Subject: Kutse- ja oskusseaduse eelnõu (973 SE) menetlus Riigikogus
From: "Helena Pihlakas" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "hanna.kanep" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "info - AKI" <[email-masked]>, "Statistikaamet - STAT" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Aug 2026 14:11:48 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud koostööpartner

Riigikogu kultuurikomisjoni menetluses on Vabariigi Valitsuse poolt 
18.06.2026 algatatud kutse- ja oskusseaduse eelnõu (973 SE). Eelnõu 
juhtivkomisjoniks on kultuurikomisjon.

Komisjon palub teie organisatsiooni seisukohta eelnõus kavandatud 
muudatustele hiljemalt 7. septembriks 2026 aadressile 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Uus kutse- ja oskusseadus seob senisest tihedamalt hariduse, tööturu 
vajadused ja oskuste prognoosimise, et Eesti oskuste süsteem vastaks 
paremini muutuva töömaailma ootustele. Kutsestandardite kõrvale luuakse 
paindlikumad kompetentsiprofiilid, mis võimaldavad kiiremini ajakohastada 
tööelus vajalike oskuste kirjeldusi. Eelnõuga luuakse esmakutse süsteem, 
mille järgi saab õppija kutse juba kooli lõpetamisel, kui õppekava on 
koostatud töömaailma vajadustest lähtudes ja vajalikud kompetentsid on 
omandatud. Samuti tugevneb varasema õppe ja töökogemuse arvestamise (VÕTA) 
roll, et töö käigus omandatud oskused oleksid senisest paremini tunnustatud. 
Muudatustega väheneb märgatavalt halduskoormus nii õppijatele, 
õppeasutustele kui ka ettevõtjatele, sealhulgas väheneb kutsestandardite arv 
ligi poole võrra. Ühtlasi muudetakse kutsesüsteemi juhtimine tõhusamaks, 
ühendades dubleerivad nõukogud ja eksperdikogud ühtsemaks tervikuks. Reform 
aitab kokku hoida ka avalikke vahendeid, võimaldades suunata rohkem 
ressursse kutseharidusse ja oskuste arendamisse. Muudatused rakenduvad 
järk-järgult ja täies mahus 2029. aastast.

Eelnõu täpsem reguleerimisala koos seletuskirjaga on kättesaadav Riigikogu 
kodulehel 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/0aaca896-3deb-49fc-83bc-2902d4bd441d/Kutse-%20ja%20oskusseadus/> 
siin.

Kaasatud huvirühmad:
Eesti Linnade ja Valdade Liit, SA Kutsekoda, Eesti Kaubandus- ja 
Tööstuskoda, Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti Ametiühingute Keskliit, 
Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioon TALO, Eesti Kutseõppe 
Edendamise Ühing, Rektorite Nõukogu, Rakenduskõrgkoolide Rektorite Nõukogu, 
Eesti Üliõpilaskondade Liit, Eesti Töötukassa, Rahvusarhiiv, Andmekaitse 
Inspektsioon, Statistikaamet, Riigi Infosüsteemide Amet, Eesti Standardimis- 
ja Akrediteerimiskeskus, Eesti Mööblitootjate Liit, Eesti Infotehnoloogia ja 
Telekommunikatsiooni Liit, Tallinna linn, Eesti Ehitusettevõtjate Liit, 
Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon, Eesti Puuetega 
Inimeste Koda, Tartu Ülikool ja Kaitseväe Akadeemia.

Lugupidamisega

Helena Pihlakas

Riigikogu kultuurikomisjoni nõunik

T: +372 631 6483

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

 <http://www.riigikogu.ee/> www.riigikogu.ee