Subject: Vs: (Sisendipalve 31.07) Reisijate pakett – Euroopa Komisjoni määruse ettepanek, mis käsitleb mitmeliigilist broneerimist
From: "Viktoria Sitnik - KLIM" <[email-masked]>
Cc: Enriko Laanemäe - KLIM <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 10:20:47 +0300

Tere

Kuna tähtaeg on juba selle nädala lõpus, siis igaks juhuks saadan 
meeldetuletuse.

Lugupidamisega,

	Viktoria Sitnik

nõunik | Välissuhete osakond

+372 6272324 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

www.kliimaministeerium.ee <https://kliimaministeerium.ee/>

Koostöö. Vastutus. Austus. Areng. Tulemuslikkus.

  _____

Saatja: Viktoria Sitnik - KLIM <[email-masked]>
Saadetud: teisipäev, 14. juuli 2026 14:45
Koopia: Eva Killar - KLIM <[email-masked]>; Enriko 
Laanemäe - KLIM <[email-masked]>
Teema: (Sisendipalve 31.07) Reisijate pakett – Euroopa Komisjoni määruse 
ettepanek, mis käsitleb mitmeliigilist broneerimist

Hea Koostööpartner,

Kirjutan seoses 
<https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/one-journey-one-ticket-full-rights-commission-simplifies-europe-wide-travel-booking-and-train-travel-2026-05-13_en> 
Reisijate paketiga (passenger package), mille Euroopa Komisjon avalikustas 
käesoleva aasta mais.
Kuna paketi üksikud algatused kuuluvad erinevate ministeeriumide 
vastutusalasse, võib tekkida segadust nende menetlemise ja koordineerimise 
osas. Seetõttu täpsustan, et pakett koosneb kolmest algatusest ja nende 
peavastutus on jaotatud järgmiselt:
1. Ettepanek COM(2026)231: Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus, mis 
käsitleb mitmeliigilist broneerimist ja millega tunnistatakse kehtetuks 
määrus (EÜ) nr 80/2009: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52026PC0231> 
eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52026PC0231
Peavastutaja: Kliimaministeerium
2. Ettepanek COM(2026)232: Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus, mis 
käsitleb rongipiletite müüki: COM(2026)232-Register of Commission Documents 
<https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2026)232&lang=en>
Peavastutaja: Regionaal- ja Põllumajandusministeerium
3. Ettepanek COM(2026)233: Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus, millega 
muudetakse määrust (EL) 2021/782 seoses ühtse piletiga reisijate 
kaitsega: EUR-Lex 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52026PC0233>  - 
52026PC0233 - EN -EUR-Lex
Peavastutaja: Regionaal- ja Põllumajandusministeerium

Oleme Kliimaministeeriumi poolt koostamas seisukohti 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52026PC0231> 
määruse ettepanekule COM(2026)231, mis käsitleb mitmeliigilist broneerimist.
Ettepaneku eesmärk on edendada avatud, läbipaistvat ja konkurentsipõhist 
reisiteenuste digitaalset turgu Euroopas ning muuta eri transpordiliike 
ühendavate reiside planeerimine ja ostmine reisijate jaoks lihtsamaks.
Selleks seatakse ettepanekuga mitmeliigilise liikuvuse digiteenuse (MDMS) 
osutajatele kohustus kuvada ja järjestada erinevate veoettevõtjate pakkumisi 
neutraalselt ja mittediskrimineerivalt. Näiteks peab MDMSi kasutajal olema 
võimalik järjestada pakkumisi hinna, sõiduaja, kasvuhoonegaaside heite (sh 
CO2-heite), väljumisaja, ümberistumiste ja ligipääsetavuse alusel.
Samuti kohaldub ettepanek ettevõtjalt ettevõtjale (B2B) pakutavate 
mitmeliigilise liikuvuse digiteenuste osutajatele, kes pakuvad veotooteid 
äriklientidele Euroopa Liidus või kelle pakutavad veoteenused toimuvad 
täielikult või osaliselt ELi territooriumil.
Ettepanekuga soovitakse tagada, et teenuseosutajate ja ärikasutajate 
vahelised lepingulised suhted oleksid samuti õiglased ja 
mittediskrimineerivad. Selleks soovitakse näiteks piirata võimalust 
kehtestada põhjendamatuid lepingutingimusi või takistada konkurentide 
teenuste kasutamist.
Ettepaneku regulatiivne rõhuasetus on eelkõige MDMSides juba kuvatavate või 
levitatavate piletitoodete neutraalsel ja mittediskrimineerival esitamisel 
ning lepingulise võrdsuse tagamisel. Ettepanek ei loo üldist kohustust, 
mille kohaselt peaksid kõik veoettevõtjad tegema oma piletitooted kõigile 
MDMSidele standardiseeritud tehniliste liideste kaudu kättesaadavaks. 
Seetõttu ei pruugi ettepanek iseenesest tagada piletitoodete laiemat avamist 
uutele või väiksematele MaaS- ja MDMS-teenusepakkujatele.
Kohaldamisala:
Ettepaneku I lisa sätestab künnised, mille alusel määratakse kindlaks, kas 
mitmeliigilise liikuvuse digiteenuse (MDMS) osutajal on märkimisväärne 
turuosa ELi tasandil (punkt 1) või liikmesriigi tasandil (punkt 2). Meile 
teadaolevalt ei tegutse Eestis praegu ühtegi ettevõtet, mis ulatuks 
ettepanekus seatud künnisteni.

Sisendipalve
Seisukohtade koostamiseks palume teie hinnangut:
1) Kas teie hinnangul on sellise määruse kehtestamine ELi tasandil vajalik? 
Kas Eesti või Euroopa Liidu reisiteenuste digitaalsel turul esineb 
probleeme, mille lahendamisele käesolev ettepanek võiks kaasa aidata?
2) Kas teie hinnangul tagavad olemasolevad turutingimused ja 
konkurentsiõiguslik raamistik juba praegu mittediskrimineerivad 
lepingusuhted MDMS-teenuse osutajate ja nende äriklientide vahel või on 
selle eesmärgi saavutamiseks vaja täiendavat regulatsiooni?
3) Samuti palume hinnata ettepanekuga kaasnevaid võimalikke riske ja 
halduskoormust.
Täiendavalt, kui leiate, et teil on algatusega suurem puutumus, siis palume 
hinnata ka:
4) Kas teie hinnangul on ettepaneku praegune fookus asjakohane? Kas teil on 
ettepanekule muudatus- või täiendusettepanekuid?
5) Kas teie hinnangul on ettepaneku ulatus piisav, kui see keskendub 
MDMSides juba olemasolevate piletitoodete neutraalse kuvamise ning õiglaste 
lepingutingimuste tagamisele. Või peaks määrus olema ambitsioonikam ja looma 
täiendavad eeldused piletitoodete tegelikuks avamiseks ning uute teenuste 
arenguks, näiteks kehtestades kohustuse teha piletitooted kättesaadavaks 
standardiseeritud tehniliste liideste kaudu?
6) Kas teie hinnangul tagaks ettepanek veoettevõtjatele ja vahendajatele 
võrdsed konkurentsitingimused või säiliksid turueelised eelkõige suurematel 
platvormidel, kelle käsutuses on juba olemasolevad lepingulised suhted, 
tehnilised liidestused ja tugev läbirääkimispositsioon? Milliseid 
täiendavaid meetmeid peaks määrus sisaldama, et toetada väiksemate ja 
innovaatiliste teenusepakkujate turuletulekut ning vähendada turule 
sisenemise tõkkeid?
Palume teil edastada oma hinnangud ja kommentaarid esitada hiljemalt 31.07 – 
mulle ( <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]) ning  Enriko Laanemäele ( 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]).
Täname ette!
Täiendavate küsimuste korral pöörduge julgelt.

Lugupidamisega,

	Viktoria Sitnik

nõunik | Välissuhete osakond

+372 6272324 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

www.kliimaministeerium.ee <https://kliimaministeerium.ee/>

Koostöö. Vastutus. Austus. Areng. Tulemuslikkus.