Subject: Muinsuskaitseameti infokiri 2026
From: <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Fri, 21 Aug 2026 12:09:04 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Hea mälestise või muinsuskaitsealal asuva hoone omanik!

Teie ees on muinsuskaitseameti 2026. aasta uudiskiri. Uudiskirja eesmärk on 
pakkuda mälestise omanikule kõige olulisemaid kultuuripärandi valdkonna 
uudiseid ning jagada praktilisi nõuandeid ja näpunäiteid pärandi 
igapäevaseks hooldamiseks, säilitamiseks ja restaureerimiseks.

Head lugemist!

Läheneb muinsuskaitseameti toetuste taotlemise tähtaeg

1. augustist kuni 30. septembrini on kõigil mälestiste ja muinsuskaitsealal 
asuvate hoonete omanikel ja valdajatel võimalik esitada taotlusi 
muinsuskaitseameti 2027. aasta tähtajalisse taotlusvooru. 
Muinsuskaitseametilt saab taotleda toetust nii mälestiste kui ka 
muinsuskaitsealadel asuvate hoonete korrastamiseks ja säilitamiseks. Riigi 
kaitse all oleva ehituspärandi toetamiseks on loodud kaks taotlusvooru, 
mille puhul on toetatavad tegevused, toetuste maht ja muud taotlemise 
tingimused vooruti erinevad. Infot toetuste kohta leiab 
<https://muinsuskaitseamet.ee/toetused/toetused-malestistele> 
muinsuskaitseameti kodulehelt. Alates 2026. aastast ei ole enam eraldi 
taotlusvooru omandireformi käigus tagastatud mälestiste jaoks.

Käesoleval aastal toetas muinsuskaitseamet mälestiste korrastamist 4,3 
miljoni euroga ning Ettevõtluse ja Innovatsiooni sihtasutus (EIS) 
muinsuskaitsealuste kortermajade renoveerimist 4,9 miljoni euroga.

Algavad muinsuskodude omanike teabepäevad

Alates 22. augustist kuni 19. septembrini korraldab muinsuskaitseamet 
muinsuskodude omanikele energiatõhususe parandamise teabepäevad. Teabepäevad 
toimuvad Võrus, Rebalas, Haapsalus, Lihulas, Jõelähtmel, Pärnus, 
Kuressaares, Tartus, Tallinnas, Valgas, Rakveres ja Viljandis.

Teabepäevad toimuvad ajalooliste hoonete energiatõhususe lahenduste 
väljatöötamiseks ellu kutsutud LIFE heritageHOME ehk muinsusKODU projekti 
raames. Lisaks renoveerimisele tutvustatakse teabepäevadel sügisel valmivat 
uut veebilehte „Muinsusmaja renoveerimine“, mis koondab kõikvõimalikku 
informatsiooni ja digitaalset materjali muinsusmaja renoveerimise kohta ning 
annab juhiseid protsessi samm-sammuliseks läbimiseks.

Teabepäevade kohta leiab rohkem infot lehel 
<https://muinsuskaitseamet.ee/vali-mind> muinsuskaitseamet.ee/valimind. 
HeritageHOME projekti kohta saab lugeda kultuuriministeeriumi 
<https://kul.ee/heritagehome> kodulehelt.

Ehitismälestiste andmed saavad kaardil täpsemaks

Koostöös Maa- ja Ruumiametiga on osad ehitismälestised saanud geoportaalis 
täpsema tähistuse. Andmekvaliteedi parandamise eesmärgil tähistatakse 
järjepidevalt kaitse all olevaid hooneid kaardil pindobjektidena. See on 
eriti oluline mitmes järgus ehitatud hoonekomplekside puhul, millest mõni 
osa ei pruugi olla mälestisena kaitse all.

Tähistus kaardil lähtub Eesti Topograafilise Andmekogu ruumikujudest. Töö 
mälestiste ja nende kaitsevööndite täpsustamisega jätkub mälestiste 
nimekirja korrastamise käigus. Mälestised on tähistatud Maa- ja Ruumiameti 
geoportaali  <https://xgis.maaamet.ee/xgis2/page/app/kultuurimalestised> 
kultuurimälestiste rakenduses. Kui märkate kaardil vigu, siis palun võtke 
ühendust kartograafianõunik Annika Ülejõega.

Mõisapärand läbib väärtuspõhise hindamise

Viimase aasta jooksul on muinsuskaitseamet viinud viies maakonnas läbi 
mõisapärandi väärtuspõhist hindamist mälestiste nimekirja korrigeerimiseks. 
Ameti ehituspärandi ja nõustamisosakonna spetsialistidest moodustatud 
töögrupp on praeguseks läbi vaadanud üle 500 mõisamälestise Jõgeva-, Pärnu-, 
Lääne-, Hiiu- ja Saaremaal.

Hindamise tulemusel on tehtud ettepanekuid eemaldada nimekirjast hooneid ja 
parke, mille ajalooline substants on hävinud või väärtus oluliselt 
kahanenud. Sügisel tutvustatakse tulemusi kõikidele mõisapärandi omanikele 
ja partneritele, lõplikud otsused tehakse koostöös omanike, omavalitsuste ja 
huvigruppidega. Töö jätkub Tartu-, Valga-, Võru-, Viljandi- ja Põlvamaal.

Lisainfoks soovitame vaadata 9. juunil toimunud mõisapärandi väärtuspõhise 
hindamise  <https://www.youtube.com/playlist?list=PLKRtLKeTjtMs> veebinari.

Suvi on hoolduseks parim aeg

Suvi ja sügise algus on parim aeg vaadata üle oma hooned ja võtta ette 
hooldustööd – värvida, kittida, puhastada ja parandada. Muinsuskaitseameti 
kodulehel on 
<https://muinsuskaitseamet.ee/juhised-ja-opetused/juhised/restaureerimise-kasiraamat> 
restaureerimise käsiraamatusse koondatud praktilisi nõuandeid ja soovitusi 
traditsiooniliste ehitus-, viimistlus- ja korrastamisvõtete kohta. 
Projekteerijale ja ehitajale on abiks muinsuskaitseameti tellimusel välja 
töötatud arhitektuursete- ja insenerilahenduste joonised, mida saab kasutada 
eeskujuna.

Küsimustega pöördu oma maakonna nõuniku poole, kontaktid leiab ameti 
kodulehelt. Tallinnas, Tartus ja Narvas võta ühendust linna muinsuskaitse- 
või kultuuriväärtuste osakonnaga.

Mida veel suvel teha?

Suvelugemiseks sobib hästi 
<https://muinsuskaitseamet.ee/kultuuriparand-eestis/vaimuvara/trukised/aastaraamat-2025> 
„Muinsuskaitse aastaraamat 2025“. Raamatut saab osta ka Apollost ja Rahva 
Raamatust ning Eesti Arhitektuurimuuseumist.

Kui soovid rohkem teada Tartu rikkalikust arhitektuuri- ja kunstiajaloost 
kodunt lahkumata, tasub külastada veebilehte  <https://ajalooline.tartu.ee/> 
Ajalooline Tartu.

Alanud on kandidaatide esitamine 
<https://muinsuskaitseamet.ee/kultuuriparand-eestis/tunnustus/muinsuskaitseameti-aastaauhinnad> 
muinsuskaitseameti aastaauhindadele.

Miks ma selle infokirja sain?
Saite selle infokirja, kuna olete kultuurimälestise või muinsuskaitsealal 
asuva hoone omanik. Teie kontaktandmed on saadud rahvastikuregistrist ning 
neid kasutatakse käesoleva infokirja saatmiseks, et edastada teile kui 
omanikule muinsuskaitseameti ülesannete täitmisega seotud teavet, sealhulgas 
infot toetuste, nõustamisvõimaluste ning kultuuripärandi säilitamise ja 
korrastamise kohta. Kui te ei soovi edaspidi infokirja saada, siis palun 
saatke vastav teade [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> .

Nii käesoleva kui ka varasemad infokirjad leiab muinsuskaitseameti 
<https://muinsuskaitseamet.ee/kultuuriparand-eestis/malestised/ehitismalestised> 
kodulehelt.

Hoiame koos kultuuripärandit!