Subject: FW: „Hoiuste tagamise osafondi aruandluse kord“ muutmise eelnõu.
From: "Info - RAM" <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Fri, 24 Jul 2026 14:18:35 +0300

From: Kristiina Kubja - RAM <[email-masked]>
Sent: Friday, July 24, 2026 1:08 PM
To: Info - RAM <[email-masked]>
Subject: FW: „Hoiuste tagamise osafondi aruandluse kord“ muutmise eelnõu.

From: Katrin Talihärm <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, July 24, 2026 12:44 PM
To: Kristiina Kubja - RAM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: „Hoiuste tagamise osafondi aruandluse kord“ muutmise eelnõu.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Täname saadetud määruse muudatuse ettepanekute eest.

Palume korrigeerida kirjavea Tagatisfondi kõlblike hoiuste aruande punkti
4 alapunktis 3) toodud tabeli reas 7, kus vahemiku 51 000 - 100 000 asemel
peaks olema 50 001 – 100 000.

Palume määruse jõustumine edasi lükata 31.12.2026, mitte 30.09.2026 -
peamiselt aja tõttu ja pole teada, millal avaldatakse kinnitatud määrus,
mis on aluseks muudatuste tegemisele.

Palume Teie hinnangut meie allpool toodud arutlustele ning kaaluda, kas
selguse huvides oleks võimalik andmekogumisse Majandusüksuste
klassifitseerimise abiinfo | Statistikaamet lisada eraldi veerg, mis
näitaks vastava isiku hoiuste ja investeeringute tagatust. Eraldi veerg
oleks selguse huvides vajalik, sest kõikide EMTAK finants-ja
kindlustustegevuse jakku liigitatud ettevõtete hoiused ei peaks olema
tagatisfondi kaitse alt välja arvatud.

Lähtume tagatisfondile aruannete esitamisel ja tagatuse hindamisel
Majandusüksuste klassifitseerimise abiinfo | Statistikaamet toodud
andmetest ja rahandusministri määrusega kinnitatud hoiuste tagamise
osafondi aruandluse korrast (vt Hoiuste tagamise osafondi aruandluse
kord-Riigi Teataja).

EMTAK koodide kirjeldused, millele allpool viitame, on võetud
https://ariregister.rik.ee/est/emtak_search

1)          Kuidas on põhjendatud kindlustusmaaklerite ning finants-ja
kindlustustegevuse abiettevõtjate väljaarvamine tagatud isikute hulgast?

TFS § 30 lg 1 p 3 kohaselt peaksid ainult kindlustusandjate ja
edasikindlustusandjate hoiused jääma tagamata. Majandusüksuste
klassifitseerimise abiinfo | Statistikaamet andmete kohaselt
klassifitseeritakse kindlustusmaaklerid identifikaatoriga 20, ja neile
määratud EMTAK kood on 6622.

Arvestades, et Eesti seaduste kohaselt ei ole kindlustusmaaklerid mitte
kindlustus- või edasikindlustusandjad, vaid kindlustusvahendajad, siis
jääb meile ebaselgeks indikaatori 20 kasutamine antud olukorras. See
tähendaks, et kindlustusmaaklerite hoiused ei arvestata tagatuks.

Kuivõrd meie hinnangul ei ole kindlustusmaaklerid defineeritavad ka
finantseerimisasutustena, siis see kliendigrupp peaks siiski olema
tagatisfondi kaitsega kaetud.

Samal põhjusel ei peaks tagatusest välja jääma EMTAK kood 6629 „Mujal
liigitamata kindlustuse ja pensionifondide abitegevusalad“ ja kood 6621
„Riskide ja kahjude hindamine“,  kui tegemist ei ole allpool kirjeldatud
finantsteenuste osutamise olukorraga.

2)          Kas on põhjendatud kõikide EMTAK koodiga 6421 ettevõtete
väljaarvamine tagatud isikute hulgast? Kas on põhjendatud kõikide
ettevõtete, millistele on statistiliselt omistatud 64, 65 või 66 algav
EMTAK kood, väljajätmine tagatud isikute hulgast?

Kood 6421 omistatakse kõikidele valdusfirmadele, eristamata tütarfirmade
tegevusalasid. Majandusüksuste klassifitseerimise abiinfo | Statistikaamet
andmete kohaselt klassifitseeritakse EMTAK koodiga 6421 ettevõtted
identifikaatoriga 20, ja nende hoiused loetakse mittetagatuks.

EMTAK klassifikatsiooni kirjelduse järgi sellesse klassi kuuluvad
valdusfirmad ei paku firmadele, mille väärtpabereid hoitakse, mingeid muid
teenuseid, st need ei halda ega juhi teisi üksusi.

Meie arusaama järgi saaks tagatud isikute nimekirjast välja arvata ainult
sellised valdusfirmad, mis ise tegutsevad finantseerimisteenuste
osutajatena või omavad osalust ettevõttes, mille tegevus on seotud
finantsteenuste osutamisega. Näiteks, kui hoitakse osalust mistahes
ettevõttes teise isiku kasuks ja tasu eest, võib olla tegemist
finantsteenuse osutamisega ja sellisel juhul oleks väljaarvamine
õigustatud.

Kood 6421 on EMTAK finants-ja kindlustustegevusega tegelevate ettevõtete
kood. Praktikas on siiski näha, et näiteks äriregistris kajastatud,
ettevõtte majandusaasta aruande järgne põhitegevusala kood (näiteks 71121
- Ehituslik insener-tehniline projekteerimine ja nõustamine; 70221 -
Ärinõustamine jm juhtimisalane nõustamine; 41001 - Elamute ja
mitteeluhoonete ehitus ) ei ühti alati riigi poolt klassifitseerimise
nimekirjas toodud koodiga 6421.  Kood 6421 kuulub identifikaatori 20 alla,
mis on „muu finantseerimisasutus) vastavalt Krediidiasutuse bilansi
täiendava aruandluse kehtestamine-Riigi Teataja lisale 1 ning vastavalt
Hoiuste tagamise osafondi aruandluse kord-Riigi Teataja lisale ei kuulu
kõlblike hoiuste alla.

TFS § 30 lg 1 p-s 9 kasutatakse direktiivist laiemat sõnastust ja
sätestatakse, et hoiuste tagamise osafondi arvel ei tagata ega hüvitata
hoiust, mille on hoiustanud muu selle lõike punktides 4–8 nimetamata
finantseerimisasutus, sealhulgas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse
(EL) nr 575/2013 krediidiasutuste ja investeerimisühingute suhtes
kohaldatavate usaldatavusnõuete kohta ja määruse (EL) nr 648/2012 muutmise
kohta (ELT L 176, 27.06.2013, lk 1–337) artikli 4 lõike 1 punktis 26
nimetatud finantsvaldusettevõtja, segafinantsvaldusettevõtja ja
varahaldusettevõtja, välja arvatud kindlustusvaldusettevõtja ja
segakindlustusvaldusettevõtja kindlustustegevuse seaduse tähenduses.

Selle kliendigrupi määratluse aluseks on hoiuste tagamise direktiivi
konsolideeritud TEKST: 32014L0049 — ET — 02.07.2014 artikli 5 (hoiuste
kõlblikkus) lg 1 punkt d), mille kohaselt hoiuste tagamise skeemidest ei
hüvitata määruse (EL) nr 575/2013 artikli 4 lõike 1 punktis 26 määratletud
finantseerimisasutuste hoiused.

Kui eeldada, et TFS TFS § 30 lg 1 p-s 9 kasutatud mõisteid
„finantseerimisasutus“, „finantsvaldusettevõtja“,
„segafinantsvaldusettevõtja“ ja „varahaldusettevõtja“ tuleks defineerida
määruses 575/2013 toodud mõisteid kasutades (vt allpool), siis need
viitavad siiski reguleeritud finantssektoris osalemisele, kas otse või
läbi tütarettevõtete. Kui selline side puudub, siis ei ole tegemist
finantseerimisasutusega TFS mõistes ja seepärast ongi küsimuse all, kas
kõik EMTAK finants-ja kindlustustegevuse gruppi liigitatud (sh
statistiliselt liigitatud) ettevõtted peaksid selle erandi all olema.

2015 seaduse muutmise seletuskirjast väljavõte: Üldiselt välistatakse
tagamise alt kõigi finantsettevõtjate hoiuseid. Samas finantsettevõtjaid
ei ole ammendavalt §-s 30 defineeritud. Finantsettevõtjad, keda ei ole TFS
§ 30 lõikes 1 expressis verbis nimetatud, mahuvad samas § 30 lg 1 p 9
määratluse alla – määruse (EL) 2013/575 artikli 4 lg 1 p 26 on väga lai ja
katab ka liisingettevõtjaid, hoiu-laenuühistuid jm. Ka nende isikute
hoiused ei kuulu tagamisele.

Seega, selle punkti alusel finantseerimisasutuseks klassifitseerimine,
lihtsustatult tooduna eeldab kas ise finantsteenuste osutamist või sellise
tegevusega tegeleva ettevõtte osaluse omamist. Kui ettevõte ise näiteks
klassifitseerib ennast kinnisvara üürileandjana või
ehitus/projekteerimisega tegelejana (ja grupis puudub side finantsteenuste
osutamisega), siis ettevõttele koodi 6421 määramine võib olla eksitav.
Samuti ei ole õige selliste finantsvaldkonnaga mitteseotud ettevõtete
hoiuste lugemine mittetagatuks.

Viidatud definitsioonid:

575/2013 art 4 p 1 lg 26a) „finantsvaldusettevõtja” –
finantseerimisasutus, mille tütarettevõtjad on eranditult või peamiselt
krediidiasutused või finantseerimisasutused, kusjuures vähemalt üks
tütarettevõtjatest on krediidiasutus, ja mis ei ole
segafinantsvaldusettevõtja (575/2013 artikkel 4 lõige 1 punkt 19)

575/2013 art 4 p 1 lg 22) „segafinantsvaldusettevõtja" –
„finantsvaldusettevõtja” – ettevõtja, kes vastab kõigile järgmistele
tingimustele:

a) ta on finantseerimisasutus;

b) ta ei ole segafinantsvaldusettevõtja;

c) tal on vähemalt üks tütarettevõtja, mis on finantsinstitutsioon;

d) rohkem kui 50 % järgmistest näitajatest on püsivalt seotud
tütarettevõtjatega, kes on finantsinstitutsioonid või
finantseerimisasutused, ning ettevõtja enda tegevusega, mis ei ole seotud
tütarettevõtjates osaluse omandamise või omamisega, kui selline tegevus on
sama laadi kui finantsinstitutsiooni või finantseerimisasutuse tegevus:

i) ettevõtja omakapital tema konsolideeritud olukorra alusel;

ii) ettevõtja varad tema konsolideeritud olukorra alusel;

iii) ettevõtja tulud tema konsolideeritud olukorra alusel;

iv) ettevõtja töötajad tema konsolideeritud finantsseisundi alusel;

v) muud näitajad, mida pädev asutus peab oluliseks.

Pädev asutus võib otsustada, et üksus ei kvalifitseeru
finantsvaldusettevõtjaks isegi juhul, kui on täidetud üks esimese lõigu
alapunktides i–iv osutatud näitajatest, kui pädev asutus leiab, et
asjaomane näitaja ei anna õiglast ja õiget ülevaadet konsolideerimisgrupi
peamistest tegevustest ja riskidest. Enne sellise otsuse tegemist
konsulteerib pädev asutus EBAga ning esitab põhjendatud ja üksikasjaliku
kvalitatiivse ja kvantitatiivse põhjenduse. Pädev asutus võtab EBA
arvamust igakülgselt arvesse, ja kui ta kavatseb sellest kõrvale kalduda,
esitab EBA-le kolme kuu jooksul alates EBA arvamuse kättesaamise
kuupäevast põhjenduse selle kohta, miks ta otsustas kõnealusest arvamusest
kõrvale kalduda;

See emaettevõtja, välja arvatud reguleeritud üksus, mis moodustab koos oma
tütarettevõtjatega, millest vähemalt üks on ühenduses asuva peakontoriga
reguleeritud üksus, ja muude üksustega finantskonglomeraadi; (2002/87/EÜ
artikkel 2 punkt 15)

2002/87 artikkel 2 punkt 14 „finantskonglomeraat” –kontsern või
allkontsern, mille eesotsas on reguleeritud üksus või milles vähemalt üks
kontserni või allkontserni tütarettevõtjatest on reguleeritud üksus, ning
mis vastab järgmistele tingimustele:

a) kui kontserni või allkontserni eesotsas on reguleeritud üksus,

i) on see üksus finantssektori üksuse emaettevõtja, finantssektori üksuses
osalust omav üksus või üksus, mis on finantssektori üksusega seotud
direktiivi 83/349/EMÜ artikli 12 lõike 1 tähenduses,

ii) tegutseb vähemalt üks kontserni või allkontserni kuuluv üksus
kindlustussektoris ja vähemalt üks pangandus- või investeerimisteenuste
sektoris, ja

iii) on kontserni või allkontserni kuuluvate ja kindlustussektoris
tegutsevate üksuste ning pangandus- ja investeerimisteenuste sektoris
tegutsevate üksuste konsolideeritud või koondatud toimingud
märkimisväärsed käesoleva direktiivi artikli 3 lõike 2 või 3 tähenduses,
või

b) kui kontserni või allkontserni eesotsas ei ole reguleeritud üksus,

i) toimub kontserni või allkontserni tegevus peamiselt finantssektoris
käesoleva direktiivi artikli 3 lõike 1 tähenduses,

ii) tegutseb vähemalt üks kontserni või allkontserni kuuluv üksus
kindlustussektoris ja vähemalt üks pangandus- või investeerimisteenuste
sektoris ja

iii) kontserni või allkontserni kuuluvate ja kindlustussektoris
tegutsevate üksuste ning pangandus- ja investeerimisteenuste sektoris
tegutsevate üksuste konsolideeritud või koondatud toimingud on
märkimisväärsed käesoleva direktiivi artikli 3 lõike 2 või 3 tähenduses;

575/2013 art 4 p 1 lg 19 „varahaldusettevõtja" - fondivalitseja
(2002/87/EÜ artikkel 2 punkt 5) või määratletud alternatiivse
investeerimisfondi valitseja (2011/61/EL artikkel 4 lõige 1) [AIF
valitseja (alternatiivne investeerimisfond - investeerimisfond, sealhulgas
selle investeerimisüksus, mis: kaasab mitmete investorite kapitali, et
investeerida see vastavalt kindlaks määratud investeerimispoliitikale
kõnealuste investorite kasuks, ning ei vaja tegevusluba direktiivi
2009/65/EÜ artikli 5 alusel;) - juriidiline isik, kelle korrapärane
tegevus hõlmab ühe või mitme AIFi valitsemist] kaasa arvatud (kui ei ole
sätestatud teisiti) kolmandate riikide ettevõtjad, kelle tegevus on
sarnane ja kelle suhtes kohaldatakse sellise kolmanda riigi õigust, kus
kehtivad liidus kohaldatavate järelevalvealaste ja regulatiivsete nõuetega
vähemalt samaväärsed nõuded;

575/2013 art 4 p 1 26 „finantseerimisasutus” – ettevõtja, kes vastab
mõlemale järgmisele tingimusele:

a) ta ei ole finantsinstitutsioon, pelgalt tööstusvaldusettevõtja,
väärtpaberistamise eriotstarbeline ettevõtja, direktiivi 2009/138/EÜ
artikli 212 lõike 1 punktis f määratletud kindlustusvaldusettevõtja ega
kõnealuse direktiivi artikli 212 lõike 1 punktis g määratletud
segakindlustusvaldusettevõtja, välja arvatud juhul, kui
segakindlustusvaldusettevõtjal on tütarettevõtjast finantsinstitutsioon;

b) ta täidab ühte või mitut järgmist tingimust:

i) ettevõtja põhitegevus on osaluse omandamine või omamine või direktiivi
2013/36/EL I lisa punktides 2–12 ja punktides 15, 16 ja 17 loetletud ühe
või mitme tegevusega tegelemine või direktiivi 2014/65/EL I lisa A või B
jaos loetletud ühe või mitme teenuse osutamine või tegevusega tegelemine
seoses direktiivi 2014/65/EL I lisa C jaos loetletud
finantsinstrumentidega;

ii) ettevõtja on investeerimisühing, segafinantsvaldusettevõtja,
investeerimisvaldusettevõtja, Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi
(EL) 2015/2366 ( 11 ) artikli 1 lõike 1 punktide a–d alusel liigitatud
makseteenuse pakkuja, varahaldusettevõtja või abiettevõtja;

575/2013 art 4 p 1 lg 26a „pelgalt tööstusvaldusettevõtja” – ettevõtja,
kes vastab kõigile järgmistele tingimustele:

a) tema põhitegevuseks on osaluste omandamine või omamine;

b) talle ei osutata käesoleva lõike punkti 27 alapunktis a või
alapunktides d–l ning ta ei ole investeerimisühing, varahaldusettevõtja
ega direktiivi (EL) 2015/2366 artikli 1 lõike 1 punktide a–d alusel
liigitatud makseteenuse pakkuja;

c) tal ei ole osalust finantssektori ettevõtjas.

Tervitades,

Katrin Talihärm
Eesti Pangaliit
T +372 611 6569
M +372 50 60701