Subject: FW: Eesti Kohtupsühhiaatria ja Kohtupsühholoogia Ühingu pöördumine
From: "Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 27 Apr 2026 09:50:34 +0300

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Monday, April 27, 2026 9:37 AM
To: Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI <[email-masked]>
Subject: Eesti Kohtupsühhiaatria ja Kohtupsühholoogia Ühingu pöördumine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta

Justiitsministeeriumis 26. märtsil 2026 toimunud Eesti Kohtuekspertiisi 
Instituudi algatatud koosolekul tõdeti, et kohtupsühhiaatria 
ja -psühholoogia ekspertiisi valdkond on kriisis, millest  tulenevalt on 
häiritud kohtute töö ja menetlusajad on pikad.

Valdkond seisab silmitsi tõsiste probleemide ja väljakutsetega – 
ekspertiiside maht kasvab,

kvalifitseeritud eksperte napib ning süsteemne väljaõpe ja järelkasv 
puuduvad.

Kuigi süüteoasjades tehtavate ekspertiiside tasu 2022.a. lõpus ühekordselt 
tõsteti, ei ole tasustamismudel jätkuvalt seotud töö tegeliku mahu ega 
eksperdi kvalifikatsiooniga. Praktikas tähendab see, et keerukate ja 
töömahukate kriminaalasjade puhul langeb eksperdi tunnitasu 
ebaproportsionaalselt madalale.

See ei toeta kvalifitseeritud spetsialistide kaasamist, ei motiveeri 
järelkasvu omandama sellekohaseid eriteadmisi ega taga eksperdiarvamuste 
kvaliteeti.

Eesti Kohtupsühhiaatria ja Kohtupsühholoogia Ühing (EKKÜ) on valmis omalt 
poolt aktiivselt panustama lahenduste väljatöötamisse ning suurendama oma 
panust ekspertide väljaõppesse ekspertiiside kättesaadavuse ja kvaliteedi 
parandamiseks.

Soovime arutada võimalusi, kuidas:

*	parandada valdkonna jätkusuutlikkust ja ekspertiiside kättesaadavust;
*	luua süsteemne väljaõpe ja tagada ekspertide järelkasv;
*	siduda ekspertiiside tasustamine eksperdi kutsealase kvalifikatsiooniga.

Eesti Kohtupsühhiaatria ja Kohtupsühholoogia Ühing (EKKÜ) soovib kohtuda 
Teiega, et arutada ekspertiisi valdkonna hetkeolukorda ning võimalikke 
lahendusi olukorra parandamiseks.

Loodame leida Teile sobiva aja kohtumiseks.

Lugupidamisega

Hanna Sova

juhatuse esimees

Eesti Kohtupsühhiaatria ja Kohtupsühholoogia Ühing (EKKÜ)