Subject: Seisukoht kofeiinipatjade reguleerimise kohta tubakaseaduses
From: "ubin" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 14:44:09 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud sotsiaalministeerium

Soovime juhtida tähelepanu kehtiva tubakaseaduse regulatsioonile, mille 
kohaselt on kehtestatud kofeiinipatjadele e-kaubanduse keeld põhjusel, et 
need imiteerivad nikotiinipatjade kasutamist.

Leiame, et selline lähenemine ei ole põhjendatud ega proportsionaalne.

Kofeiinipadjad ei sisalda tubakat ega nikotiini, nende toimeaine on 
kofeiin – laialdaselt kasutatav aine, mida leidub näiteks kohvis, tees, 
energiajookides ja mitmetes toidulisandites. Asjaolu, et toodet kasutatakse 
huule all, ei muuda seda tubaka- ega nikotiinitooteks.

Kui sellist põhimõtet rakendada laiemalt, võiks piirata ka mitmeid teisi 
seaduslikke tooteid, mis oma välimuse või kasutusviisi poolest meenutavad 
reguleeritud tooteid, kuid ei sisalda samu toimeaineid ega kujuta endast 
samasuguseid riske. Ettevõte oli loodud eesmärgil aitamaks inimesi lahti 
saada nikotiinisõltuvusest- nikotiini tarbimine on läbivaks probleemiks 
Eestis ning see on statistilisest tõusutrendis. Antud toode on suunatud 
eelkõige 18+ vanusegrupile, et aidata vabaneda tubakasõltuvusest.

Kofeiinipatjade keelustamine piirab põhjendamatult ettevõtlusvabadust ja 
tarbijate valikuvõimalusi ning  vähendab innovatsiooni toidulisandite ja 
alternatiivsete toodete turul. Samuti puuduvad tõendid, et kofeiinipatjade 
olemasolu iseenesest suurendaks tubaka- või nikotiinitoodete tarvitamist.

Kofeiinipatju ei peaks käsitlema toodetena, mis üksnes kasutusviisi tõttu 
kuuluvad tubakaseaduse piirangute alla. Kui toode ei sisalda tubakat ega 
nikotiini, peaks selle reguleerimine toimuma teiste asjakohaste õigusaktide 
alusel, mitte tubakaseaduse kaudu.

Samuti palume võimaldada kofeiinipatjade müük e-kaubanduses samadel 
tingimustel nagu teiste seaduslike kofeiini sisaldavate toodete puhul. 
Vajadusekorral saab kohaldada asjakohaseid märgistamise ja tarbijakaitse 
nõudeid, kuid täielik müügikeeld ei ole eesmärgi saavutamiseks vajalik ega 
proportsionaalne.

Loodame, et seadusandja hindab kehtiva regulatsiooni mõju ning kaalub 
muudatusi, mis eristavad selgelt tubaka- ja nikotiinitooteid toodetest, mis 
neid üksnes kasutusviisi poolest meenutavad.

Lugupidamisega

UBIN

55612562