Subject: Teabenõue põhiseaduskomisjoni 09.06.2026 istungil esitatud kodakondsusalaste väidete allikate kohta
From: "Vitalii Chyzhov" <[email-masked]>
To: "SiM info" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Jul 2026 14:56:50 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Lugupeetud Siseministeerium

Riigikogu põhiseaduskomisjoni 9. juuni 2026 istungi
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/4a6d175d-7c0c
-459b-884d-0f2c606aa4cc/> protokolli nr 173 päevakorrapunkti 2 kohaselt
esitasid siseminister Igor Taro ja Siseministeeriumi nõunik Siiri Leskov
arutelu käigus mitmeid faktilisi väiteid Ukraina kodakondsusest
vabastamise menetluste ja Eesti kodakondsuse tingimuslike otsuste kohta.

Palun väljastada avaliku teabe seaduse alusel olemasolevad dokumendid,
andmed ja allikad, millele nimetatud väited tuginesid.

1. Väide Ukraina kodakondsusest vabastamise peatamise kohta

Siseminister Igor Taro ütles protokolli kohaselt:

„Ukraina ei vabasta inimesi praegu kodakondsusest sõjaseisukorra tõttu,
kuid seda ei saa pidada püsivaks olukorraks.“

Siiri Leskov märkis:

„Ukrainas ei vabastata hetkel kodakondsusest sõjaolukorra tõttu, kuid
varasemalt ei ole Ukrainaga probleeme olnud.“

Palun väljastada:

1.	dokumendid ja allikad, mille alusel järeldati, et Ukraina ei
vabasta praegu inimesi kodakondsusest;
2.	dokumendid ja allikad, mille alusel seostati see olukord
sõjaseisukorra või sõjaolukorraga;
3.	Ukraina õigusaktid, ametlikud teated, diplomaatilised kirjad või
muud ametlikud allikad, millele Siseministeerium tugines;
4.	Eesti Välisministeeriumilt, Eesti saatkonnalt, Ukraina
ametiasutustelt või muudelt asutustelt saadud kirjavahetus või teave selle
küsimuse kohta;
5.	dokumenteeritud alus järeldusele, et olukord ei ole püsiv;
6.	dokumenteeritud alus järeldusele, et kodakondsusest vabastamine ei
ole võimatu ega perspektiivitu.

2. Väide varasema praktika kohta

Palun väljastada dokumendid ja statistika, millele tugines väide, et enne
sõja algust ei olnud Ukraina kodakondsusest vabastamisega probleeme.

Palun täpsustada:

1.	millist ajavahemikku hinnati;
2.	milliseid menetlusaegu või juhtumite arvu kasutati;
3.	kas analüüs hõlmas ainult lõpule viidud menetlusi või ka
pooleliolevaid ja tähtaja ületanud menetlusi;
4.	milline asutus need andmed koostas.

3. Tingimuslike kodakondsusotsuste statistika

Siiri Leskov ütles protokolli kohaselt, et aastas saab Eesti kodakondsuse
ligikaudu tuhat isikut, neist 300–400 on määratlemata kodakondsusega ning
ülejäänud saavad kodakondsuse tingimuslikult.

Palun väljastada:

1.	selle väite aluseks olnud statistilised tabelid või andmekogud;
2.	andmed aastate kaupa vähemalt 2016.–2025. aasta kohta;
3.	võimaluse korral jaotus varasema kodakondsuse riigi järgi;
4.	teave selle kohta, kui palju tingimuslikke otsuseid on praegu
jõustumata;
5.	teave selle kohta, kui paljud neist puudutavad Ukraina kodanikke.

4. Menetluste kestus

Siiri Leskov ütles, et varasemast kodakondsusest vabastamise menetlus võib
kesta mõnest kuust mitme aastani.

Palun väljastada:

1.	selle väite aluseks olnud statistika või analüüs;
2.	olemasolevad andmed menetluste keskmise, mediaanse ja maksimaalse
kestuse kohta;
3.	riikide kaupa koostatud andmed, kui need on olemas;
4.	andmed Ukraina kodanike menetluste kestuse kohta.

5. Õiguskantsleri arvamus

Siseminister viitas istungil Õiguskantsleri arvamusele, mille kohaselt
võib olukord olla taotlejale ebamugav, kuid ei ole vastuolus
põhiseadusega.

Palun:

1.	nimetada täpselt, millisele Õiguskantsleri dokumendile või
seisukohale minister viitas;
2.	esitada dokumendi kuupäev, number ja veebiviide;
3.	väljastada dokument, kui see ei ole avalikult kättesaadav;
4.	selgitada dokumenteeritud teabe põhjal, kas nimetatud arvamus
käsitles sama õiguslikku mudelit, mille esitasin põhiseaduskomisjonile,
sealhulgas mõistliku aja kriteeriumi ja taotlejast sõltumatut takistust.

6. Istungi ettevalmistamine

Palun väljastada Siseministeeriumis 9. juuni 2026 istungiks koostatud:

1.	kõnepunktid;
2.	memod;
3.	taustainfo;
4.	statistilised ülevaated;
5.	õiguslikud analüüsid;
6.	ametnikevaheline kirjavahetus, milles valmistati ette seisukoht
minu ettepaneku kohta;
7.	põhiseaduskomisjonile või selle ametnikele enne istungit saadetud
materjalid.

Isikuandmed ja muu piiratud juurdepääsuga teave võib dokumentidest enne
väljastamist kinni katta. Palun mitte keelduda kogu dokumendi
väljastamisest, kui juurdepääsupiirang puudutab ainult osa dokumendist.

Kui mõnda nimetatud dokumenti, statistikat või analüüsi ei ole olemas,
palun seda iga punkti kohta selgesõnaliselt kinnitada.

Palun edastada teave elektrooniliselt.

Lugupidamisega

Vitalii Chyzhov

juhatuse liige/CEO

Raadio Relax FM

 <http://www.relaxfm.ee/> www.relaxfm.ee

Tallinn - 88,3 FM

Tartu - 103,0 FM

Narva - 94,8 FM

Pärnu - 96,4 FM

Viljandi - 92,4 FM

Kagu-Eesti - 102,4 FM

Võru - 96,9 FM

Kuressaare - 92,6 FM