Subject: Ettepanek / küsimus
From: "Aleksandr Peet" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Sun, 26 Jul 2026 09:31:59 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud riigi eriplaneeringu koostajad,

Asukoha eelvaliku lähteseisukohtade ja KSH programmi materjalides on
märgitud, et tuumaelektrijaama rajamine võib mõjutada läheduses asuvate
kinnistute väärtust, sealhulgas elamu- ja puhkeotstarbeliste kinnistute
tajutavat turuväärtust.

Palun selgitada järgmisi küsimusi.

1.	Kas asukoha eelvaliku käigus hinnatakse erinevate
asukohavariantide mõju läheduses asuvate elamu- ja puhkeotstarbeliste
kinnistute turuväärtusele?
2.	Millise metoodika alusel sellist mõju hinnatakse ning kas saadud
tulemusi kasutatakse erinevate asukohavariantide võrdlemisel ja otsuse
tegemisel?
3.	Erinevalt tavapärastest taristuprojektidest (näiteks maantee või
raudtee), mille mõju kinnisvarale on valdavalt lokaalne, võib
tuumaelektrijaama mõju kinnisvaraturule ulatuda mitme kilomeetri
kaugusele. Kuidas on kavandatud sellise laiema mõjuala hindamine ning
milliste kriteeriumide alusel määratakse ala, mille piires kinnisvara
väärtuse võimalikku muutust analüüsitakse?
4.	Juhul kui riigi otsuse tulemusena väheneb oluliselt läheduses
asuvate kinnistute turuväärtus, kuigi kinnistut ei omandata ning sellele
ei seata otseseid kasutuspiiranguid, siis kas riik või arendaja näeb ette
sellise kahju hüvitamise või vabatahtliku väljaostu mehhanismi?
5.	Kui sellist mehhanismi ei kavandata, siis millisel õiguslikul ja
sisulisel alusel peetakse põhjendatuks, et avalikes huvides rajatava
riiklikult olulise taristu majanduslik mõju jääb üksnes nende
kinnistuomanike kanda, kelle vara väärtus võib projekti tõttu oluliselt
väheneda?

Palun käsitleda nimetatud küsimusi asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju
strateegilise hindamise käigus ning avalikustada vastav hindamismetoodika
ja järeldused.

Lugupidamisega

Aleksandr Peet

Vanemarst-õppejõud pediaatria erialal

SA Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastekliinik