Subject: Küsimus
From: Aleksandra Bolšakova <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Wed, 24 Jun 2026 11:19:10 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Soovin saada Justiitsministeeriumi seisukohta/ seadusandja tahet 
Tervishoiuteenuse korraldamise seaduse § 15 lg 2 viimase lause tõlgendamise 
kohta.

TTKS § 15 lg 2 sätestab:

"Kui käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 1 nimetatud osanikult või 
aktsionärilt on perearsti nimistu ära võetud, peab ta oma osa või aktsia 
võõrandama perearstile, kes hakkab selle ühingu kaudu tervishoiuteenuseid 
osutama, või kohaliku omavalitsuse üksusele kolme kuu jooksul nimistu 
äravõtmisest arvates. Kui osa või aktsiat ei ole kolme kuu jooksul 
võõrandatud, on äriühing kohustatud osa või aktsia tühistama ja hüvitama 
perearstile osa või aktsia väärtuse."

Palun selgitada järgmisi küsimusi.

1.	Osa või aktsia tühistamise kord

TTKS § 15 lg 2 kohaselt on äriühing kohustatud osa või aktsia tühistama.

Kas osa või aktsia tühistamiseks tuleb äriühingu osanikel või aktsionäridel 
vastu võtta vastav otsus ning esitada vajalikud dokumendid äriregistrile?

Kui äriühing ei täida nimetatud kohustust vabatahtlikult, siis millisel 
viisil tagatakse TTKS § 15 lg 2 täitmine?

2.	Osa või aktsia väärtuse hüvitamine

TTKS § 15 lg 2 kohaselt on äriühing kohustatud hüvitama perearstile osa või 
aktsia väärtuse.

Palun selgitada:

*	kas hüvitise maksab välja just äriühing;
*	kuidas tuleb mõista mõistet „osa või aktsia väärtus“(kas tegemist ei ole 
lihtsalt osa nimeväärtusega?);
*	kas seadus näeb ette konkreetse metoodika või põhimõtted osa väärtuse 
määramiseks. See tähendab, kas TTKS § 15 lg 2 alusel osa või aktsia 
tühistamisel tuleb hüvitada osa õiglane turuväärtus või mõni muu väärtus? 
Kui muu väärtus, siis milline?

3.	Vaidlus osa väärtuse üle

Kuidas tuleks toimida olukorras, kus äriühingus on kaks osanikku võrdselt 
(50/50) ning lahkuva osaniku ja alles jääva osaniku vahel tekib vaidlus 
tühistatava osa väärtuse üle?

Palun selgitada:

*	kes määrab sellisel juhul tühistatava osa väärtuse;
*	kas väärtuse määrab äriühing, sõltumatu hindaja, kohus või muu pädev isik;
*	milline on Justiitsministeeriumi hinnang TTKS § 15 lg 2 rakendamisele 
sellises olukorras.

4.	Äriühingu maksevõime küsimus

Kui osa või aktsia väärtus on määratud, kuid äriühingul puuduvad piisavad 
likviidsed vahendid selle koheseks hüvitamiseks, siis:

*	kuidas tuleb TTKS § 15 lg 2 sellises olukorras rakendada;
*	kas hüvitis tuleb siiski välja maksta täies ulatuses;
*	kas seadus näeb ette eriregulatsiooni maksetähtaja või maksmise korra 
osas.

Ette tänades vastuse eest,

Lugupidamisega,

Aleksandra Bolšakova
Jurist
Stabimer Õigusbüroo OÜ
Registrikood: 11811374
KMKR EE101376455
Tulika 19, C - korpus,
5 - korrus, Tallinn, 10613
Tel. +372 58 600 505
www.jurist.stabimer.ee <http://www.jurist.stabimer.ee>