Subject: Eesti HIV-positiivsete Võrgustiku pöördumine hepatiidivastase võitluse päeva puhul
From: "EHPV" <[email-masked]>
To: "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Info - SOM" <[email-masked]>, "Gerli Baida - SOM" <[email-masked]>,Kerli Reintamm-Guţan 1 - SOM <[email-masked]>, "Liis Paas - SOM" <[email-masked]>, "Gea Otsa - SOM" <[email-masked]>, "Latsin Alijev" <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 08:00:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud proua minister!

Minu nimi on Latšin Alijev, olen Eesti HIV-positiivsete Võrgustiku (EHPV) 
direktor ( <http://www.ehpv.ee> www.ehpv.ee).

28. juulil tähistatakse kogu maailmas ülemaailmset hepatiidipäeva. Selle 
tähtpäeva puhul pöördun Teie poole üleskutsega tugevdada Eestis riiklikke 
meetmeid viirushepatiitide ennetamiseks, diagnoosimiseks ja raviks.

Tänapäeval on viirushepatiidid jätkuvalt üks tõsisemaid ohte rahvatervisele. 
Maailma Terviseorganisatsiooni hinnangul elab kogu maailmas ligikaudu 300 
miljonit inimest kroonilise B- või C-viirushepatiidiga. Igal aastal sureb 
viirushepatiitidega seotud haigustesse ligikaudu 1,3 miljonit inimest. Samal 
ajal ei tea enamik inimesi oma diagnoosist pikka aega, kuna haigus kulgeb 
sageli ilma selgete sümptomiteta.

Viimase riikliku uuringu kohaselt on Eestis enam kui 18 000 inimesel olnud 
või on C-hepatiidi viirusinfektsioon ning ligikaudu 8100 inimest elab 
kroonilise C-hepatiidiga. Ilma õigeaegse avastamise ja ravita võib 
krooniline infektsioon põhjustada maksatsirroosi, maksavähki ja enneaegset 
surma. See põhjustab märkimisväärset koormust tervishoiusüsteemile, 
suurendab riiklikke kulusid ning mõjutab tugevalt peresid ja kogu ühiskonda.

Samas on olukorda võimalik muuta.

Tõhus vaktsiin kaitseb usaldusväärselt B-hepatiidi eest ning tänapäevased 
viirusevastased ravimid võimaldavad enamiku C-hepatiidi juhtudest täielikult 
välja ravida. Rahvusvahelised uuringud näitavad, et investeeringud 
ennetusse, testimisse ja õigeaegsesse ravisse ei ole üksnes tõhus viis 
rahvastiku tervise kaitsmiseks, vaid ka majanduslikult põhjendatud lahendus, 
mis aitab oluliselt vähendada tulevasi tervishoiukulusid.

Eestil on kõik võimalused anda oma panus Maailma Terviseorganisatsiooni 
ülemaailmse eesmärgi saavutamisse – kõrvaldada viirushepatiidid rahvatervise 
ohuna aastaks 2030. Selleks tuleb kõrvaldada olemasolevad takistused ning 
tagada kõigile võrdne juurdepääs ennetusele, diagnoosimisele ja ravile.

Seoses sellega kutsume Sotsiaalministeeriumi pöörama esmajärjekorras 
tähelepanu järgmistele valdkondadele:

*	suurendada elanikkonna ja otsustajate teadlikkust B- ja 
C-viirushepatiitide ennetamisest, diagnoosimisest ja ravist;
*	laiendada oluliselt testimise võimalusi nii tervishoiuasutustes kui ka 
kogukonnaorganisatsioonide kaudu;
*	tagada kättesaadavad, kvaliteetsed ja kaasaegsetel teadusandmetel 
põhinevad viirushepatiitide ennetus- ja raviteenused;
*	tagada C-hepatiidi ravi kõigile Eestis elavatele inimestele sõltumata 
ravikindlustuse olemasolust. C-viirushepatiidi ravi peab olema sama 
kättesaadav nagu HIV-ravi;
*	tugevdada meetmeid võitluseks stigma ja diskrimineerimise vastu, millega 
viirushepatiitidega elavad inimesed puutuvad kokku nii tervishoiusüsteemis 
kui ka ühiskonnas;
*	tugevdada koostööd kodanikuühiskonna organisatsioonide ja kogukondadega, 
kaasates neid viirushepatiitide ennetuse, testimise ja ravi programmide 
väljatöötamisse ning elluviimisse.

Loodame siiralt Teie toetusele ning oleme valmis konstruktiivseks koostööks 
ühise eesmärgi saavutamisel – muuta Eesti riigiks, kus viirushepatiidid ei 
kujuta enam rahvatervise ohtu.

Lugupidamisega

Latšin Alijev
Direktor
Eesti HIV-positiivsete Võrgustik (EHPV)
 <http://www.ehpv.ee> www.ehpv.ee

Parimad soovid / Best regards,

EHPV meeskond

E-mail  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Mob +372 +372 5557 8131

Legal address Õismäe tee 36-8, 13511 Tallinn

Head office Uus-Sadama tn 21-303 Tallinn

www.ehpv.ee <http://www.ehpv.ee/>

www.facebook.com/ehpv.ee <http://www.facebook.com/ehpv.ee>