Subject: Pöördumise vorm (Sirli Stokkeby, Novarc Group AS)
From: <[email-masked]>
To: Päästeamet <[email-masked]>
Date: Mon, 1 Jun 2026 14:13:16 +0300

Tere

Sirli Stokkeby, Novarc Group AS on täitnud pöördumise vormi.

Teabenõude andmed

Asutus: Põhja Päästekeskus (Harju maakond, sh Tallinn)

Pöördumise sisu: Tere Olen projekteerimas lasteaia hoonet. Hoonele on vaja 
projekteerida varjend. Küsimusi tekitab varjendi asukoha valik. Arvestada 
tuleks, et tegemist on eelkooliealiste laste asutusega ning hoone asukohas 
on kõrge põhjavee tase. VV määrus nr. 50 sätestab järgmise: § 5. Varjendi 
asukoht ja projekteerimine (2) Varjendi projekteerimisel ja ehitamisel võib 
juhinduda asjakohasest Eesti, Euroopa või rahvusvahelisest standardist või 
juhendmaterjalist, kui käesoleva määruse nõuded on täidetud. (3) Varjendi 
rajamisel tuleb vältida varjendi võimalikku üleujutust ja liigniiskuse 
teket. § 11. Varjendi ruumid ja varustus (1) Varjendi projekteerimisel, 
ehitamisel ja varustamisel lähtutakse sellest, et varjendi eesmärgipärane 
kasutamine peab olema tagatud vähemalt kolm ööpäeva järjest. 1. Eestis 
puuduvad asjakohased standardid ja juhendmaterjalid. 2. Kui projekteerimisel 
aluseks võtta Soome Vabariigi S1 varjendi juhend RT 92-11173, siis see 
juhend tõlkeversioonis sätestab järgmist: „Varjend tuleks rajada keskmisest 
põhjavee tasemest kõrgemale. Kui varjend asub sellest madalamal, peab see 
olema varustatud kuivendusseadmetega. Vältida tuleks varjendi paigutamist 
madalamale kui üks meeter põhjavee tasemest.“ 3. Küsimused: 3.1 Kas Eestisse 
varjendit projekteerides ja aluseks võttes Soome nõudeid, tuleks lähtuda 
rangelt juhendis toodud nõudest, et varjendit ei tohi paigaldada madalamale 
kui 1m põhjavee tasemest (selliselt tõlgendatakse teadaolevalt seda nõuet 
Soomes)? Küsimus on tõstatunud asjaolust, et Tallinnas on paljudes 
piirkondades kõrge põhjavee tase ja sellise nõude järgmine ei luba 
varjendite rajamis nn. täiskeldrisse. Varjend tuleb rajada 
poolkeldrikorrusele (kõrge sokkel) või esimesele korrusele. Kui tuleb kinni 
pidada nõuest, et varjend peab olema põhjavee tasemest kõrgemal, siis tuleb 
varjendid suures osas rajada hoonete esimestele korrustele. Eestis 
vastuvõetud määruse nr. 50 § 5 lg 3 on väga üldsõnaline: „vältida varjendi 
võimalikku üleujutust ja liigniiskuse teket“. See ei anna insenerile mingit 
arvestatavat sisendit. Kui suur on inseneri otsustusruum selles osas, kui 
sügavale põhjavee tasemest alla poole varjend rajada? Või kui võtta 
projekteerimise aluseks Soome juhendid (kuna Eesti juhendeid ei ole üldse 
olemas), siis tuleb lähtuda konkreetselt sealsetest nõuetest. Sellisel juhul 
ei saa projekteerija hoone tellija, ka avaliku tellija, soovi, et varjend 
asuks hoone keldrikorrusel, arvesse võtta ja hoone tuleb ümber kujunada nii, 
et varjendi asukoha nõuded oleksid täidetud. 3.2 Millistele nõuetele peavad 
vastama kuivendusseadmed, kui varjendi asukoht madalamal kui põhjavee tase 
on lubatud? Kas passiivse kuivenduslahenduse projekteerimisel (näiteks 
kogumiskaev) saab aluseks võtta VV määrus nr. 50 § 11 lg 1 toodu, et 
varjendi eesmärgipärane kasutus peab olema tagatud kolm ööpäeva ning 
kogumiskaevu maht peaks sellel vastama. Pärast kolme ööpäeva peab olema 
võimalik kogumiskaev väljaspool varjendit asuva lahendusega tühjaks pumbata. 
3.3 Millises olukorras ja kahjustuste esinemisel peab varjend olema veel 
eesmärgipäraselt varjumiseks kasutatav? Täpsustan siia, et veekindla 
konsruktsiooni projekteerimine ja ehitamine ei ole probleem. Probleem tekib 
olukorras, kus välise mõju tõttu saab viga varjendi betoonkonstruktsioon ja 
tekivad praod, mille kaudu saab põhjavesi varjendisse lekkida. Kas ja kui 
kaua peab varjend olema sellises olukorras kasutatav. Kas kolm ööpäeva (VV 
määrkus nr. 50 § 11 lg 1)? 3.4 Milline ametiasutus hindab ehitusloa 
taotlemise protsessis projekteeritud varjendi vastavust kehtestatud 
nõuetele? Lugupidamisega Sirli Stokkeby Diplomeeritud ehitusinsener, tase 7 
Novarc Group AS

Teabenõudja kontaktandmed

Ees- ja perenimi / juriidilise isiku või asutuse nimi: Sirli Stokkeby, 
Novarc Group AS

Postiaadress:

E-post: [email-masked]

Telefoninumber 53433036

Teabenõude täitmise viis

Digitaalselt