Subject: Selgitustaotlus: VPTS § 184-1
From: "Kirsti Pent" <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Mon, 25 May 2026 14:54:15 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere
 
Palun vastavalt märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise ning
kollektiivse pöördumise esitamise seaduse §-le 3 Advokaadibüroo TEGOS
kliendi jaoks Rahandusministeeriumi seisukohta ja õigusalast selgitust
väärtpaberituru seaduse (VPTS) § 1841 lg 1 p-de 2 ja 3 ning lg 2 kohta. 
 
VPTS § § 1841 lg 1 p 2 loeb VPTS 20. peatüki tähenduses aktsionäriks
isik, kes hoiab otseselt või kaudselt emitendi aktsiaid oma nimel ning
kolmanda isiku arvel. VPTS § § 1841 lg 1 p 3 kohaselt loetakse sama
peatüki tähenduses aktsionäriks ka isik, kes hoiab otseselt või kaudselt
emitendi aktsiate hoidmistunnistusi. Sama sätte lg 2 kohaselt on
hoidmistunnistuse hoidja (ehk VPTS § § 1841 lg 1 p 3 kohaselt aktsionär)
selle hoidmistunnistusega esindatud ja selle alusvaraks oleva aktsia
hoidja. Seletuskiri ütleb: “Aktsionäriga on VpTS 20. peatüki mõttes
võrdsustatud nii isik, kes hoiab emitendi aktsiaid kellegi teise jaoks (p
2) kui ka isik, kes hoiab aktsiate hoidmistunnistusi (p 3).” 
 
Arvestades, et aktsionäri definitsioon määratleb, kes on kohustatud
teatama olulise osaluse muudatustest vastavalt VPTS §-le 185, palume
selgitada, kas VPTS 20. peatükis sätestatud kohustused peab täitma: 
 
1.  Isik, kes hoiab emitendi aktsiaid, mille kohta on väljastatud
hoidmistunnistused: praktikas on tegemist nt krediidiasutuse või
investeerimisühinguga, kes hoiab emitendi aktsiaid oma nimel, kuid selle
isiku arvel, kes on omandanud aktsiale vastava hoidmistunnistuse.
Krediidiasutus või investeerimisühing ei oma aga diskretsiooni
aktsionäriõiguste teostamisel. Praktikas peab krediidiasutus või
investeerimisühing (kelle nimel aktsiad on) aktsionäriõiguste teostamisel
lähtuma üksnes nende isikute juhistest, kellele kuuluvad
hoidmistunnistused. Ka aktsiatest tulenvad varalised hüved saavad isikud,
kellele kuuluvad hoidmistunnistused. 
2.  Isikud, kellele kuuluvad hoidmistunnistused ning kes muu hulgas
otsustavad aktsiatest tulenevate õiguste teostamise üle ning saavad
aktsiatest tulenevad hüved.
3.  Nii punktis 1) kui ka 2) nimetatud isikud. 
 
VPTS § 1841 lg 1 p-de 2 ja 3 ning lg 2 grammatiline tõlgendus viitab
justkui peaks teavitamiskohustuse ja muud VPTS 20. peatüki kohustused
täitma eelpool p-s 1) nimetatud isikud ehk pangad või
investeerimisühingud. Samas, kohustuste sisulist eesmärki ei täidaks, kui
olulise osaluse arvestus käiks investeerimisteenuste osutajate järgi –
arvestades, et krediidiasutused või investeerimisühingud aktsionäriõiguste
teostamise üle ei otsusta (mingisugust kontrolli ei teosta). Kui
teavitamiskohustust täidaks investeerimisteenuse osutaja üksnes vastavalt
sellele, millal tema poolt hoitavate aktsiate hulk ületab piirmäärasid, ei
omaks see mingisugust informatiivset tähendust (tähendus oleks vaid
teavitusel, mis puudutab nende isikute osalusi, kes otsustavad
aktsionäriõiguste teostamise üle). Ka VPTS § 185 lg 1 viitab sellele, et
teavitamiskohustus tekib ja seda peab täitma isik, kes sisuliselt
aktsionäri õigusi teostab (arvestades, et VPTS § 185 lähtub VPTS §-dest 9
ja 10). 
 
Palun andke teada, kui täpsutavaid küsimusi tekib – arutan hea meelega. 
 
Lugupidamisega 

	Kirsti	 	Pent 
	
Partner, vandeadvokaat	

 	Liivalaia 36	, 	10132	 	Tallinn	, 	Eesti	
	
+372 5341 1175	
	| 	+372 626 4300	

[email-masked]	
tegos.legal	

	
	
	Advokaadibüroo TEGOS AS on äritegevuse nõustamisele
spetsialiseerunud advokaadibüroo Baltikumis. Meie Eesti, Läti ja Leedu
kontoris töötab üle 200 advokaadi.

Konfidentsiaalsusteade. Käesolev e-kiri ja selle manus(ed) on mõeldud
üksnes e-kirja adressaadile. E-kiri võib sisaldada teavet, mis on
privilegeeritud, konfidentsiaalne ja/või ei kuulu vastavalt kehtivale
seadusele avalikustamisele. Kui Te ei ole käesoleva e-kirja adressaadiks
või olete saanud e-kirja ekslikult, teavitame Teid, et igasugune e-kirjas
oleva informatsiooni avaldamine, kopeerimine, levitamine on rangelt
keelatud ning võib olla ebaseaduslik. Sellisel juhul palume Teil
viivitamatult teavitada saatjat ja kustutada see e-kiri ning manused oma
süsteemist. Täname.
​
​Meie üldtingimused on leitavad meie veebilehelt
tegos.legal/et/uldtingimused/