Subject: Selgituse taotlus
From: "Andres Metsoja" <[email-masked]>
To: Õiguskantsleri Kantselei - OKK <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Tue, 16 Jun 2026 12:26:50 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud õiguskantsler Ülle Madise

Palun hinnata Põhja-Pärnumaa Vallavolikogu töökorra § 8 lõigete 7 ja 8
kooskõla kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ning volikogu liikme
mandaadi teostamise põhimõtetega.

Töökorra § 6 lõike 1 kohaselt on volikogu liikmel õigus algatada volikogu
õigusakte. Samas sätestab töökorra § 8 lõige 7, et volikogu esimehel on
õigus eelnõud volikogu istungil arutelule mitte suunata, ning § 8 lõike 8
kohaselt loetakse eelnõu menetlusse võetuks alles siis, kui volikogu
esimees on kandnud selle volikogu päevakorda ja edastanud päevakorra
istungi kutsena.

Seega sõltub volikogu liikme algatatud eelnõu menetlusse võtmine ja
volikogu ette jõudmine volikogu esimehe otsusest. Kui volikogu esimees
otsustab eelnõu päevakorda mitte võtta, ei jõua see volikogu kui
kollegiaalse otsustusorgani arutelule ega hääletamisele.

Minu hinnangul ei ole tegemist üksnes volikogu töö korraldamise tehnilise
küsimusega, vaid sisulise otsustusõigusega selle üle, kas volikogu liikme
algatusõigus saab tegelikult realiseeruda. Selline regulatsioon võib muuta
volikogu liikme seadusest tuleneva algatusõiguse näiliseks ning anda
volikogu esimehele võimaluse takistada teiste volikogu liikmete algatatud
eelnõude menetlemist.

Palun hinnata:

1.	Kas volikogu liikme algatusõigusega on kooskõlas regulatsioon,
mille kohaselt eelnõu menetlusse võtmine sõltub volikogu esimehe otsusest.
2.	Kas volikogu esimehele võib anda õiguse jätta nõuetekohaselt
esitatud eelnõu volikogu päevakorda võtmata ja seeläbi takistada selle
arutamist volikogus.
3.	Kas töökorra § 8 lõigetes 7 ja 8 sätestatud regulatsioon on
kooskõlas kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ning kohaliku
omavalitsuse demokraatliku ja kollegiaalse juhtimise põhimõtetega.

Lugupidamisega

Andres Metsoja
Põhja-Pärnumaa Vallavolikogu liige