Subject: Avalikes huvides kinnisasjade omandamisel kasutatav maade vahetamise praktika ja õiguslikud alused
From: Külmalätte Talu <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Wed, 8 Jul 2026 11:10:50 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Rahandusministeerium,

Pöördun Teie poole avaliku teabe seaduse alusel sooviga saada selgitusi 
riigi poolt avalikes huvides kinnisasjade omandamisel kasutatavate maade 
vahetamise võimaluste kohta.

Maa- ja Ruumiamet vastas minu teabenõudele, et alates 01.08.2008 ei 
kohaldata enam looduskaitseseaduses sätestatud maade vahetamise 
regulatsiooni ning looduskaitseliste piirangutega kinnisasju omandatakse 
üksnes looduskaitseseaduse § 20 alusel tasu eest.

Samas kinnitas Maa- ja Ruumiamet, et alates 2019. aastast on Rail Balticu ja 
Eesti Raudtee projektide raames sõlmitud 114 kinnisasjade vahetamise 
tehingut, mille käigus vahetati 114 eraomandis olevat kinnisasja 70 riigile 
kuuluva kinnisasja vastu avalikes huvides omandamise seaduse alusel.

Lisaks on Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus avalikult selgitanud, et 
Nursipalu harjutusvälja laiendamisel on maaomanikel võimalik valida rahalise 
hüvitise või riigile kuuluva asendusmaa vahel.

Sellest tulenevalt palun vastata järgmistele küsimustele.

1.	Kas Rahandusministeeriumi hinnangul on Eesti Vabariigil kehtiva õiguse 
alusel võimalik sõlmida kinnisasjade vahetamise lepinguid ka muudel juhtudel 
kui avalikes huvides omandamise seaduse alusel läbiviidavate projektide 
puhul?
2.	Kui vastus on jaatav, siis millised õigusaktid seda võimaldavad?
3.	Kas pärast 01.08.2008 on riik sõlminud kinnisasjade vahetamise lepinguid 
väljaspool Rail Balticu, Eesti Raudtee või teiste KAHOS-i alusel 
läbiviidavate projektide raames?
4.	Kui selliseid tehinguid on sõlmitud, siis palun märkida:

*	õiguslik alus;
*	riigiasutus;
*	tehingu eesmärk.

5.	Kas Rahandusministeeriumi hinnangul oleks kehtiv õiguslik raamistik 
piisav selleks, et riik saaks soovi korral pakkuda ka looduskaitseseaduse § 
20 alusel omandatavatele maaomanikele rahalise hüvitise alternatiivina 
riigile kuuluva asendusmaa?
6.	Kui see ei ole võimalik, siis palun selgitada, kas takistuseks on:

*	kehtiv seadus;
*	väljakujunenud halduspraktika;
*	Vabariigi Valitsuse poliitiline otsus;
*	muu põhjus.

Lugupidamisega,

Romek Luts

Külmalätte, Truuta küla,
Otepää vald, Valga 67302
Estonia

Mobile +372 52 05 882

Email: [email-masked] <mailto:[email-masked]>