Subject: 01.11.2026 jõustuvate KrMS muudatustega seoses ettepanek - parandada vigane säte KrMS § 234 lg 5
From: "Heli Sillaots - TMK" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 1 Sep 2026 14:43:02 +0300

01.11.2026 jõustuvate KrMS muudatustega seoses ettepanek

01.11.2026 jõustuvas KrMS § 234 lõikes 5 on lühimenetluse kohta
sätestatud:

Süüdistatav ja prokuratuur võivad lühimenetluse kohaldamise taotlusest
loobuda enne kohtuliku uurimise alustamist. Kui süüdistatav või
prokuratuur loobub lühimenetluse kohaldamise taotlusest kohtulikul
arutamisel, teeb kohus käesoleva seadustiku § 238 lõike 1 punktis 1
sätestatud lahendi.

Selles sättes peaks teises lauses olema viide tõenäoliselt KrMS § 238 lg 1
punktile 3.

Hetkel tuleks lühimenetlusest loobumise korral teha KrMS § 238 lg 1 p 1
lahend – see on kas süüdimõistev või õigeksmõistev kohtuotsus.

Tõenäoliselt peaks aga lühimenetlusest loobumise korral tegema KrMS § 238
lg 1 p 3 lahendi:

tagastada kriminaaltoimik prokuratuurile ja suunata määrusega süüdistusakt
üldmenetluses kohtu alla andmise otsustamiseks jagamisele, kui puuduvad
lühimenetluse kohaldamise alused või kohus ei nõustu kriminaalasja
lahendamisega lühimenetluses.

Lugupidamisega

Heli Sillaots

Tartu Maakohus

Tartu kohtumaja