Subject: Eesti HIV-positiivsete Võrgustiku (EHPV) avaldus!!!
From: "EHPV" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Anniki Lai - SOM" <[email-masked]>,Maarjo Mändmaa - SOM <[email-masked]>, "Latsin Alijev" <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Jun 2026 08:00:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Pöördumise nr 8764

01.06.2026

Eesti HIV-positiivsete Võrgustiku (EHPV) avaldus

Kellele: Eesti Vabariigi Valitsus

Koopia: Riigikogu sotsiaalkomisjon, Eesti Sotsiaalministeerium

5. juunil 2026 möödub 45 aastat HIV/AIDS-i epideemia esmakordsest ametlikust 
tunnustamisest. Vaatamata märkimisväärsele arengule ravi ja ennetuse 
valdkonnas ei ole HIV-epideemia lõppenud ning vajab jätkuvalt järjepidevat 
poliitilist, rahalist ja ühiskondlikku vastust.

Täna on Eesti jõudnud etappi, kus edasine areng ei sõltu enam niivõrd 
meditsiiniliste vahendite olemasolust, vaid poliitilistest otsustest, 
rahastuse jätkusuutlikkusest ning riigi võimest säilitada rahvatervise 
infrastruktuuri.

Alates 2022. aastast tegutseb Eesti tõsise geopoliitilise kriisi 
tingimustes, mille on põhjustanud sõda Ukrainas. See on märkimisväärselt 
suurendanud koormust tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemile, samal ajal kui HIV-i 
ennetuse ja rahvatervise küsimused seisavad üha sagedamini silmitsi 
tähelepanu ja ressursside vähenemise riskiga.

Samas on Eesti taganud Ukrainast sunniviisiliselt saabunud inimestele 
ligipääsu ennetusele, testimisele ja ravile. See on olnud oluline osa 
rahvatervise kaitsmisest, nakkuste leviku ennetamisest ning humaansuse ja 
võrdse arstiabile ligipääsu põhimõtete säilitamisest.

Täna on aga kogukonnapõhised võtmeteenused ohus ebastabiilse ja 
projektipõhise rahastamise tõttu.

See toob kaasa:

*	võtmerühmade väiksema hõlmatuse;
*	HIV-i hilise avastamise sagenemise;
*	ennetustegevuse nõrgenemise;
*	tervishoiusüsteemi pikaajalise koormuse suurenemise;
*	stigma ja sotsiaalse tõrjutuse kasvu.

Rahvusvahelised andmed, sealhulgas ajakirja The Lancet HIV publikatsioonid, 
kinnitavad, et investeeringute vähendamine kogukonnapõhistesse teenustesse 
suurendab uute HIV-juhtude arvu ning vähendab riikliku HIV-vastase tegevuse 
tõhusust 
(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666776225000353).

Kogukondliku infrastruktuuri nõrgenemine tähendab:

*	ühe tõhusaima ennetusmehhanismi kaotamist;
*	tervishoiukulude pikaajalist kasvu;
*	sotsiaalse ebavõrdsuse süvenemist;
*	epideemia taaskasvu riski suurenemist.

Kogukonnapõhiste teenuste rahastamise vähendamine või ebastabiilsus kujutab 
endast strateegilist riski Eesti rahvatervisele.

ÜRO HIV/AIDS-i kõrgetasemelise kohtumise eel, mis toimub 22.–23. juunil 
2026, rõhutab rahvusvaheline kogukond: kogukondade poolt pakutavad teenused 
ei ole lisakulu, vaid tervishoiusüsteemi kriitiliselt oluline osa.

Eestil on olemas kõik kaasaegsed vahendid HIV-epideemia kontrolli all 
hoidmiseks:

*	tõhus ravi;
*	ligipääs testimisele;
*	kokkupuuteelse profülaktika (PrEP) võimalused;
*	tõenduspõhised ennetus- ja kahjude vähendamise mudelid;
*	professionaalsed kogukonnapõhised organisatsioonid.

Peamine risk seisneb täna poliitiliste ja rahaliste otsuste ebastabiilsuses.

Eesti HIV-positiivsete Võrgustiku (EHPV) jaoks algab see arutelu inimese 
õigusest reaalsele valikule HIV-i ennetamisel.

Ei ole olemas üht universaalset lähenemist, mis sobiks kõigile. Inimestel 
peab olema ligipääs erinevatele vahenditele ja teenustele:

*	testimisele;
*	ennetusele;
*	kahjude vähendamise programmidele;
*	nõustamisele;
*	seksuaal- ja vaimse tervise toetusele;
*	ravisüsteemis orienteerumise ja ravi toetamise teenustele.

Valik eksisteerib aga ainult siis, kui teenused on kättesaadavad, 
turvalised, konfidentsiaalsed ega ole seotud hirmu, stigma või 
hukkamõistuga.

Just seetõttu alustab Eesti HIV-positiivsete Võrgustik (EHPV) 2026. aastal — 
HIV-teema 45. aastapäeval — teavituskampaaniat sellest, milline näeb HIV-i 
ennetamine Eestis tegelikkuses välja.

Kampaania põhineb vestlustel kogukondade esindajate, ühiskondlike ja 
poliitiliste liidrite, spetsialistide ning professionaalidega, kes töötavad 
igapäevaselt HIV-valdkonnas.

Selle dialoogi raames räägime:

*	mida tuleb ümber hinnata;
*	mida tuleb taastada;
*	mida tuleb tugevdada,

et HIV-i ennetamine jääks reaalseks võimaluseks HIV-ist mõjutatud inimestele 
ka ebastabiilse rahastuse, kõrge stigma ja jätkuvate humanitaarkriiside 
tingimustes.

Pöördume Eesti Vabariigi Valitsuse poole üleskutsega:

*	tagada kogukonnapõhiste teenuste jätkusuutlik riiklik rahastamine;
*	rakendada pikaajalised sotsiaalse lepingustamise mehhanismid;
*	võtta vastu HIV-i ja kaasuvate haiguste strateegia aastateks 2026–2031;
*	laiendada ligipääsu PrEP-ile, testimisele ja enesetestimisele;
*	tugevdada integreeritud vastust HIV-ile, viirushepatiitidele ja 
humanitaarkriisidele;
*	tugevdada diskrimineerimisvastast poliitikat ning inimõiguste kaitset.

45 aastat hiljem on meil olemas teadmised, tehnoloogiad ja tõenduspõhine 
teadmine.

Kuid ainult poliitiline tahe määrab, kas epideemia püsib kontrolli all või 
toimub selle uus kasv.

Kogukonnad ei ole eelarverida, mida saab lihtsalt kustutada.

Need on jätkusuutliku HIV-vastase tegevuse alus ning osa riiklikust 
rahvatervise julgeolekust.

Lugupidamisega ja üleskutsega kiireteks tegudeks,

Latšin Alijev
Direktor
Eesti HIV-positiivsete Võrgustik (EHPV)
www.ehpv.ee <http://www.ehpv.ee>

Parimad soovid / Best regards,

EHPV meeskond

E-mail  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Mob +372 +372 5557 8131

Legal address Õismäe tee 36-8, 13511 Tallinn

Head office Uus-Sadama tn 21-303 Tallinn

www.ehpv.ee <http://www.ehpv.ee/>

www.facebook.com/ehpv.ee <http://www.facebook.com/ehpv.ee>