Subject: Õhtulehe artikkel: droonide lennutamise privaatsusküsimused
From: Reti Jõerand <[email-masked]>
To: "press - AKI" <[email-masked]>, "Maire Iro - AKI" <[email-masked]>
Date: Mon, 24 Aug 2026 10:27:56 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Soovin kirjutada artikli kaameraga droonide kasutamisega kaasnevatest
andmekaitse- ja privaatsusküsimustest. Droonide lennuohutuse ja
lennutamise reeglite poole uuriksin Transpordiametilt, kuid AKI-lt
sooviksin eelkõige praktilist vaadet sellele, millal võib droonikaamera
hakata inimese õigusi ja privaatsust riivama.

Droon erineb tavalisest kaamerast selle poolest, et see võib liikuda
inimese akna juurde, lennata üle aia või filmida ülevalt rannas viibivaid
inimesi. Lisaks võivad mõned droonid salvestada ka heli, mis tõstatab
eraldi küsimuse vestluste võimaliku pealtkuulamise kohta.

Sooviksin AKI-lt vastuseid kolmele küsimusele:

1.	Kui drooniga filmitakse näiteks ehitusobjekti, kuid kaadrisse
jäävad kõrvalmaja 14. korruse aknad, inimesed või nende tegevus, siis
millal muutub selline filmimine inimese privaatsuse ja andmekaitse
seisukohast probleemseks? Kas inimene võib eeldada, et tema kodu, aken,
rõdu või aed on privaatsuse mõttes kaitstud ka siis, kui droon suudab
tehniliselt sinna kaameraga vaadata? Kas sama põhimõte kehtib näiteks
juhul, kui droon lendab üle aia, kus inimesed päevitavad, või rannas, kus
inimesed jäävad droonivideosse?
2.	Kui droonikaameraga saab lisaks pildile salvestada ka heli, siis
millised reeglid sellele kehtivad? Kas vestluste või muu heli salvestamist
võib käsitleda pealtkuulamisena ning kas kaamera helisalvestuse funktsioon
peaks drooni puhul olema üldse välja lülitatud?
3.	Kui palju on AKI praktikas droonikaameratega seotud pöördumisi või
kaebusi ning millised on olnud kõige tavalisemad probleemid? Kas AKI poole
pöördutakse näiteks naabri drooni pärast, mis filmib aknaid või aeda,
avalikus kohas viibivate inimeste jäädvustamise pärast või muudel
sarnastel juhtudel? Milliseid meetmeid saab AKI sellise rikkumise puhul
rakendada ning millistest võimalikest trahvisummadest või muudest
sanktsioonidest võib jutt olla?Kas AKI-l on tuua ka mõni konkreetne näide
senisest praktikast või määratud karistusest?

Ette tänades!

Parimate soovidega,

Reti Jõerand, Õhtulehe reporter