Subject: Kutse infoseminarile (29.07) ja sisendipalve: ELi heitkogustega kauplemise süsteemi ülevaatamise algatus
From: "Eliise Merila - KLIM" <[email-masked]>
Cc: "Laura Remmelgas - KLIM" <[email-masked]>, "Annika Varik - KLIM" <[email-masked]>, "annaliisa.villsaar" <[email-masked]>
Date: Fri, 24 Jul 2026 11:15:27 +0300

Hea koostööpartner!

17.07 avaldas Euroopa Komisjon heitkogustega kauplemise esimese süsteemi 
(HKS1, ing k ETS) ülevaatamise ettepaneku paketi, et viia HKSi 
õigusraamistik vastavusse hiljuti jõustunud 2040. aasta ELi 
kliimaeesmärgiga.

Algatusega vaadatakse muuhulgas üle HKS1 skoop ja heiteallikad, tasuta 
ühikute vähendamise tempo ja arvutusalused, HKS1 tulud ja nende jaotamine, 
sh seotud fondide tulevik ja uued rahastusallikad, tegeletakse CO2 ühikute 
arvu ja hinnakujundamise ülevaatamisega stabiliseerimise eesmärgil, 
käsitletakse ELi HKS1 süsteemi ja sarnaste rahvusvaheliste merendus- ja 
lennundussektori süsteemide koostoimet ning sektorites kestlike kütuste 
kasutuselevõtu toetamist, täpsustatakse süsiniku kogumise, kasutamise ja 
ladustamise​ reegleid, lihtsustatakse seire-, aruandlus- ja 
tõendamiskohustusi.

Paketis sisalduvate algatuste tekstid on kättesaadavad:

HKS direktiivi ülevaatamise ettepanek – 
<https://climate.ec.europa.eu/document/download/c0b4ca8e-0e12-4b4e-9976-98c0b4224410_en> 
https://climate.ec.europa.eu/document/download/c0b4ca8e-0e12-4b4e-9976-98c0b4224410_en

Monitoorimise, raporteerimise ja tõendamise määruse uuendamise ettepanek - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52026PC0620&qid=1784717905964> 
EUR-Lex - 52026PC0620 - EN - EUR-Lex

Võrdlusaluste (ing k benchmarks) arvestamise (2026-2030) uuendamise 
ettepanek - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52026PC0619&qid=1784717905964> 
EUR-Lex - 52026PC0619 - EN - EUR-Lex

Ülevaatliku kokkuvõtte algatuse sisust leiab manusest.

Komisjoni pressiteate leiab: 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_26_1596> 
Commission boosts Europe's competitiveness, decarbonisation and independence

Eesti esialgsed huvid algatuse läbirääkimistel on:

*	HKSi tasuta ühikute arvestuse ülevaatamine, et need ei väheneks 
ettevõtetele liiga kiires tempos ja neid eraldataks ka pärast 2040. aastat.*	Suurem 
hinnastabiilsus ja investeerimiskindlus.
*	Tagada Euroopa ja Eesti tööstuse konkurentsivõime üleminekuperioodil.*	Vähendada 
ettevõtete ja liikmesriikide halduskoormust.*	Tunnustada 
ja õiglaselt kohelda liikmesriike ning ettevõtteid, kes on juba varakult 
heitmeid vähendanud.*	Säilitada 
liikmesriikide paindlikkus HKSi tulude kasutamisel vastavalt riiklikele 
vajadustele.*	Tagada, 
et HKS toetaks jätkuvalt kulutõhusat heitmete vähendamist ning Euroopa 
majanduse pikaajalist vastupidavust ja konkurentsivõimet.*	Seista 
merenduse-HKSis jääklassi laevade erandi jätkumise eest ning laiendada seda 
navigatsioonile.*	Toetame 
toetusmeetmete väljatöötamist ja rakendamist keskkonnasõbralikumate 
merenduskütuste kasutuselevõtu soodustamiseks.
*	ELi ja rahvusvaheliste süsteemide selge ja koherentne koostoime, et 
vältida kattuvaid kohustusi ja topeltregulatsiooni.Ettepanekut arutatakse edasi liikmesriikide vahel ja Euroopa Parlamendis. 
Läbirääkimistega soovitakse jõuda lõpule suhteliselt kiiresti – juba 
käesoleva aasta detsembris on eesmärk jõuda liikmesriikide vahel 
ühispositsioonile, mille järel alustada trilooge Euroopa Parlamendiga.

Seetõttu oleme ettepaneku läbirääkimisteks koostamas tempokalt täpsemaid 
Eesti seisukohti, mille osas palume teie arvamusi ettepaneku kohta tähtajaga 
hiljemalt 19.08 ( <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked] ). Seisukohtadega on kavas jõuda 
Vabariigi Valitsuse istungile septembris.

Algatuse tutvustamiseks on Kliimaministeeriumil kavas korraldada ka 
infoseminar, mis toimub 29.07 kl 14 Teamsi vahendusel. Infoseminari 
kalendrikutse leiab manusest ning sellega on võimalik liituda ka otse 
järgneval lingil: 
<https://teams.microsoft.com/meet/34692724641934?p=6o0nWxsHZnOGykqrhP> 
https://teams.microsoft.com/meet/34692724641934?p=6o0nWxsHZnOGykqrhP

Lugupidamisega,

	Eliise Merila

EL teemade valdkonna juht | Välissuhete osakond

+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

 <https://kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

Koostöö. Vastutus. Austus. Areng. Tulemuslikkus.