Subject: FW: Eakas kukkus – kes tuleb appi?
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Mon, 7 Sep 2026 08:42:08 +0300

From: VeriRED <[email-masked]> 
Sent: Sunday, September 6, 2026 4:13 PM
To: Hanna Vseviov - SOM <[email-masked]>; Karmen Joller - SOM
<[email-masked]>
Subject: Eakas kukkus – kes tuleb appi?
Importance: High
 
	Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere!
 
Pöördun Teie poole seoses viimastel aegadel palju tähelepanu saanud
küsimusega – kes ja kuidas peaks abistama kodus kukkunud eakat inimest
olukorras, kus inimene ei vaja tingimata erakorralist meditsiiniabi, kuid
ei ole võimeline iseseisvalt püsti tõusma.
Selle teema ümber on tekkinud palju arutelu ning vastutuse jagunemine
politsei-, tervishoiu-, pääste- ja sotsiaalsüsteemi vahel ei ole praktikas
alati üheselt selge. Lõpptulemusena võib kõige keerulisemasse olukorda
jääda eakas inimene ise ning tema lähedased.
Soovin pakkuda välja praktilise lahenduse.
Mul on olemas vajalikud teadmised, kogemus ja varustus, et luua 24/7
valmisolekus reageerimisteenus, mis oleks suunatud just selliste
olukordade lahendamisele. Teenust oleks võimalik pakkuda Virumaal ning
osaliselt Harjumaal ja seda saaksid kasutada piirkonna kohalikud
omavalitsused.
Teenuse keskmes oleks 1–2-liikmeline reageerimisbrigaad, kes saab
väljakutse korral minna inimese koju, hinnata olukorda ning abistada
kukkunud inimese ohutult üles. Oluline on seejuures, et tegemist ei oleks
pelgalt inimese püstitõstmise teenusega.
Brigaadil oleks pädevus märgata ja hinnata ka tervislikke ning
sotsiaalseid ohutegureid. Kui olukord vajab meditsiinilist sekkumist,
tuleb kaasata vastav abi. Samuti saab kodus märgata probleeme, mis võivad
põhjustada järgmise kukkumise – näiteks ebasobiv kodukeskkond,
abivahendite vajadus või muud asjaolud, millele saab koostöös kohaliku
omavalitsuse ja sotsiaaltöötajatega ennetavalt reageerida.
Seega võiks ühe väljakutse tulemus olla lisaks inimese abistamisele ka
järgmise kukkumise või tõsisema tagajärje ennetamine.
Minu eesmärk ei ole võtta üle kiirabi, pääste või kohaliku omavalitsuse
ülesandeid. Lahendus täidaks nende süsteemide vahele jäävat praktilist
vajadust ning annaks kohalikele omavalitsustele võimaluse selline teenus
oma piirkonnas sisse osta.
Usun, et selle asemel, et otsida pikalt vastust küsimusele, kelle
ülesanne peaks kukkunud eaka abistamine olema, tasuks proovida toimivat
lahendust reaalses keskkonnas.
Olen valmis oma kontseptsiooni, töökorraldust, vajalikku varustust ja
võimalikku koostöömudelit lähemalt tutvustama. Minu ettepanek oleks
kohtuda ning arutada, kas sellist teenust oleks võimalik koostöös kohalike
omavalitsustega pilootprojektina rakendada.
 
Lugupidamisega,
Mikk Orasmaa

e-mail: [email-masked]

tel: +372 59 110 112

www.verired.ee

facebook.com/veriredesmaabi