Subject: FW: Raasiku vald Aruküla alevik Harju tee 33 b korrigeeritud planeeringust
From: "Krista Einama" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Jun 2026 10:49:30 +0300

Palun reg

From: Indrek Mikk <[email-masked]>
Sent: Friday, June 5, 2026 9:46 AM
To: Krista Einama <[email-masked]>
Cc: Maili Hirlak <[email-masked]>
Subject: RE: Raasiku vald Aruküla alevik Harju tee 33 b korrigeeritud
planeeringust

Tere!

Kuidagi on see kiri saatmata jäänud.

Tänan eelneva vastuse eest!

Selgitan.

Käesolevat Harju tee 33B detailplaneeringut ei saa kontekstist välja
rebida ning vaadata üksiku krundi-planeeringuna Lagedi–Aruküla–Peningi tee
ääres. Probleem on suurem ning piirkonda tuleb vaadelda tervikuna.

Raasiku valla ruumilise arengu alus on üldplaneering.

Tsiteerin seda: üldplaneeringuga määratakse tulevikku suunatud
pikaajalised ruumilise arengu eesmärgid ja täpsemad tingimused, kuidas
arenguid ellu viiakse. Üldplaneeringus seatud kokkulepped ja reeglid on
aluseks kohaliku omavalitsuse ruumiotsustele ning elanike ja ettevõtete
tegevusele.

Siin väljavõte Raasiku valla üldplaneeringu maakasutuse jooniselt:

Jooniselt selgub, et üldplaneeringu kohaselt on Lagedi–Aruküla–Peningi
teest lõuna pool olevad alad suuresti elamu maa-ala maakasutusega.

Ehk tegemist aladega, kuhu üldplaneeringu kohaselt võib kavandada
eluhooneid ning sellega seotud taristut.

Siin on Maaameti aerofoto samast piirkonnast:

Siit nähtub, et paljud detailplaneeringud on realiseerunud, mitmed on
hetkel ehitus- ja planeerimisjärgus.

Kuid protsess, et Aruküla alevik ja selle lähipiirkond laieneb
Lagedi–Aruküla–Peningi teest lõuna poole on meie tänane reaalsus ja mida
pole võimalik enam peatada/muuta.

Härgheina tänava ühendamine Lagedi- Aruküla- Peningi maanteega.

Teie ettepanek on, et Härgheina tänav ühendatakse Harju teega, et nii
vähendada ristmikke Lagedi- Aruküla- Peningi maanteel. Meie eesmärk on
maksimaalselt olemasolevat taristut.

Kujutasin Teie ettepanekut skemaatiliselt alloleval skeemil.

Aruküla männiku säilitamise/väärtustamise kontekstis ei kannata see
ettepanek kriitikat.

Raasiku valla üldplaneering rõhutab, et elukeskkonna kavandamisel tuleb
kesksele kohale seada kvaliteetne, inimest igal tema eluhetkel väärtustav
eluruum.

Kuidagi ei saa nõustuda Teie seisukohaga, et alevik mida poolitab maantee
on kvaliteetne elukeskkond.

Lugupidamisega,

Indrek Mikk

volitatud arhitekt, tase 7

planeeringute spetsialist

Raasiku Vallavalitsus

+372 53 501 209

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Krista Einama <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, April 22, 2026 8:10 AM
To: Indrek Mikk <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Raasiku vald Aruküla alevik Harju tee 33 b korrigeeritud
planeeringust

Tere,

Edastasite tutvumiseks Harju tee 33b planeeringu põhijoonise, millega
nähakse ette juurdepääsud planeeringualale Harju tee kanaliseeritud
ristmikult.

Kaaskirjas  (31.03.2026 e-kirjas) andsite teada Raasiku Vallavalitsuse
seisukohad, et

1.          „Vallavalitsus ei toeta ettepanekut sulgeda
Lagedi–Aruküla–Peningi tee ja Härgheina tee ristmik selliselt, et
Härgheina tee ühendus toimuks planeeringuala siseselt Harju tee kaudu.
Leiame, et Aruküla männikut tuleb säilitada maksimaalselt ning kasutada
ära kõik olemasolevad toimivad ühendused. Teie pakutud lahendus tooks
kaasa aga täiendava metsaraie.“;

2.         „ riigitee 11300  Lagedi–Aruküla–Peningi tee peab Aruküla
aleviku piires kujunema alevikusiseseks teeks.“;

3.        „Lisaks juhime tähelepanu, et Lagedi–Aruküla–Peningi teel on
vähendatud lubatud sõidukiirust 60 km/h ning vallavalitsuse eesmärk on, et
tulevikus see Aruküla aleviku piires väheneks veelgi.

Täname korrigeeritud planeeringu lahenduse eest.

Teeme ettepaneku Harju tee 33b planeeringualale teekoridori kui võimaluse
jätmiseks, millega on võimalik luua ühendus Harju teele näiteks kui
hakatakse planeerima Männimetsa kinnistu laiemat arendamist. Harju tee
ristmik ehitatakse välja kui korrektne kanaliseeritud ristmik. Sellisel
juhul tuleb arvestada Härgheina tee sulgemisega (mille saab
taasmetsastada. Palume ettepanekuga arvestada, mida põhjendan järgnevalt.

Teede ja tänavavõrgu planeerimisel ja projekteerimisel tuleb lähtuda
liiklejate hierarhiast lähtudes tee või tänava funktsioonist.

Aruküla alevikku läbiv riigitee 11300 on riigi kõrvalmaantee
funktsiooniga, milleks on teenindada eelkõige läbivat liiklust (NB!
kohalikku liiklust teenindavad kohalikud teed) - so ühendada linnu alevite
ja alevikega, aleveid ja alevikke omavahel või küladega ning neid kõiki
põhi- ja tugimaanteedega.

Kõrvalmaantee liiklussagedus on  2025.a. liiklusloenduse põhjal  (aasta
keskmine ööpäevane liiklussagedus ehk AKÖL) väga suur - 3622 sõidukit,
milles on suhteliselt suur (5%) raskeveoki osakaal. Nii riigitee
funktsioon kui ka suur liiklussagedus on kaalukad argumendid, millega
tuleb arvestada Aruküla aleviku liikluskorralduse kavandamisel. Teed ei
saa vaadata Aruküla aleviku sisese teena põhjusel, et  Aruküla ja selle
lähialas väljakujunenud teedevõrk ei toeta läbiva liikluse teenindamist
ilma Aruküla aleviku teelõiku läbimata, sest ümbersõidu alternatiivid
puuduvad.

Tuginedes Linnatänavate Standardi EVS 843:2016 kvalifitseerub Aruküla
aleviku lõunaserva läbiv kõrvalmaantee põhitänavaks alevikust
mõõdasõidutee  puudumise tõttu (vt Standardi 4.2.2. Magistraaltänavad lg
5: „Tuleb arvestada, et linnakeskusest möödasõidutee olemasolul muutub
tänava funktsioonide vahekord, mille tõttu muutub põhitänav keskuse alale
jääval lõigul üldjuhul jaotustänavaks.“).  Tabelis 4.2 — Magistraalide
tehnilised omadused on toodud projektkiirused (80; 70; 60 km/h).

Arvestades reaalse olukorraga, et  riigitee 11300 ääres puudub linnaline
keskkond, ei ole märkidega kiiruse piiramine toimiv lahendus.

Oleme seisukohal, et riigiteel jääb projektkiiruseks 70 km/h, kiirus 60
km/h on ajutine meede kuni kanaliseeritud ristmike ja ohutute teeületuste
väljaehitamiseni. Kiiruspiirangu osas on meil tingimused ette antud.
Liiklusohutus on avalik huvi, kus kõigil liiklejail so läbival ja
kohalikul liiklusel on õigustatud ootus liiklusohutuse tagamiseks.

Kui Aruküla männikut peetakse väärtuslikuks ja soov on maksimaalses
ulatuses säilitada (vt Raasiku Vallavalitsuse seisukohad punkt 1), siis
tuleks tungivalt soovitada seda planeeringut  mitte ellu viia ja näha ette
arendusi kusagil mujal. Planeeringutega kavandatud hooned tekitavad väga
mahuka metsaraie vajaduse.

Pigem peaks arendama piirkonda, mis asub Lagedi-Aruküla-Peningi teest
põhja pool, kus on Aruküla aleviku keskus ja raudteejaam ja tõmbekeskused.

Kui soovitakse aga hakata arendama maanteest teisel pool olevat ala, siis
peavad arendajad (sh vald) maantee olemasoluga arvestama ja ehitama selle
ümber ohutuks. Sealjuures tuleb arvestada ka, et riigitee omanik
(Transpordiamet) võib nõuda ristmike arvu vähendamist ja üksikute alles
jäävate ristmike ümberehitamist nõuetekohaseks kanaliseeritud ristmikeks,
et riigitee vastaks ka pärast arenduste elluviimist nõuetele sõltuvalt
liiklussageduse tõusust, mille arendusalad juurde tekitavad.

Lugupidamisega

Krista Einama

Transpordiameti planeeringute osakonna kooskõlastuste üksuse
peaspetsialist

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Tuesday, March 31, 2026 3:46 PM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: 7-1/8-19 Detailplaneeringu kooskõlastamata jätmine ja
seisukohtade väljastamine_TRAM: vastuskiri

Tere

Täname Teid Harju tee 33b katastriüksuse ja lähiala detailplaneeringu
kohta esitatud seisukohtade eest.

Raasiku Vallavalitsus on planeeringulahendust korrigeerinud.

Käesolevas versioonis on vähendatud kavandatavate elamumaa kinnistute
arvu: varasema seitsme asemel nähakse ette kuus elamumaa krunti. Kõik
kavandatavad kinnistud saavad juurdepääsu Harju teelt. Härgheina tee jääb
teenindama üksnes 2017. aastal kehtestatud Savi KÜ detailplaneeringu ning
lähiala kinnistuid.

Vallavalitsus ei toeta ettepanekut sulgeda Lagedi–Aruküla–Peningi tee ja
Härgheina tee ristmik selliselt, et Härgheina tee ühendus toimuks
planeeringuala siseselt Harju tee kaudu. Leiame, et Aruküla männikut tuleb
säilitada maksimaalselt ning kasutada ära kõik olemasolevad toimivad
ühendused. Teie pakutud lahendus tooks kaasa aga täiendava metsaraie.

Lisaks juhime tähelepanu, et Lagedi–Aruküla–Peningi teel on vähendatud
lubatud sõidukiirust 60 km/h ning vallavalitsuse eesmärk on, et tulevikus
see Aruküla aleviku piires väheneks veelgi.

Oleme seisukohal, et Lagedi–Aruküla–Peningi tee peab Aruküla aleviku
piires kujunema alevikusiseseks teeks.

Korrigeeritud detailplaneeringu joonis on lisatud manusena.

Lugupidamisega,

Indrek Mikk
planeeringute spetsialist
Raasiku Vallavalitsus
53501209
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

<http://email.mg.raasiku.ee/o/eJxEzr9OAzEMgPGnuWyc7NjNnyFDBQxdeQM3Z_dOEFol
gedHiIH906ffuT32e5c3_ZCp22Vqu7wUhowR3VZSStfstGCMnANiiG4vORNVDrleK-YQPBp7q0
qpkoUTmTuKBx-ACNFzgLh6EzIOYgaQVHBhaLe1i4zj_WtVdU3HkJs-HVtZ6NmvINmoMlCKnLyB
VKwLg_xh15hOC726XrZ9LAyzy-d43Pt2SNP5-5vl_J-67-J_AgAA___oSEPI>