemann <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Tallinna sihtkoha juhtimise organisatsioon <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Pärnu
sihtkoha juhtimise organisatsioon < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Harju-, Rapla-, Läänemaa sihtkoha juhtimise
organisatsioon < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Lõuna-Eesti sihtkoha juhtimise organisatsioon <
<mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Kesk-Eesti sihtkoha juhtimise
organisatsioon < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Saarte sihtkoha juhtimise organisatsioon <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Virumaa
sihtkoha juhtimise organisatsioon < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu kooskõlastamine

 <mailto:[email-masked]> [email-masked] saada teile sageli
meilisõnumeid.  <https://aka.ms/LearnAboutSenderIdentification> Lugege
täpsemat teavet selle kohta, miks see on oluline

See e-kiri on väliselt saatjalt.

Tere!

Teile on saadetud dokumendihaldussüsteemi Delta kaudu dokument.

Pealkiri: Turismitegevuskava 2026–2029 eelnõu kooskõlastamine

Registreerimise kuupäev: 24.09.2025

Registreerimise number: 10-1/3347-1.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
625 6342
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.mkm.ee> http://www.mkm.ee