Subject: Vs: Päring: AS Emajõe Veevärk puurkaevud-puuduv toiteala
From: "Aleksandra Rammul" <[email-masked]>
To: "Kai Kattai" <[email-masked]>
Date: Thu, 23 Apr 2026 14:42:29 +0300

Tere!

Sain vastuse Geoloogiateenistuselt. Kesk-Alam-Devoni põhjaveekogumi
kaevude puhul tuleb vaadata maapinnalt tulenevaid potentsiaalseid
reostuskoormusallikad, kui kaevud jäävad Kesk-Alam-Devoni veekompleksi või
Narva lademe avamusele (aluspõhja avamus D1tl, D2pr või D2nr).
Geoloogiateenistus on kinnitanud, et mitte ükski teie kaevudest ei jää
Kesk-Alam-Devoni või Narva lademe avamusel, need võib isoleeritud kaevude
hulka lugeda ja toitealaks pidada kogu põhjaveekogumit. Täiendasin
vastavalt tabeli.

Puurkaevu 25409 puhul on Geoloogiateenistuse sõnul toiteala arvutatud.
Ootame vastust Keskkonnaagentuurilt, miks seda ei ole või ei kuvata
Keskkonnaportaalis. Võtan teiega uuesti ühendust, kui saan vastuse.

Lugupidamisega

Aleksandra Rammul

peaspetsialist

keskkonnatervise osakond

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Aleksandra Rammul
Saatmisaeg: reede, 17. aprill 2026 12:33
Adressaat: 'Kai Kattai' <[email-masked]>
Teema: Vs: Päring: AS Emajõe Veevärk puurkaevud-puuduv toiteala

Tere!

Saadan vastused teie küsimustele:

1.	Tähtaeg on eelkõige indikatiivse tähendusega – käitleja jaoks
annab see orientiiri, mis ajaks võiks meede olla ellu viidud, ning neid
andmeid raporteeritakse ka Euroopa Liidule. Kõikide meetmete puhul on
peamine meetme rakendaja joogiveekäitleja. Meetmed, mis näevad ette
Keskkonnaameti või kohaliku omavalitsuse rolli, eeldavad üldjuhul, et
joogiveekäitleja võtab täiendavate juhiste saamiseks ühendust vastava
asutusega. Joogiveekäitleja seisukohalt  meede loetakse siiski täidetuks,
kui ta on täitnud oma vastutusalasse kuuluva osa.
2.	Kui tegemist on pideva või protsessipõhise tegevusega, võib
tähtajaks märkida riskihindamise kehtivuse lõpu ja rakendamise olekuks
valida „jooksvalt rakendatav“.  Seda oleks meil vaja süsteemis parandada,
et jooksvalt rakendatavatele meetmetele ei oleks tähtaja määramine
kohustuslik. Kui nimekirjas ei ole sobivat meedet, tuleks valida „Muu
ennetusmeede“ või „Muu leevendusmeede“ ning lisada täpsustusse meetme
kirjeldus.
3.	Riskijuhtimisel on kõige olulisem meetme tegelik rakendamine ja
selle efektiivsus. Tähtaja osas piiranguid ei ole – võite valida
realistliku ja teie olukorrale sobiva tähtaja.
4.	Kui meedet ei jõuta rakendada, tuleks see lisada ka järgmisse
riskihindamisse (riskihindamist tuleb uuendada iga kuue aasta tagant).
Seni, kuni joogivee kvaliteet vastab nõuetele, ei algatata selle tõttu
menetlust ega tehta ettekirjutust.
5.	Saadan lingi
<https://www.terviseamet.ee/sites/default/files/documents/2026-04/Joogivee
haarde%20valgalatoiteala%20riskihindamise%20juhend%20k%C3%A4itlejale%2006.
04.26.pdf> juhendile, kuhu on koondatud kogu teave riskihindamise ja
riskijuhtimise kohta, samuti põhja- ja pinnaveekogumite ülevaated,
sealhulgas looduslikud ohutegurid.
<https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/joogivee-ja-loodusliku-mineraa
lvee-kaitlemine#KTI> Joogivee ja loodusliku mineraalvee käitlemine |
Terviseamet

Lugupidamisega

Aleksandra Rammul

peaspetsialist

keskkonnatervise osakond

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Saatja: Kai Kattai <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: neljapäev, 16. aprill 2026 08:50
Adressaat: Aleksandra Rammul <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: RE: Päring: AS Emajõe Veevärk puurkaevud-puuduv toiteala

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Mul tekkisid mõned täpsustamist vajavad küsimused valgala/toiteala
riskihindamise kohta.

1.	Miks on vajalik määrata riskihindamise meetmetele konkreetsed
tähtajad, kui paljude meetmete olemus ei võimalda realistlikult
lõpptähtaega seada (nt pidevad või korduvad tegevused) ning riskihindamise
valikus sisaldub ka meetmeid, mida ei ole võimalik vee-ettevõttele
kohaldada, kuna nende rakendamine kuulub teiste organisatsioonide või
kohaliku omavalitsuse pädevusse? Meetmed on automaatselt rakendatud
veekäitlejale, konkreetne näide meetmevalikus “Ehitus- ja kasutusluba- ei
ole vee-ettevõtte pädevus” Seda ei saa automaatselt rakendada
veekäitlejale.
2.	Kuidas käsitleda meetmeid, mis on protsessipõhised (nt hoooldus,
järelevalve, koolitus, regulaarne kontroll)?
3.	Kas riskihindamise süsteem peaks keskenduma pigem meetme
efektiivsusele kui formaalsele tähtajale?
4.	Juhul kui riskihindamises on meetmele määratud tähtaeg, kuid
meedet ei ole selleks ajaks rakendatud, palume selgitada, millised
kohustused või tagajärjed sellest ettevõttele tulenevad.
5.	Kus ettevõtte saab infot, et hinnata ohuteguri olemasolu:  Kas
veekogumis esineb looduslikke ohutegureid, nagu geoloogilised tingimused,
mis võivad mõjutada vee kvaliteeti või liikumist? Sarnased küsimused on ka
teiste ohuteguritega.
6.	Palume selgitada, millistest allikatest on ettevõttel võimalik
saada vajalikku teavet ohutegurite olemasolu hindamiseks (nt looduslikud
ohutegurid, sealhulgas geoloogilised tingimused, mis võivad mõjutada vee
kvaliteeti või liikumist), arvestades, et mitmete riskihindamises toodud
ohutegurite osas ettevõttel vajalik info puudub.

Lugupidamisega

Kai Kattai

Spetsialist-kontroller

AS Emajõe Veevärk

tel: +372 53 84 0311 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked] |
<http://www.evv.ee/> www.evv.ee

"Vesi, looduse ilu"

From: Aleksandra Rammul < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Monday, April 13, 2026 12:00 PM
To: Kai Kattai < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Vs: Päring: AS Emajõe Veevärk puurkaevud-puuduv toiteala

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Vaatasin andmed üle ja lisasin iga kaevu juurde kommentaari.
Kesk-Alam-Devoni on Geoloogiateenistus (EGT) liigitanud sügavate
põhjaveekogumite hulka, kuna lõunaosas katavad seda Ülem- ja Kesk-Devoni
põhjaveekogumid ning veepidemed. Samas on osale kaevudele siiski
modelleeritud toitealad. Ma pean uurima EGT käest, kas teie kaevude puhul
on toiteala vajalik. Ühele maapinnalähedasele kaevule jäi tõepoolest
toiteala modelleerimata. Uurin samuti EGT käest põhjust. Teised kaevud on
sügavad või neile ei kehti riskihindamise kohustus (veevärgi tootmismahu
ja püsitarbijate tingimused täitmata).

Leidsin 2022. aasta veeseaduse seletuskirjast järgmise info toiteala
modelleerimise maksumuse kohta: kui käitleja rajab veevärgi (veevõtukoha)
peale direktiivi rakendamiseks tehtava töö tellimist, siis peab arvestama
suurusjärguga 1000–2000 eurot ühe veevärgi (ehk ühe veevõtukoha) kohta.
Toiteala määramise tööd saab teha hüdrogeoloogilise töö tegevusloaga
ettevõte või isik (keskmine tööks kuluv aeg 24 töötundi, keskmine
tunnihind 50 euro).

Ootame siiski kõigepealt ära EGT vastuse ja siis vaatame, kuidas edasi
tegutseda.

Lugupidamisega

Aleksandra Rammul

peaspetsialist

keskkonnatervise osakond

+372 5336 3792

 <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Kai Kattai < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 13. aprill 2026 10:59
Adressaat: Aleksandra Rammul < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: Päring: AS Emajõe Veevärk puurkaevud-puuduv toiteala

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Saadan Teile nimekirja telefoni teel kokkulepitud puurkaevudest, millele
ei ole hüdrogeoloogiliste uuringute abil toiteala modelleeritud.

Palun tagasisidet, mis põhjusel on nimetatud puurkaevud nimekirjast välja
jäänud.

Antud puurkaevud olid enne 2024. aastat keskkonnaloas ning nende veevõtt
ületas 10 m³ ööpäevas.

Samuti palume infot, milline on ligikaudne maksumus hüdrogeoloogilisele
uuringule, millega määratakse toiteala ulatus. Kaua uuring aega võtab?

Lugupidamisega

Kai Kattai

Spetsialist-kontroller

AS Emajõe Veevärk

tel: +372 53 84 0311 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked] |
<http://www.evv.ee/> www.evv.ee

"Vesi, looduse ilu"