Subject: Re: kunstliku viljastamise rahastuse võimalik laiendamine
From: <[email-masked]>
To: "Jelizaveta Ter-Minasjan - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 4 Mar 2026 10:12:17 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Saadan selle meili manusena Eesti Naistearstide Seltsi vastuse.

Lugupidamisega

Eve Annov

seltsi sekretär

53 320 344

On Friday, 13. February 2026 at 14:49, Jelizaveta Ter-Minasjan - SOM 
<[email-masked]> wrote:

Lugupeetud koostööpartnerid

Sotsiaalministeerium kaalub hetkel kunstliku viljastamise ja sellega seotud 
erinevate teenuste ja protseduuride riikliku rahastuse laiendamist ja ka 
vanuseliste piirangute muutmist. Seoses sellega pöördume Teie poole palvega 
hinnata, millises sihtrühmas, millistel tingimustel ja mis määral teenuse 
kättesaadavuse parandamine on kõige rohkem oodatud.

Allpool on toodud  <https://www.riigiteataja.ee/akt/106072023052> kunstliku 
viljastamise ja embrüokaitse ja 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/113032019136> ravikindlustuse seaduste 
sätted, mis kehtestavad piiranguid teenuse saamiseks tervisekassa 
rahastusega. Kindlasti võib aga vaadata õigusruumi laiemalt ja teha 
ettepanekuid ka muude regulatsioonide suhtes.

§ 4.   Kunstliku viljastamise vabatahtlikkus

1.	Kunstlikult on lubatud viljastada üksnes täisealist nooremat kui 
51-aastast teovõimelist naist tema enda soovil.

§ 25.   Sugurakkude doonorlus

1.	Spermadoonor võib olla iga täisealine kuni 40-aastane ja munarakudoonor 
iga täisealine kuni 35-aastane vaimselt ja füüsiliselt terve isik, kes on 
andnud nõusoleku oma sugurakkude loovutamiseks kunstliku viljastamise tarvis 
ning sõlminud selleks kirjaliku lepingu. Vanuselist piirangut ei kohaldata, 
kui sugurakke annetatakse partnerannetusena või munarakke annetab kunstlikku 
viljastamist sooviva naise sugulane – antud sõnastus jõustub 30 septembril 
2026

§ 30.   Embrüo külmutamine

  (1) Kehaväliselt loodud embrüot võib külmutada ja säilitada külmutatuna 
kuni naise 51-aastaseks saamiseni – jõustub 30 septembril 2026.

2.	§ 29.   Kindlustuskaitse ulatus

 (24) Haigekassa võtab kehavälise viljastamise ja embrüo siirdamise 
tervishoiuteenuste eest tasu maksmise kohustuse üle kuni 40-aastaselt 
naissoost kindlustatud isikult, kellel on meditsiiniline näidustus 
kehaväliseks viljastamiseks ja embrüo siirdamiseks, käesoleva seaduse §-s 
333 sätestatud korras.

§ 333.   Kehavälise viljastamise ja embrüo siirdamise tervishoiuteenuste 
tasu maksmise kohustuse ülevõtmine

  (1) Haigekassa võtab tasu maksmise kohustuse üle käesoleva seaduse § 29 
lõikes 24 nimetatud isikult järgmiste tervishoiuteenuste korral:
  1) tervishoiuteenuste loetellu kantud kehavälise viljastamise ja embrüo 
siirdamise tervishoiuteenused;
  2) 90 päeva jooksul enne kehavälist viljastamist ja embrüo siirdamist 
osutatud tervishoiuteenused, mis on osutatud seoses kehavälise viljastamise 
ja embrüo siirdamisega.

  (2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud tervishoiuteenuste kulutused 
hüvitatakse tervishoiuteenuse osutajale, kui haigekassale esitatakse ravi 
rahastamise lepingu alusel raviarve.

  (3) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud tervishoiuteenuste osutamisel 
väljaspool Eestit kohaldatakse käesoleva seaduse § 27 lõigetes 2 ja 3 
sätestatut.

Palun esitada valdkonnas arutatud, konsolideeritud ja põhjendatud 
ettepanekud 27 veebruariks.

Lugupidamisega

Jelizaveta Ter-Minasjan
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee