Subject: FW: Piiriala väljakutse Ida-Viru turismiettevõtete näitel
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Aug 2026 16:59:59 +0300

From: Kadri Jalonen <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Sent: Wednesday, June 17, 2026 3:39 PM
To: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Piiriala väljakutse Ida-Viru turismiettevõtete näitel

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Kristiina!

Suur tänu, et meie peale mõtled!

Meil oli aasta alguses ettevõtetega üsna põhjalik arutelu.

1 oluline asjaolu on, et meie hinnangul on piirialad uues ja halvas
positsioonis ka pärast sõja lõppu.

Millised probleemid on prognoositavad tulevikus?

Võtsime teemaks tuleviku, et saaksime aru mis seisus enam-vähem oleme.
Selgus, et keegi ei arva, et 2019 aasta tuleb pärast sõda tagasi. Üldine
arvamus oli, et pigem jääme aastakümneteks vaenuliku Venemaa piiriks.
Venemaa on vaesunud ja vaesub veelgi. Eeldatavasti tsementeerub (võimalik
uus Põhja-Korea). Võimalik uus raudne eesriie. Sellest tulenevalt tulebki
perspektiivi vaadata.

Mida probleemide lahenduseks vaja oleks?

*	Tekib oluline turutõrge, mida oma jõududega ei saa lahendada

*	Kõige olulisem on ligipääsetavus ja uued ühendused põhi-lõuna.
Oleme nüüd tupiktee. Turist liigub sinna kuhu tal on hea juurdepääs.
Ida-Viru puhul oleks vaja luua laevaühendus ja parandada rongiühendust.

Eriti oluline on lõuna-põhja suunalise transpordikoridori loomine nüüd kus
ida-lääne koridor enam ei toimi (Sillamäe-Kotka laevaliini taastamine).
Ligipääsetavus on a ja o sest loob tingimused ettevõtlusele aga liiga suur
investeering ning võimalik vaid riigi/EL toel.

*	Maine- seda ei suuda siin vaenulikul piiril keegi omal jõul üleval
hoida ja vaja on lisaraha turundusse. Toetus suursündmustele.

*	Tekib ebasoodus keskkond VKEdele, ettevõtjatele on raha siin
kallim. Toetus ettevõtetele, VKEdele (et alates 2019 majandustasemest
kogumüügini jõuaks tagasi)
*	NB!omafin. peab olema piiri ääres oluliselt väiksem.

Tervitades,

Kadri Jalonen

Ida-Viru turismikoordinaator

+372 517 4236

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.ivek.ee/> www.ivek.ee

SA Ida-Viru Ettevõtluskeskus
Keskväljak 4, 41531 Jõhvi

 <https://idaviru.ee/>  <https://ivek.ee/>
<https://www.arenduskeskused.ee/>