Subject: Taotlus selgituseks ja seadusemuudatuse kaalumiseks seoses sõiduki registreerimistasu tagastamise piiranguga
From: "Lasse Hurt" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Tue, 8 Jul 2025 13:40:57 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium,

Soovin pöörduda Teie poole murega, mis puudutab Eestis kehtivat sõiduki 
registreerimistasu tagastamise piirangut, täpsemalt Liiklusseaduse § 190 
punkt 27, mille kohaselt ei tagastata registreerimistasu, kui sõiduki 
esmaregistreerimisest mistahes riigis on möödunud rohkem kui 10 aastat.

See piirang tekitab reaalse ja põhjendamatu takistuse ettevõtjatele, kes 
tegelevad sõidukite impordi ja ekspordiga Euroopa Liidu siseselt. Toon ühe 
konkreetse näite:

2014. aasta Bentley Mulsanne, registreerimisnumbriga VI2, registreeriti 
Eestis ning eksporditi varsti pärast registreerimist.
Registreerimistasu oli 2771,30 €, mis jäi täielikult tagastamata üksnes 
seetõttu, et auto esmaregistreerimisest oli möödunud rohkem kui 10 aastat – 
kuigi sõiduk ei jäänud Eesti teedele ega põhjustanud kohalikke kulusid.

Selline regulatsioon:
• Karistab ajutist, juriidilistel eesmärkidel tehtavat registreerimist, mis 
on EL-sisese autokaubanduse osa;
• Soodustab sõidukite registreerimist teistes EL riikides, kus selliseid 
piiranguid ei ole (nt Leedu, Saksamaa);
• Ei ole proportsionaalne, sest ei arvesta, kas sõiduk jääb tegelikult Eesti 
teedele või mitte;
• Võib olla vastuolus Euroopa Liidu siseturu põhimõtetega, mis tagavad 
kaupade vaba liikumise ja ettevõtlusvabaduse.

Antud kontekstis ei ole üldse põhjendatud registreerimistasu kehtestamine 
sõidukitele, mille esmaregistreerimisest on möödunud üle 10 aasta, kui tasu 
ei tagastata ka selge ekspordijuhtumi korral. Sellisel juhul ei ole tegemist 
enam teekasutuse ega keskkonnamõju kompenseerimise loogikaga, vaid 
sisuliselt ühepoolse ja tagastamatu maksu kehtestamisega ka nendel juhtudel, 
kus Eesti ei saa auto kasutamisest mingeid halduslikke ega maksulisi 
tulusid.

Lisaks palume kaaluda võimalust, et:
• sõidukite müügiga tegelevatel juriidilistel isikutel (nt 
autokaubandusettevõtetel) oleks võimalik registreerimistasu maksmine edasi 
lükata kuni on selgunud, kas sõiduk jääb Eestisse või eksporditakse.
See muudaks süsteemi paindlikumaks ja ettevõtjatele õiglasemaks, ilma et see 
kahjustaks riigi eelarvehuve.

Palume Teilt vastuseid järgmistele küsimustele:
1. Milline on kehtiva piirangu eesmärk just eksporditavate sõidukite puhul?
2. Kas on plaanis muuta seadust või rakenduspraktikat, et ka vanemate autode 
puhul oleks teatud juhtudel (nt tõendatud eksport) võimalik taotleda 
registreerimistasu tagastamist?
3. Kas MKM kaaluks süsteemi täiustamist viisil, mis võimaldaks ettevõtetel 
registreerimistasu tasumist edasi lükata, et vältida põhjendamatut koormust 
lühiajaliste ja ekspordiks mõeldud tehingute korral?

Loodame konstruktiivset tagasisidet ja oleme valmis panustama lahenduse 
leidmisesse ettevõtjate ja riigi koostöös.

Lugupidamisega,

Best Regards / Parimat

Lasse Hurt
+372 5693 5035
Meistri 16 Tallinn
13517 Estonia
Autona OÜ
www.autona.ee