Subject: Alaealiste töötamise toetamine
From: "Ulla Saar - MKM" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Õiguskantsleri Kantselei - OKK <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: Triin Laasi-Õige - HTM <[email-masked]>, "Gert Tiivas" <[email-masked]>, "Kaire Saarep" <[email-masked]>, "Heidi Paabort - MKM" <[email-masked]>, "Seili Suder - MKM" <[email-masked]>
Date: Wed, 8 Oct 2025 15:03:16 +0300

Tere

Seoses tänavu 1. septembril jõustunud haridusseaduse muudatusega, millega
tõsteti õppimiskohustuse iga 18. eluaastani, hakkas ka 15–17-aastastele
põhikooli lõpetanud alaealistele kehtima tööaja piirang, mis lubab neil
teha tööd 2-3 tundi päevas ja 12 tundi nädalas (või graafikuga töö puhul
nt 6h + 6h kahel päeval nädalas). Kuna teema sai avalikkuses palju
vastukaja, siis tegi ministeerium täna riigikogule ettepaneku pöörata
regulatsioon tagasi ehk lubada põhikooli lõpetanutel ka edaspidi käia
kooli kõrvalt rohkem tööl nagu varem. Muudatus liidetakse riigikogus
menetluses oleva nn muutuvtundide eelnõu juurde (602 SE).

Muudatuse tulemusel võivad põhikooli lõpetanud 15–17-aastased lapsed soovi
korral ja seadusliku esindaja nõusolekul töötada kooli kõrvalt kuni
täistööajaga. Lapse esimene töö on ikkagi kool ja soovime, et kõik lapsed
saaksid vähemalt gümnaasiumi- või kutsekeskhariduse. Kuid kui on võimekad
noored, kes suudavad kooli kõrvalt ka tööd teha ja see ei kahjusta kuidagi
õppetulemusi, siis vana regulatsiooni tagasitoomine annab selle võimaluse.

Küsimuste korral kirjutage julgelt.

Riigikogule läinud muudatusettepanek tervikuna on toodud alljärgnevalt:

1.	Täiendada eelnõu § 1 uue punktiga 1 (järgnevate p-de numeratsioon
muutub) järgmises sõnastuses:

1) paragrahvi 7 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses:

„(11) Õppimiskohustuslik töötaja käesoleva seaduse tähenduses on alaealine
kuni põhihariduse omandamiseni või 17-aastaseks saamiseni.“;

Selgitus: muudatusettepaneku eesmärk on võimaldada põhikooli lõpetanud
15–16-aastasel või 17-aastaseks saanud alaealisel soovi korral ja
seadusliku esindaja nõusolekul töötada täistööajaga, st 8 tundi päevas ja
40 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul.

Muudatusettepaneku esitamine on tingitud Eesti Vabariigi haridusseaduse
muudatustest, millega muudeti koolikohustus õppimiskohustuseks ning
tõsteti õppimiskohustuse iga, mille tulemusena hakkasid ka põhikooli
lõpetanud 15–17-aastastele alaealistele kehtima õppimiskohustuslikele
alaealistele kohalduvad tööaja piirangud. See tähendab, et kehtiva õiguse
kohaselt võib põhikooli lõpetanu õppeveerandi jooksul töötada üksnes kuni
2 tundi päevas ja 12 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul (TLS-i § 43
lõige 4 punkt 3). Seega tulenevalt õppimiskohustusega seonduvatest
muudatustest on praeguseks muutunud see, kui palju 15–17-aastased
alaealised töötada saavad. See olukord erineb varasemast, mil põhikooli
lõpetanud või 17-aastaseks saanud noorel oli võimalik töötada
täistööajaga. Nii tööandjad kui ka mitmed keskkooliõpilased on pöördunud
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi poole sooviga taastada endine
olukord.

Samuti on muudatusettepaneku eesmärk vähendada ohtu, et tööandjad hakkavad
õppimiskohustuse ea tõstmise tõttu kasutama alaealiste töölevõtmisel
teenuse osutamise lepinguid (käsundus- või töövõtulepinguid), mis ei taga
tööd tegevatele alaealistele piisavaid sotsiaalseid tagatisi ja vajalikku
tööalast kaitset. Näiteks ei ole teenuse osutamise lepingute puhul
reguleeritud töö- ja puhkeaeg, puhkus, miinimumtöötasu, töölepingu
ülesütlemine, sh etteteatamistähtajad ja hüvitised.

2.	Täiendada eelnõu § 1 uue punktiga 2 järgmises sõnastuses:

2) paragrahvi 7 lõike 4 esimeses lauses asendatakse tekstiosa
„13–14-aastase alaealisega või 15–17-aastase“ tekstiosaga „vähemalt
13-aastase“;

Selgitus: muudatusettepaneku eesmärk on lihtsustada sätte sõnastust ning
vältida kahe vanuserühma tarbetut eristamist, millega muutub kõnealune
säte lühemaks ja selgemaks. Muudatus ei too kaasa sisulisi muudatusi, st
ka edaspidi võib tööandja sõlmida töölepingu nii 13–14-aastase alaealise
kui ka 15–17-aastase õppimiskohustusliku alaealisega üksnes kerge töö
tegemiseks.

3.	Täiendada eelnõu § 1 uue punktiga 4 järgmises sõnastuses:

4) paragrahvi 43 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„(4) Kui tööandja ja töötaja ei ole kokku leppinud lühemas tööajas, on
täistööaeg (lühendatud täistööaeg):

1) 7–12-aastasel – 2 tundi koolipäevas, 5 tundi koolivälisel päeval, kuid
mitte üle 12 tunni seitsmepäevase ajavahemiku jooksul õppeveerandi kestel
väljaspool kooliaega ning 6 tundi päevas ja 30 tundi seitsmepäevase
ajavahemiku jooksul koolivaheajal;

2) 13–14-aastasel töötajal – 2 tundi koolipäevas, 7 tundi koolivälisel
päeval, kuid mitte üle 12 tunni seitsmepäevase ajavahemiku jooksul
õppeveerandi kestel väljaspool kooliaega ning 7 tundi päevas ja 35 tundi
seitsmepäevase ajavahemiku jooksul koolivaheajal;

3) vähemalt 15-aastasel õppimiskohustuslikul töötajal – 2 tundi
koolipäevas, 8 tundi koolivälisel päeval, kuid mitte üle 12 tunni
seitsmepäevase ajavahemiku jooksul õppeveerandi kestel väljaspool
kooliaega ning 8 tundi päevas ja 40 tundi seitsmepäevase ajavahemiku
jooksul koolivaheajal.“;

4.	Täiendada eelnõu § 1 uue punktiga 5 järgmises sõnastuses:

5) paragrahvi 43 lõikes 42 asendatakse tekstiosa „3 tundi päevas ja 12
tundi“ tekstiosaga „3 tundi koolipäevas, kuid mitte üle 12 tunni“;

5.	Täiendada eelnõu uue § 1 punktiga 7 järgmise sõnastuses:

7) paragrahvi 51 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„(2) Tühine on kokkulepe, mille kohaselt:

1) 7–14-aastasele või vanemale õppimiskohustuslikule töötajale jääb
24-tunnise ajavahemiku jooksul vähem kui 14 tundi järjestikust puhkeaega;

2) 15–17-aastasele töötajale, kes ei ole õppimiskohustuslik, jääb
24-tunnise ajavahemiku jooksul vähem kui 12 tundi järjestikust
puhkeaega.“;

Selgitus (muudatusettepanekute punktid 3–5): muudatusettepanekute eesmärk
on viia TLS-i alaealiste töötajate tööaja ja igapäevase puhkeaja reeglid
vastavusse direktiivist 94/33 ja Euroopa sotsialahartast tulenevate
miinimumnõuetega. Muudatustega võimaldatakse 7–12-aastasel, 13–14-aastasel
ja vähemalt 15-aastasel õppimiskohustuslikel alaealisel töötada
koolivälisel päeval rohkem tunde kui koolipäeval vastavalt direktiivi
94/33 artikli 8 lõike 1 punktile b. Lisaks on 7–12-aastasel alaealisel
võimalik edaspidi töötada koolivaheajal kuni 6 tundi päevas ja 30 tundi
seitsmepäevase ajavahemiku jooksul senise 3 tunni ja 15 tunni asemel,
milleks annab võimaluse Euroopa Sotsiaalõiguste Komitee tõlgendus Euroopa
sotsiaalharta artikli 7 lõikele 1. Direktiivi 94/33 artikli 10 lõike 1
punkti a kohaselt tuleb 13–14-aastaste koolikohustuslike alaealiste puhul
tagada, et iga 24-tunnise ajavahemiku kohta on neil õigus saada 14 tunni
pikkune katkematu miinimumpuhkeaeg. Sama sätte punkti b kohaselt tuleb
liikmesriikidel võtta vajalikud meetmed tagamaks, et iga 24-tunnise
ajavahemiku kohta on 15–17-aastastel mittekoolikohustuslikel noortel õigus
saada 12 tunni pikkune katkematu miinimumpuhkeaeg. Eeltoodu on võetud
aluseks alaealiste töötajate igapäevast minimaalset puhkeaega reguleeriva
TLS-i § 51 lõike 2 kohta muudatusettepaneku esitamisel.

Parimatega

Ulla

	Ulla Saar
Töö- ja võrdsuspoliitika asekantsler
Tööala valdkond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 5919 8883  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn