Subject: Õlletehase bussipeatusesse mummukivid ja suunakivid - toetusmeede Kliimaministeeriumist
From: "Kalev Eensaar" <[email-masked]>
To: "Margus Magus" <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Mon, 20 Oct 2025 16:12:56 +0300

Tere

Saku Vallavalitsus sai Kliimaministeeriumist kohalikele omavalitsustele
ühistranspordi ligipääsetavuse parandamise toetusmeetmest rahastust.

Toetusmeetmest saime rahastust 11340 Tallinn-Saku-Laagri tee ääres olevate
Õlletehase bussipeatuste parendamiseks.

Lõppraporti järgi tuleb meil kavandada mõlemasse Õlletehase peatustesse
reljeefse kiviga (mummukiviga) esiukse tähistuse kivid ning suunakivid
esiukseni (mõlemale pool mummukive).

Lisan manusesse lõppraporti kus punktis 4.1.1 on kirjeldatud bussipeatuste
parendamise vajadusi.

Lõppraporti järgi (punktide 4.1.1.8 ja 4.1.1.9) tuleb meil bussipeatustes
teha parendustöid järgmiselt:

1.	Esiukse tähistus

4.1.1.8 Kas ühissõiduki esiukse avanemise koht peatuse ootealal on
tähistatud hoiatava kombatava reljeefse teekattematerjaliga?

Ehitusmäärus: Ühissõiduki esiukse avanemise koht peatuse ootealal peab
olema tähistatud hoiatava kombatava reljeefse teekattematerjaliga.

Esiukse avanemise koha tähistamine on uus nõue ning bussipeatuste osas on
seda täidetud ainult 2% ulatuses ning seda esineb bussipeatuste osas
ainult Tartu kesklinna peatuste ja Pärnu Bussijaamas. Kokku on tähistatud
peatuseid 7.

Probleemiks on taktiilse tähistuse projekteerimise täpsete juhendite
puudumine, ehitusmäärus on oma sõnastuses väga üldine. Allpool näide 2019
aasta Mustakivi peatuse projektist, kus ca 20 meetri pikkune suunakivist
(triibukivi, 420x420 mm) rada pöörab 90 kraadi ja lõppeb 2x2 laotud
braikivide (mummukivide, 420x420 mm) alaga ca 1m2 ulatuses. Selline
taktiilse teekattematerjali paigaldamise lahendus on aluseks võetud
maksumuse arvutamisel.

Kohandustööd ja maksumus

Ühissõiduki esiukse avanemise koht peatuse ootealal on tähistatud hoiatava
kombatava reljeefse teekattematerjaliga. Mummukivi paigaldatakse bussi
esiukse koha tähistamiseks. Töö sisaldab kuni 1m² olemasoleva teekatte
eemaldamist, aluspõhja korrastamist/ valmistamist, kivide paigaldamist ja
järeltöid ning maksab ca 180 eurot (uue koefitsiendi järgi 246,6 eurot).
Hinnanguline maksumus võtab arvesse üksiktöö puhul kõrget üldkulu, kuid on
eeldatud, et mummukivi paigaldatakse koos suunakiviga (vt järgmine punkt).
Peatustes, kus on arvestatud ooteplatvormi rajamisega, ei ole eraldi
juurde arvutatud mummukivi paigaldamist, sest see on arvesse võetud juba
ooteplatvormi pinnakatte rajamise juures

2.	Suunakivi esiukseni

4.1.1.9 Kas esiukse avanemise kohani suunamiseks kasutatakse suunavat
kombatavat reljeefset teekattematerjali?

Ehitusmäärus: Esiukse avanemise kohani suunamiseks kasutatakse suunavat
kombatavat reljeefset teekattematerjali.

Kaardistatud peatustest on suunakiviks peetud Pärnu Bussijaama
linnaliinide peatuses olemasolevat taktiilset teekatet. Klassikalises
mõttes on tegemist mummukiviga, mis on laotud kõnnitee serva hoiatamaks
sõidutee ohu eest ning mida võib kasutada ka liikumissuuna määramisel,
siiski oleks korrektne kasutada triibulist suunakivi.

Suunakivi on kasutatud ka Tartu Kesklinna bussipeatustes, nii liikumise
suunamiseks, kui ka sõiduki esiukse peatumise koha tähistamiseks. Kuna aga
konkreetsed taktiilse teekatte paigaldamise reeglid puuduvad, siis
seetõttu esineb ka erinevaid lahendusi.

Kohandustööd ja maksumus

Hinnati esiukse avanemise kohani suunamiseks kasutatud kombatavat
reljeefset teekattematerjali. Nn suunakivi paigaldatakse tavaliselt alates
ooteplatvormi või peatuse ala servast kuni bussi esiukse kohta tähistava
mummukivi platsini. Töö mahuks on ühe peatuse kohta võetud 2 x 15 jm,
kokku ca 10 m² ja see sisaldab olemasoleva teekatte eemaldamist, aluspõhja
korrastamist/ valmistamist, suunakivide paigaldamist ning järeltöid.
Arvutatud maksumus on ca 180.- eurot /m² (Uue koefitsiendi järgi 246,6
eurot, ning mis teeb 10m2 kohta 2466 eurot). Antud hind võtab arvesse
üksiktöö puhul kõrget üldkulu. Peatustes, kus on arvestatud ooteplatvormi
rajamisega, ei ole eraldi juurde arvutatud mummukivi paigaldamist, sest
see on arvesse võetud juba ooteplatvormi pinnakatte rajamise juures.

Minu küsimused:

1.	Kuidas saame Õlletehase peatustesse mummukive ja suunakive
paigaldada? Milliseid lube on teilt selle töö tegemiseks vaja saada / mida
teile esitama peame?
2.	Kas meil on võimalik kasutada nn Mustakivi peatuse projekti
lahendust ja see lahendus kanda üks-ühele Õlletehase peatustesse või tuleb
Õlletehase peatustesse kivide paigalduseks uus projekt teha? Projekti
koostamiseks paraku Kliimaministeerium rahustust mitte ühelegi taotlejale
ei eralda/eraldanud.

Tööd tuleb teostada hiljemalt 31.12.2027

Lugupidamisega

KALEV EENSAAR / teedeinsener

Tel: +372 5340 9995
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Saku Vallavalitsus
 <http://www.sakuvald.ee/> www.sakuvald.ee